Home / Luchtvaart / Winst bij airBaltic in 2014 vervijfvoudigd

Winst bij airBaltic in 2014 vervijfvoudigd

Winst bij airBaltic in 2014 vervijfvoudigd

AirBaltic heeft een “uitstekend jaar” achter de rug, zei CEO Martin Gauss woensdag tegen Zakenreis op een conferentie van luchtvaartinstituut CAPA in Dublin. “Wij zullen onze nettowinst vervijfvoudigen tot tien miljoen euro.”

De resultaten over 2014 van de Letse maatschappij zullen pas volgende maand bekend worden gemaakt, maar Gauss zegt dat de pre-audit alvast aangeeft dat zijn airline er goed voor staat. “Ondanks de crisis in Oost-Europa met Rusland en Oekraïne, waar wij veel last van hebben, zijn we erin geslaagd onszelf weer aanzienlijk te verbeteren.”

AirBaltic, een staatsmaatschappij, stond rond 2011 op de rand van het faillissement. Gauss trad in dat jaar aan en beloofde terugkeer naar winstgevendheid binnen vier jaar. “Eigenlijk heb ik mijn belofte niet gehouden,” grapt hij, “want het is ons al gelukt binnen drie jaar.”

De ingreep die Gauss onder meer toepaste was het opgeven van niet-winstgevende routes. Daardoor zakte wel het aantal vervoerde passagiers de afgelopen jaren van 3,4 miljoen naar 2,8 miljoen. Gauss: “We zijn nu weer zover dat we ook in passagiersaantallen kunnen groeien en financieel moeten we de winst vast kunnen houden.”

In 2015 ziet hij nog wel wat beren op de weg. De crisis in Oost-Europa leidt waarschijnlijk tot een verdere daling van de vraag uit Rusland en Oekraïne. “We proberen daarom meer capaciteit op routes naar West-Europa in te zetten.”

AirBaltic heeft twee dagelijkse vluchten naar Amsterdam, in codeshare met KLM. “Vooral uit de zakelijke markt zien we een toename van de vraag op de route,” zegt Gauss.

AirBaltic wil ook nog steeds graag kapitaal van buitenaf aantrekken, zodat de afhankelijkheid van de staat kan worden verminderd. Een investering van Etihad Airways ligt voor de hand. De maatschappij uit Abu Dhabi heeft nu een codeshare-overeenkomst met airBaltic.

Er is alleen één probleem: airBaltic is winstgevend en Etihad heeft de gewoonte alleen op te treden als reddende engel voor airlines die bijna omvallen.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
ZAKENREIS stopt in 2022

ZAKENREIS stopt in 2022

31/12/2021

In april 1999 schreef mijn vader Kees Hundepool (92), die in 1967 Zakenreis lanceerde, zijn laatste voorwoord. Een maand later ik mijn eerste. Nu, ruim 27 jaar nadat ik in…

TMC Special 2022 – Uniglobe

TMC Special 2022 – Uniglobe

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – STI

TMC Special 2022 – STI

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – CWT

TMC Special 2022 – CWT

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….