Home / Luchtvaart / Winst van Air France-KLM in Q3 meer dan gehalveerd

Winst van Air France-KLM in Q3 meer dan gehalveerd

Winst van Air France-KLM    in Q3 meer dan gehalveerd

De nettowinst van Air France-KLM is in het derde kwartaal gedaald met 420 miljoen euro naar 366 miljoen. Zowel bij Air France als KLM liepen de resultaten terug in vergelijking met Q3 van 2018. De omzet steeg wel, met twee procent naar afgerond 7,7 miljard euro.

Een netto-uitsplitsing van de twee airlines geeft het bedrijf niet, wel van de operationele winst. Bij Air France daalde deze met 110 miljoen euro naar 383 miljoen en bij KLM ging er 61 miljoen af om uit te komen op 512 miljoen. De winstmarges van Air France en KLM daalden naar 8,2 procent (min 2,5 procentpunt) respectievelijk 16,2 procent (min 2,2 punt).

Bij elkaar opgeteld laten de eerste negen maanden van 2019 voor Air France-KLM eveneens een achteruitgang zien. Van de nettowinst over de vergelijkbare periode vorig jaar van 627 miljoen euro bleef 126 miljoen over.

Pieter Elbers, de CEO van KLM, schrijft de daling van de resultaten toe aan een hogere brandstofrekening en lagere opbrengsten per stoel. Financieel directeur Frédéric Gagey noemt in een verklaring ook economische en politieke ontwikkelingen in verscheidene regio’s ter wereld als probleem voor de winstontwikkeling.

Air France-KLM presenteert volgende week dinsdag een nieuwe strategie voor de onderneming. Een van de hoofddoelen van de CEO van de holding, Ben Smith, is de winstmarge van Air France in de buurt te brengen van die van KLM.

Verder zal Smith waarschijnlijk met plannen komen om Transavia uit te breiden. De piloten van Air France hebben hun eerdere verzet tegen een grotere rol voor Transavia binnen de groep opgegeven.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft vanaf 2002 over de luchtvaart en reiswereld, voor diverse media. Sinds 2007 is hij verbonden aan Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Bewust reizen op BTS 2020

Bewust reizen op BTS 2020

12/11/2019

Tijdens de jaarlijkse Business Travel Show, in februari 2020, zal ‘bewust reizen’ een van de hoofdthema’s zijn, zo heeft de BTS bekendgemaakt. Is het tijd voor een ‘ethisch reisprogramma’ voor…

Partnership Accor en Alibaba

Partnership Accor en Alibaba

08/11/2019

Accor en de Alibaba Group zijn een strategische samenwerking aangegaan, bestaande uit de ontwikkeling van digitale applicaties en loyaliteitsprogramma’s. Accor en het Chinese Alibaba zetten donderdag op de China International…