Home / Luchtvaart / WestJet kijkt naar Schiphol

WestJet kijkt naar Schiphol

WestJet kijkt naar Schiphol

Het Canadese WestJet, partner van KLM, overweegt eigen vluchten naar Schiphol. Dit heeft Louis Gosselin, manager business development, tegen Zakenreis gezegd op de conferentie APG World Connect in Monaco.

WestJet, een low cost carrier die ook long haul vliegt, heeft nu vier bestemmingen in Europa: Londen Gatwick, Parijs Charles de Gaulle, Dublin en Glasgow.

KLM en WestJet werken sinds 2010 samen onder codeshare, waarbij KLM haar code geeft aan doorverbindingen in Canada. “De samenwerking verloopt prima,” zegt Gosselin, “maar ze sluit niet uit dat je ook zelf verbindingen in de markt zet.”

WestJet werkt eveneens samen met Air France, onder codeshare. Gosselin: “Het heeft ons er niet van weerhouden zelf vluchten uit te voeren. Medio 2019 voegen we er een lijn aan toe, tussen Parijs en Winnipeg waar Air France zelf niet op vliegt.”

Midden van Canada
In Winnipeg bevindt zich een grote gemeenschap met Nederlandse wortels. En dus zou WestJet op termijn wel eens een route kunnen beginnen tussen deze stad, in het midden van Canada en Schiphol, zegt Gosselin. “Ik weet dat daar op ons hoofdkantoor in Calgary naar wordt gekeken.”

Dat geldt ook voor een eventueel lidmaatschap van de alliantie SkyTeam, waar KLM en Air France deel van uitmaken. De frequent flyer programma’s van Air France-KLM (Flying Blue) en dat van WestJet (WestJet Rewards) zijn sinds enige jaren op elkaar aangesloten. Gosselin weet niet zeker of de vervolgstap, aansluiting bij SkyTeam ervan komt, “maar ik sluit het niet uit.”

Het beursgenoteerde WestJet is bezig met een omvangrijke vlootvernieuwing voor de long haul. Vanaf januari 2019 komen er tien Boeing 787-9 Dreamliners aan, bestemd voor de routes naar Europa. De Dreamliners krijgen een drie-klassen-configuratie: 16 stoelen in business class, 28 in premium economy en 276 in economy.

Het is voor het eerst dat WestJet zich waagt aan een business class. Tot nu toe was premium economy de hoogste klasse aan boord.

Single aisle
WestJet zet nu op de long haul Boeing 767’s (wide body) in, maar ook de narrow body Boeing 737 MAX’s. Het oude type Boeing 737 had niet het vliegbereik voor de lange afstand, maar de ‘MAX’ wel.

WestJet is een goedlopende onderneming, benadrukt Louis Gosselin. “We bestaan sinds 29 februari 1996 en zijn dus vijf keer jarig geweest. In al die jaren hebben we maar één kwartaal geen winst gemaakt.”

WestJet heeft een vloot van 122 toestellen, met uitstaande orders voor 57 vliegtuigen. Drie regionale dochters hebben nog eens 55 toestellen in bedrijf, vooral kleinere vliegtuigen. In 2017 vervoerde WestJet 24 miljoen passagiers.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Dries Klein weg bij KLM

Dries Klein weg bij KLM

25/09/2020

Dries Klein (61), vicepresident sales KLM Benelux, gaat per 1 november het bedrijf verlaten, na 34 jaar dienstverband. Hij maakt gebruik van de vrijwillige vertrekregeling bij KLM en gaat daarmee…

FNV en KLM op ramkoers

FNV en KLM op ramkoers

25/09/2020

FNV en KLM liggen op ramkoers over de komende reorganisatie. De regering wil in ruil voor de miljardensteun een loonoffer van alle werknemers, stelt de directie. Maar de bond bestrijdt…

IATA schrapt top Amsterdam

IATA schrapt top Amsterdam

24/09/2020

IATA heeft de fysieke top in Amsterdam, die eerder al was doorgeschoven naar eind november, nu definitief geannuleerd als gevolg van de corona-pandemie. Wel komt er een virtuele sessie. Dit…

Kremers state agent bij KLM

Kremers state agent bij KLM

23/09/2020

Minister Hoekstra van Financiën heeft woensdag de langverwachte benoeming van een state agent bij KLM bekendgemaakt. Het is beroepsbestuurder Jeroen Kremers, die toezicht zal houden op de juiste besteding van…

Restitutie weer binnen 7 dagen

Restitutie weer binnen 7 dagen

23/09/2020

Alle luchtvaartmaatschappijen moeten vanaf 1 oktober zoals voorheen binnen zeven dagen hun klanten terugbetalen bij annulering van een vlucht. Dit heeft de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) bepaald. Toezichthouder ILT,…