Home / Luchtvaart / Zwarte dozen AirAsia nog niet gevonden

Zwarte dozen AirAsia nog niet gevonden

Zwarte dozen AirAsia nog niet gevonden

De zwarte dozen van de Airbus A320 van AirAsia, die op 28 december neerstortte in de Javazee, waren vrijdag nog altijd niet gevonden.  Het achterste deel van de romp lijkt wel te zijn gelokaliseerd, op 29 meter diepte. Eerder waren al veel drijvende wrakstukken aangetroffen. Ook zijn 30 lichamen, op 162 inzittenden, uit het water gehaald.

Slecht weer in het gebied belemmert al dagen de zoektocht. Naar wordt aangenomen bevinden de meeste slachtoffers zich nog in de romp, die op de zeebodem ligt, tussen de eilanden Kalimantan (Borneo) en Belitung (Billiton).

Vlucht QZ8501 was zondag onderweg van Surabaya in Indonesië naar Singapore toen het ongeveer halverwege de route in zeer slecht weer terechtkwam. De bemanning kreeg toestemming van de verkeersleiding om naar een hoger niveau te stijgen, maar tijdens dat proces ging het mis. Waarom is nog niet duidelijk.

Op radarbeelden is te zien dat de Airbus zeer snel klom, volgens sommige experts te snel. Bij een te lage snelheid kan een vliegtuig in zo’n geval in een overtreksituatie (stall) terechtkomen: de luchtstroom drijft de vleugels niet meer omhoog, waardoor het toestel, met de neus omhoog, uit de lucht valt.

De zwarte dozen kunnen zeer waarschijnlijk uitsluitsel geven over de oorzaak van de ramp. De cockpit voice recorder (cvr) en de flight data recorder (fdr) vormen bij vliegtuigen samen de ‘zwarte dozen’. De cvr registreert alles wat zich in de cockpit tijdens de vlucht heeft voorgedaan, zoals de gesprekken van de piloten, signalen en geluiden. Op de fdr staan alle technische data van de vlucht. De zwarte dozen zijn uitgerust met ‘pingers’ die ten minste dertig dagen een signaal uitzenden.

De term zwart refereert niet aan de werkelijke kleur – die is namelijk oranje – maar aan het feit dat de gegevens op de recorders onbekend (zwart) zijn, tot het moment dat ze na een crash worden afgelezen. De zwarte dozen van een vliegtuig zijn altijd vlak bij elkaar gemonteerd, of zitten samen in één unit, aan de achterkant van de romp. Deze locatie is gekozen omdat de voorkant van een vliegtuig meestal de grootste klap krijgt en dient als een soort kreukelzone.

Indonesië leidt het onderzoek naar de crash van QZ8501, die plaatshad in de territoriale wateren van het land, terwijl ook vrijwel alle passagiers Indonesiërs waren. Indonesië heeft wel de hulp ingeroepen naar vooraanstaande deskundigen, onder wie leden van BEA, het Franse instituut voor onderzoek van vliegtuigcrashes. Een team van BEA kwam vrijdag aan op de locatie in de Javazee.

BEA leidde ook het onderzoek naar de crash van Air France vlucht AF447, in 2009. De Airbus A330 van Air France stortte destijds neer in de Atlantische Oceaan. Pas twee jaar later werden de zwarte dozen gevonden, op een diepte van vier kilometer.

Het bergen van de zwarte dozen van QZ8501 zal naar verwachting niet al te moeilijk zijn, omdat de Javazee een gemiddelde diepte heeft van 46 meter en met een oppervlakte van ongeveer de helft van de Noordzee ook niet al te groot is.

Aan de hand van de gegevens van zwarte dozen zijn in het verleden heel vaak de oorzaken van vliegtuigcrashes achterhaald. Voorwaarde is wel dat de recorders fysiek worden geborgen. Technisch gezien is live streaming van gegevens uit de zwarte dozen geen enkel probleem, maar de hoge kosten hebben er toe geleid dat dit vooralsnog niet gebeurt.

Fabrikant Airbus heeft inmiddels wel een systeem ontwikkeld waarbij de zwarte dozen na een crash boven komen drijven en zo makkelijker te traceren zijn. Er zijn nog geen vliegtuigen met dit systeem afgeleverd.

Vooral in zeer diepe wateren zou deze toepassing een belangrijke verbetering kunnen zijn. Zo is Malaysia Airlines vlucht MH370 zoek sinds 8 maart 2014, met 239 inzittenden. Vermoedelijk is dit toestel, een Boeing 777-200ER, verdwenen in de zuidelijke Indische Oceaan, waar dieptes tot 8.000 meter bestaan.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft vanaf 2002 over de luchtvaart en reiswereld, voor diverse media. Sinds 2007 is hij verbonden aan Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Tempo: nieuw merk bij Hilton

Tempo: nieuw merk bij Hilton

22/01/2020

Hilton heeft een nieuw merk in de markt gezet onder de naam Tempo. De Amerikaanse keten heeft er niet bij gezegd waar en wanneer het eerste Tempo-hotel open gaat. Hilton…

Accor opent nieuwe hotels

Accor opent nieuwe hotels

21/01/2020

Accor opent dit en volgend jaar haar 2.999ste en 3.000ste hotel in Europa. De twee nieuwe vestigingen zijn beide in thuisland Frankrijk, van het merk Mondrian. Het designmerk Mondrian is…