Home / Luchtvaart / Weinig KLM’ers willen weg

Weinig KLM’ers willen weg

Weinig KLM’ers willen weg

KLM heeft tot nu toe slechts 800 werknemers bereid gevonden vrijwillig te vertrekken. Dit zegt vakbond NVLT tegen Zakenreis. KLM moet als gevolg van de coronacrisis van minimaal 5.000 mensen ‘afscheid’ nemen.

KLM kwam op 19 mei met een Vrijwillige Vertrekregeling (VRR). Het gaat om een variant op een bestaand instrument dat het bedrijf hanteert in tijden van crisis. Voorzitter Robert Swankhuizen van de Nederlandse Vereniging voor Luchtvaart Technici (NVLT) zegt dat vooralsnog weinig personeelsleden gebruik willen maken van de VRR. “Wij krijgen weinig informatie van de KLM-directie, maar ik heb het getal van 800 vrijwilligers gehoord, voor alle divisies bij KLM samen.”

‘Wopke moet over de brug komen’
Swankhuizen (foto rechts) weet ook wel waarom er zo weinig animo is: “Het ligt niet aan KLM. De belastingvoet is gewoonweg te hoog: 50 procent. Wopke (Hoekstra, de minister van Financiën, red.) moet over de brug komen en samen met KLM voor een betere regeling zorgen.”

De vakbondsbestuurder wijst op Frankrijk, waar het moederbedrijf Air France-KLM is gevestigd en waar de regelingen in zijn ogen wel goed zijn. “Bij Air France krijgen mensen maximaal anderhalf keer hun jaarsalaris mee en is de belasting 25 procent. Per saldo melden zich daar dus veel meer werknemers die eraan mee willen doen.”

Swankhuizen vervolgt: “Bij Air France gaat het grondpersoneel al op 63-jarige leeftijd met pensioen. Het gat met Nederland, waar je tot je 67ste moet doorwerken én een slechtere VRR hebt, is daardoor groot. Waarom worden de werknemers van KLM, die zich jarenlang optimaal hebben ingezet voor het bedrijf, nu gestraft met ontslag? Wopke moet als grootaandeelhouder in Air France-KLM deze ongelijkheid rechttrekken.”

KLM geeft weinig info
De Franse situatie dient voor de NVLT ook als benchmark om te kijken hoeveel personeel er bij KLM waarschijnlijk uit moet. Swankhuizen: “KLM geeft hierover weinig informatie aan ons en dat zouden we wel graag willen. Air France is duidelijk: 20 procent van de mensen moet weg. Als je dat doorrekent voor KLM kom je uit op 5.000 werknemers of meer.” Doordat het in Nederland niet goed is geregeld, dreigen er veel meer gedwongen ontslagen te vallen ‘dan nodig’ is, zegt de NVLT-voorman, want KLM lijkt straks geen andere keuze te hebben.

Voorlopig overleeft KLM dankzij de NOW, de Noodmaatregel Overbrugging voor Werkgelegenheid. Sinds april draagt de staat bij aan de loonsom van de airline. Na NOW-1 zal KLM vanaf 1 juli ook gebruik maken van NOW-2, voor juli tot en met september.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Meeste subsidie voor KLM

Meeste subsidie voor KLM

10/07/2020

Sinds april heeft KLM van alle Nederlandse bedrijven de meeste subsidie voor de loonkosten ontvangen: ruim 330 miljoen euro. Dit blijkt uit het zogeheten Register NOW dat het UWV vrijdagavond…

Overleeft GBTA de crisis wél?

Overleeft GBTA de crisis wél?

10/07/2020

GBTA heeft deze week een interim-CEO benoemd, hangende het ethisch onderzoek naar de topman. Hoofdzorg voor de vereniging voor travel management is echter niet de bestuurscrisis, maar corona. Collega-organisatie ACTE…

ACTE failliet door corona

ACTE failliet door corona

09/07/2020

De Association of Corporate Travel Executives (ACTE) heeft deze week in de Verenigde Staten faillissement aangevraagd en alle activiteiten met onmiddellijke ingang topgezet. De corona-crisis heeft sinds maart geleid tot…

RAI schrapt kwart banen

RAI schrapt kwart banen

08/07/2020

RAI Amsterdam heeft woensdag een reorganisatie aangekondigd waarbij 125 banen, ruim een kwart van het totaal, verloren gaan. Het congrescentrum was tussen medio maart en 1 juli dicht door corona…