Home / Luchtvaart / Weg omhoog Kenya Airways

Weg omhoog Kenya Airways

Weg omhoog Kenya Airways

Kenya Airways heeft de weg omhoog gevonden. De partner van Air France-KLM lijdt nog steeds verlies, maar veel minder dan voorheen. De carrier wil ook de vloot uitbreiden en extra  piloten in dienst nemen.

Uit de cijfers over het eerste halfjaar 2018 die Kenya Airways (KQ) gisteren publiceerde blijkt dat het verlies vier miljard shilling was (veertig miljoen dollar), tegenover min 5,8 miljard shilling in H1 van 2017. De omzet steeg met drie procent, maar de kosten gingen nog meer omhoog, met vier procent, vooral door de duurdere olie. Het aantal vervoerde passagiers steeg in H1 met zeven procent naar 2,3 miljoen.

Kenya Airways lijdt sinds 2013 verlies en leek op faillissement af te stevenen. Vorig nam de airline een aantal besluiten die vooralsnog goed zijn uitgepakt. De zittende Keniaanse CEO werd de laan uitgestuurd en vervangen door de Pool Sebastian Mikosz, die veel beter grip op het bedrijf lijkt te hebben.

Nationalisatie
Verder voerde KQ een gedeeltelijke re-nationalisatie door, waarbij 87 procent van de aandelen in handen kwam van de staat en een consortium van elf nationale banken. De operatie had het karakter van een ‘debt swap’: de staat en de banken namen de schuld over in ruil voor nieuw uitgegeven aandelen.

Het belang van Air France-KLM slonk daardoor van 26,7 procent naar 7,8 procent. Maar Mikosz benadrukte onlangs tegen Zakenreis dat de joint venture van KQ met Air France-KLM belangrijker is dan de aandelenverhouding.

Jv is winstgevend
KLM en Kenya Airways werkten sinds 1996 samen in de jv. Air France heeft zich hier dit voorjaar bij aangesloten, waarmee alle verbindingen vanuit Nairobi naar Amsterdam en Parijs onder één akkoord vallen. Air France is ook zelf weer met vluchten op de Keniase hoofdstad begonnen. De jv is altijd winstgevend geweest, benadrukt Mikosz en is daarom voor KQ van levensbelang.

Mikosz denkt intussen vooruit. Hij lanceert nieuwe routes, met onder meer met een rechtstreekse verbinding naar New York vanaf oktober. Ook wil hij de vloot uitbreiden en heeft een plan afgestoft voor de aanschaf van tien Boeing 737 MAX’s. De CEO zei gisteren op termijn plaats te hebben voor zeker honderd extra piloten.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft vanaf 2002 over de luchtvaart en reiswereld, voor diverse media. Sinds 2007 is hij verbonden aan Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Bewust reizen op BTS 2020

Bewust reizen op BTS 2020

12/11/2019

Tijdens de jaarlijkse Business Travel Show, in februari 2020, zal ‘bewust reizen’ een van de hoofdthema’s zijn, zo heeft de BTS bekendgemaakt. Is het tijd voor een ‘ethisch reisprogramma’ voor…

Partnership Accor en Alibaba

Partnership Accor en Alibaba

08/11/2019

Accor en de Alibaba Group zijn een strategische samenwerking aangegaan, bestaande uit de ontwikkeling van digitale applicaties en loyaliteitsprogramma’s. Accor en het Chinese Alibaba zetten donderdag op de China International…