Home / Luchtvaart / Weer verlies Air France-KLM

Weer verlies Air France-KLM

Weer verlies Air France-KLM

Air France-KLM heeft in het eerste kwartaal een nettoverlies geleden van 1,481 miljard euro. De omzet kelderde met 56,9 procent ten opzichte van Q1 in 2020. Het aantal passagiers daalde met 73 procent. In vergelijking met de situatie vóór de pandemie is de teruggang nog groter.

Uit de cijfers die Air France-KLM donderdag heeft gepubliceerd blijkt dat de omzet over de eerste drie maanden van 2021 uitkwam op 2,161 miljard euro, tegen 5,020 miljard in 2020. In 2019, toen van corona nog geen sprake was, zat het Frans-Nederlandse bedrijf op de toppen van zijn kunnen en was de omzet bijna 6 miljard (5,986 miljard).

De 1,481 miljard nettoverlies betekent wel dat dit resultaat van de groep in vergelijking met 2020 verbeterde, met 320 miljoen. Operationeel ging het bedrijf 364 miljoen euro verder achteruit, naar 1,179 miljard in de min. Ook de schuld liep verder op met anderhalf miljard naar 12,5 miljard euro. In 2019 stond de teller van de nettoschuld rond deze tijd op 5,7 miljard euro.

In de passagiersaantallen is de neergang tussen 2019 en 2021 het meest zichtbaar. In Q1 van 2019 vervoerden Air France en KLM samen 22,6 miljoen reizigers. In 2020 – aan het begin van de coronacrisis – daalde dit naar 18,1 miljoen en dit jaar waren daar nog 4,8 miljoen passagiers van over. In twee jaar tijd komt dit neer op een achteruitgang van 79 procent.

In de vervoerscijfers valt verder op dat Air France het minder slecht deed (daling in passagiersaantallen van 67,9 procent ten opzichte van 2020) dan KLM: 77,3 procent minder. Financieel vertaalt zich dit in een operationeel verlies bij Air France van 840 miljoen euro en bij KLM van 337 miljoen. Overigens leden beide carriers in Q1 van 2019 ook al operationeel verlies, van respectievelijk 256 miljoen en 56 miljoen euro.

Het enige positieve nieuws voor het bedrijf komt uit de cargodivisie. Het vervoerde volume aan vracht groeide in Q1 van 2021 met 10,4 procent en de omzet steeg met 80 procent.

Foto © Air France-KLM

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
ZAKENREIS stopt in 2022

ZAKENREIS stopt in 2022

31/12/2021

In april 1999 schreef mijn vader Kees Hundepool (92), die in 1967 Zakenreis lanceerde, zijn laatste voorwoord. Een maand later ik mijn eerste. Nu, ruim 27 jaar nadat ik in…

TMC Special 2022 – Uniglobe

TMC Special 2022 – Uniglobe

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – STI

TMC Special 2022 – STI

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – CWT

TMC Special 2022 – CWT

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….