Alitalia krijgt tot juli volgend jaar om staatsleningen terug te betalen, zo heeft de regering in Rome medegedeeld. Ook zegt zij dat de bewindvoerders van de technisch failliete airline eind januari 2019 het overnameplan presenteren, met de Italiaanse Spoorwegen als grootaandeelhouder.
Alitalia ontving na het jongste bankroet in mei 2017 een overbruggingskrediet van 600 miljoen euro en later dat jaar nog eens 300 miljoen. De terugbetaling van de 900 miljoen is al enkele malen uitgesteld. De termijn van 15 december is nu nog eens met een half jaar verlengd naar eind juni 2019.
Ferrovie dello Stato Italiane
Op 31 januari 2019 komen de drie bewindvoerders met hun overnameplan, heeft de regering laten weten. Het Italiaanse spoorwegbedrijf FS (Ferrovie dello Stato Italiane), een staatsonderneming, heeft eind oktober een bod -uitgebracht op Alitalia, waarvan de hoogte onbekend is. De bewindvoerders hebben dit bod inmiddels geaccepteerd.
FS wil samen met een buitenlandse airline Alitalia gaan runnen. Delta Air Lines en easyJet hebben beide interesse getoond voor een belang in Alitalia. Onduidelijk is of zij bereid zijn in zee te gaan met een staatsbedrijf en hoeveel ze willen investeen. Bronnen bij Air France-KLM zeggen dat hun Amerikaanse partner Delta niet al te veel risico zal willen nemen en de potentiële deelname waarschijnlijk zal beperken tot vijf, hooguit tien procent.
Winst of verlies
Hoe het Alitalia, dat al anderhalf jaar wordt bestuurd door de bewindvoerders, financieel precies vergaat is onbekend. De airline heeft dit jaar twee keer een persbericht uitgebracht, over de cijfers in mei en juni. Over beide maanden meldde Alitalia een forse groei in omzet. Wat er in de andere maanden gebeurde is niet medegedeeld, evenmin als het resultaat: boekt Alitalia winst of nog steeds verlies?
De bewindvoerder hebben recentelijk gezegd dat de omzet in het huidige boekjaar ‘boven de drie miljard euro’ zal uitkomen. Ook dat zegt weinig, zolang informatie over winst of verlies uitblijft.

