Home / Luchtvaart / Weer uitstel besluit Alitalia

Weer uitstel besluit Alitalia

Weer uitstel besluit Alitalia

De Italiaanse regering heeft het mandaat van de drie bewindvoerders bij Alitalia tot oktober 2018 verlengd. Pas daarna komt er duidelijkheid over de nieuwe eigenaar. Het is het zoveelste uitstel over de toekomst van Alitalia.

De flag carrier ging een jaar geleden failliet en wordt sindsdien door de staat kunstmatig in leven gehouden, met leningen. Verkoop aan nieuwe eigenaars is het doel en er zijn ook gegadigden.  Lufthansa, easyJet en Wizz Air zijn de drie partijen die zich, al dan niet in combinatie met andere financierders, bij de bewindvoerders hebben gemeld met een bod. Maar de Italiaanse stakeholders slagen er keer op keer niet in een besluit hierover te nemen

Alitalia ontving 900 miljoen euro aan staatsleningen, die medio dit jaar terug zouden worden betaald. Ook deze termijn is al enkele malen doorgeschoven, eerst naar 30 september, nu weer naar 1 december 2018. Het is de vraag of de Europese Commissie daarmee zal instemmen, want een staatskrediet moet normaal gesproken binnen de afgesproken tijd zijn afgelost.

Het probleem rond Alitalia is ook een kwestie van status. Politici, het bedrijfsleven en de meeste burgers in Italië kunnen zich geen land voorstellen zonder een flag carrier: een airline die als boegbeeld dient voor een hele natie. In alle drie de aanbiedingen voor overname wordt Alitalia voor een deel of grotendeels ontmanteld.

Air Italy
Intussen is er een nieuwe potentiële flag carrier naar voren gekomen: Air Italy, sinds februari dit jaar. Dit is een airline waarin twee voorgangers zijn opgegaan: Meridiana en de voormalige charteraar Air Italy, welke naam is overgenomen. Air Italy heeft twee aandeelhouders: de Italiaanse investeerder AQA Holding (51 procent) en Qatar Airways (49 procent).

Air Italy is nog relatief klein, met een vloot van elf toestellen. Maar er staan orders uit voor 55 nieuwe vliegtuigen, waaronder dertig Boeing 787 Dreamliners voor de lange afstand, die vanaf 2019 in dienst worden genomen. Air Italy heeft een codeshare-overeenkomst met Qatar Airways en biedt zo via Doha veel doorverbindingen aan. Milaan Malpensa is de belangrijkste hub van Air Italy.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft vanaf 2002 over de luchtvaart en reiswereld, voor diverse media. Sinds 2007 is hij verbonden aan Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
China erkent ‘EU-airline’

China erkent ‘EU-airline’

11/07/2019

De Europese Unie en China hebben een nog goed te keuren ‘horizontale luchtvaartovereenkomst’ gesloten waarin het principe van de EU-airline wordt erkend. Bijna vijftig landen deden dit al eerder, maar…

Nieuwe topman Norwegian

Nieuwe topman Norwegian

11/07/2019

Bjørn Kjos, één van de oprichters van Norwegian Air, is na zeventien jaar opgestapt als CEO. Kjos blijft wel aan als adviseur, maar draagt de leiding over aan Geir Karlsen,…

Vliegtaks in Frankrijk 

Vliegtaks in Frankrijk 

10/07/2019

Frankrijk voert volgend jaar een vliegtaks in voor alle vertrekkende passagiers, zo heeft de minister van transport bekendgemaakt. De opbrengst gaat naar ‘groen vervoer.’ Op binnenlandse of Europese vluchten in…

Afscheid Alders van ORS

Afscheid Alders van ORS

09/07/2019

Hans Alders heeft vanmiddag afscheid genomen van de Omgevingsraad Schiphol (ORS), na een voorzitterschap van 12,5 jaar. Zijn opvolger is Pieter van Geel, voor een interim-periode. Tijdens een symposium in…