
De Italiaanse regering geeft Alitalia een nieuwe overheidslening, nu van 400 miljoen euro. De carrier, partner van KLM en Air France, is technisch failliet, maar kan via staatskrediet al twee jaar en zeven maanden in de lucht blijven. Intussen zit er geen schot in de gesprekken over overname door nieuwe investeerders.
Nadat grootaandeelhouder Etihad zich in april 2017 terugtrok uit het bedrijf, ging Alitalia failliet. Maar de regering stelde speciale ‘administrateurs’ aan die de carrier sindsdien besturen. Eerder gaf de Italiaanse regering staatsleningen van 600 miljoen en 300 miljoen euro. De terugbetaling hiervan is verscheidene malen uitgesteld.
Verlies
Hoe de airline er nu financieel voor staat is onduidelijk, want er worden weinig cijfers bekendgemaakt, maar Italiaanse media houden het erop dat Alitalia elke dag een verlies lijdt 700.000 euro.
De regering heeft opnieuw een termijn genoemd waarop Alitalia nieuwe eigenaren zou moeten hebben: 31 mei 2020. Eerdere ‘deadlines’ verliepen steeds zonder dat er iets gebeurde.
Verscheidene gegadigden hebben zich de afgelopen jaren gemeld. Momenteel is het Italiaanse staatsspoorbedrijf (Ferrovie dello Stato Italiane) de belangrijkste kandidaat, in een consortium met Delta Air Lines. De Amerikaanse airline zou een belang van tien procent willen nemen, maar aarzelt al ruim een jaar of zij die stap zal nemen.
Nationalisatie
Een andere optie is nationalisatie, waar de huidige regering wel oren naar heeft. De vraag is of de Europese Commissie dat zal accepteren, want de luchtvaartsector moet volgens EU-regels marktconform zijn en een verlieslijdend staatsbedrijf betekent verstoring van de concurrentie.

