Home / Luchtvaart / Weer staatslening Alitalia 

Weer staatslening Alitalia 

Weer staatslening Alitalia 

De Italiaanse regering geeft Alitalia een nieuwe overheidslening, nu van 400 miljoen euro. De carrier, partner van KLM en Air France, is technisch failliet, maar kan via staatskrediet al twee jaar en zeven maanden in de lucht blijven. Intussen zit er geen schot in de gesprekken over overname door nieuwe investeerders.

Nadat grootaandeelhouder Etihad zich in april 2017 terugtrok uit het bedrijf, ging Alitalia failliet. Maar de regering stelde speciale ‘administrateurs’ aan die de carrier sindsdien besturen. Eerder gaf de Italiaanse regering staatsleningen van 600 miljoen en 300 miljoen euro. De terugbetaling hiervan is verscheidene malen uitgesteld.

Verlies
Hoe de airline er nu financieel voor staat is onduidelijk, want er worden weinig cijfers bekendgemaakt, maar Italiaanse media houden het erop dat Alitalia elke dag een verlies lijdt 700.000 euro.

De regering heeft opnieuw een termijn genoemd waarop Alitalia nieuwe eigenaren zou moeten hebben: 31 mei 2020. Eerdere ‘deadlines’ verliepen steeds zonder dat er iets gebeurde.

Verscheidene gegadigden hebben zich de afgelopen jaren gemeld. Momenteel is het Italiaanse staatsspoorbedrijf (Ferrovie dello Stato Italiane) de belangrijkste kandidaat, in een consortium met Delta Air Lines. De Amerikaanse airline zou een belang van tien procent willen nemen, maar aarzelt al ruim een jaar of zij die stap zal nemen.

Nationalisatie
Een andere optie is nationalisatie, waar de huidige regering wel oren naar heeft. De vraag is of de Europese Commissie dat zal accepteren, want de luchtvaartsector moet volgens EU-regels marktconform zijn en een verlieslijdend staatsbedrijf betekent verstoring van de concurrentie.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Te veel fijnstof op Schiphol

Te veel fijnstof op Schiphol

21/10/2021

Op en rondom Schiphol is te veel fijnstof, door de uitstoot van vliegtuigen, zo concludeert de luchthaven zelf op basis van onderzoek door TNO. Het bedrijf wil ‘extra maatregelen’ nemen…

KLM en IATA versus ACNL

KLM en IATA versus ACNL

20/10/2021

KLM keert zich tegen een nieuw systeem van slottoewijzing dat ACNL volgend jaar wenst door te voeren. De airline krijgt hierbij steun van brancheorganisatie IATA die de slotcoördinator voor de…

Frankfurt-Hahn Airport failliet

Frankfurt-Hahn Airport failliet

20/10/2021

De HNA-Group heeft faillissement aangevraagd voor luchthaven Frankfurt-Hahn waarin het Chinese bedrijf zelf grootaandeelhouder is. De airport zag ruim vóór de coronacrisis de aantallen passagiers en omzet al teruglopen, de…

8 november is de dag

8 november is de dag

18/10/2021

De Amerikaanse regering van president Biden heeft de dag bekendgemaakt dat de grenzen weer open zullen gaan voor iedereen die is gevaccineerd: over drie weken vanaf nu. En het lijkt…

Air Belgium breidt uit

Air Belgium breidt uit

14/10/2021

Air Belgium is donderdag begonnen vluchten uit te voeren naar Mauritius vanaf Brussels Airport, twee keer per week, met een nieuwe Airbus A330neo. Eerder nam de Belgische carrier Curaçao al…