
Boeing heeft acht 787 Dreamliners uit roulatie genomen vanwege “issues met de romp.” Dit heeft de fabrikant bekendgemaakt, zonder de eigenaars van de toestellen te noemen. United en Singapore Airlines bevestigen zelf erbij betrokken te zijn.
“Boeing heeft twee aantoonbare constructie-issues gevonden in de romp van een aantal 787’s, waardoor een situatie ontstaat die niet overeenkomt met onze standaard veiligheid,” zegt de Amerikaanse fabrikant. Details over het probleem en welke risico’s de vluchten met de bewuste toestellen hebben gelopen, heeft Boeing niet gezegd.
Sinds de introductie van de Dreamliner in 2011 is dit widebody toesteltype nooit betrokken geweest bij een groot ongeluk. Wel stonden in 2013 alle op dat moment vliegende exemplaren enige maanden aan de grond, nadat lithium-batterijen aan boord van 787’s in brand waren gevlogen. Boeing loste die problemen vrij snel op.
Inspectie
Nu gaat het specifiek om acht Dreamliners, die tijdelijk uit roulatie zijn genomen voor “grondige inspectie.” Boeing gaat ervan uit dat de vliegtuigen na reparatie weer inzetbaar zijn. Waarom de problemen alleen bij deze exemplaren spelen heeft Boeing niet gezegd. Mogelijk rolden de toestellen rond dezelfde tijd van de band en zijn er toen fouten gemaakt. Van de 787 Dreamliner zijn momenteel bijna duizend in dienst bij tientallen maatschappijen.
United Airlines en Singapore Airlines hebben in reactie op het bericht van Boeing aangegeven dat ze beide één 787 bezitten die wordt onderzocht. Air Canada zou de derde airline zijn die erbij betrokken is. De Canadese carrier, met 37 Dreamliners in de vloot, heeft nog niet bevestigd of zes daarvan aan de kant staan wegens de constructieproblemen.
KLM heeft achttien Dreamliners in de vloot, van de types 787-9 (dertien stuks) en 787-10 (vijf exemplaren), met nog eens tien 787-10’s in bestelling. Geen van deze toestellen lijkt technische problemen te hebben.
Overigens staan wereldwijd de meeste Boeing 787 Dreamliners al maanden aan de grond wegens de coronacrisis. Veel luchtvaartmaatschappijen vliegen vooralsnog een sterk ingekrompen operatie en zetten daarbij kleinere toestellen in. Het ‘voordeel’ van deze situatie is dat Boeing onderhoud kan uitvoeren, zonder dat de airlines hun toestellen echt missen.

