Home / Luchtvaart / Weer hoog boekverlies Etihad

Weer hoog boekverlies Etihad

Weer hoog boekverlies Etihad

Etihad Airways heeft in 2018 een verlies geleden van 1,28 miljard dollar. Het is het derde jaar op rij dat de maatschappij uit Abu Dhabi meer dan een miljard in het rood uitkomt, al is er wel vooruitgang.

Het negatieve resultaat over de jaren 2016 (min 1,873 miljard), 2017 (1,52 miljard verlies) en 2018 komt bij elkaar opgeteld uit op bijna 4,8 miljard dollar. Etihad bracht de capaciteit vorig jaar terug met vier procent, waardoor het aantal vervoerde passagiers daalde van 18,6 miljoen naar 17,8 miljoen.

Etihad Airways kwam rond 2016 in de problemen toen de strategie van investeringen in verlieslijdende buitenlandse carriers, waarvan CEO James Hogan de grote protagonist was, op een faliekante mislukking was uitgelopen. Met name de forse belangen in airberlin en Alitalia eindigden in miljardenverlies.

Etihad trok zich uiteindelijk terug uit beide carriers; airberlin ging daarop meteen failliet, in augustus 2017 en werd in stukken verkocht. Ook Alitalia is technisch failliet, sinds mei 2018, maar wordt door de Italiaanse regering overeind gehouden, in afwachting van nieuwe aandeelhouders.

Hogan weg
James Hogan werd door de Arabische eigenaren van Etihad verantwoordelijk gehouden voor de verliezen en moest in juli 2017 het bedrijf verlaten. Het nieuwe management heeft het boekverlies  enigszins terug weten te dwingen, maar het lek is nog niet boven.

Door het enorme negatieve resultaat van Etihad in 2018 rijst opnieuw de vraag of een fusie met Emirates niet de voor de hand liggende oplossing is. Emirates is gevestigd in Dubai en Etihad in het ernaast gelegen Abu Dhabi, maar beide gebieden behoren tot hetzelfde land: de Verenigde Arabische Emiraten.

Emirates, dat veel groter is dan Etihad, was in 2017 verlieslijdend, maar herstelde zich een jaar later. De topman van Emirates, Tim Clark, heeft de afgelopen maanden verscheidene malen ontkend dat er met Etihad wordt gesproken over een fusie.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft vanaf 2002 over de luchtvaart en reiswereld, voor diverse media. Sinds 2007 is hij verbonden aan Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Delta investeert in milieu

Delta investeert in milieu

17/02/2020

Delta Air Lines investeert tot 2030 honderd miljoen euro per jaar om de eigen uitstoot van CO2 te verminderen. De Amerikaanse carrier zegt hiermee onder meer ‘clean-air technologieën’ te willen…

‘Prima’ cijfers Schiphol

‘Prima’ cijfers Schiphol

14/02/2020

Schiphol heeft volgens financieel directeur Jabine van der Meijs een ‘prima’ jaar achter de rug. Het aantal passagiers groeide slechts licht, maar de financiële resultaten waren ‘solide, met een stijging…

Schiphol: 2020 cruciaal jaar

Schiphol: 2020 cruciaal jaar

14/02/2020

2020 wordt volgens president-directeur Dick Benschop ‘een cruciaal jaar.’ Hij noemde vrijdag de situatie rond Lelystad, de ontwikkeling op ‘de middellange termijn’ en de ‘contouren van de luchtvaart richting 2050’…

Deal Corendon en KLM

Deal Corendon en KLM

13/02/2020

KLM heeft donderdag een overeenkomst gesloten met vakantiebedrijf Corendon over vluchten naar Curaçao. Vanaf het winterseizoen 2020/2021 neemt Corendon gedurende een periode van drie jaar een kwart miljoen stoelen af…