Home / Luchtvaart / Weer hoog boekverlies Etihad

Weer hoog boekverlies Etihad

Weer hoog boekverlies Etihad

Etihad Airways heeft in 2018 een verlies geleden van 1,28 miljard dollar. Het is het derde jaar op rij dat de maatschappij uit Abu Dhabi meer dan een miljard in het rood uitkomt, al is er wel vooruitgang.

Het negatieve resultaat over de jaren 2016 (min 1,873 miljard), 2017 (1,52 miljard verlies) en 2018 komt bij elkaar opgeteld uit op bijna 4,8 miljard dollar. Etihad bracht de capaciteit vorig jaar terug met vier procent, waardoor het aantal vervoerde passagiers daalde van 18,6 miljoen naar 17,8 miljoen.

Etihad Airways kwam rond 2016 in de problemen toen de strategie van investeringen in verlieslijdende buitenlandse carriers, waarvan CEO James Hogan de grote protagonist was, op een faliekante mislukking was uitgelopen. Met name de forse belangen in airberlin en Alitalia eindigden in miljardenverlies.

Etihad trok zich uiteindelijk terug uit beide carriers; airberlin ging daarop meteen failliet, in augustus 2017 en werd in stukken verkocht. Ook Alitalia is technisch failliet, sinds mei 2018, maar wordt door de Italiaanse regering overeind gehouden, in afwachting van nieuwe aandeelhouders.

Hogan weg
James Hogan werd door de Arabische eigenaren van Etihad verantwoordelijk gehouden voor de verliezen en moest in juli 2017 het bedrijf verlaten. Het nieuwe management heeft het boekverlies  enigszins terug weten te dwingen, maar het lek is nog niet boven.

Door het enorme negatieve resultaat van Etihad in 2018 rijst opnieuw de vraag of een fusie met Emirates niet de voor de hand liggende oplossing is. Emirates is gevestigd in Dubai en Etihad in het ernaast gelegen Abu Dhabi, maar beide gebieden behoren tot hetzelfde land: de Verenigde Arabische Emiraten.

Emirates, dat veel groter is dan Etihad, was in 2017 verlieslijdend, maar herstelde zich een jaar later. De topman van Emirates, Tim Clark, heeft de afgelopen maanden verscheidene malen ontkend dat er met Etihad wordt gesproken over een fusie.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft vanaf 2002 over de luchtvaart en reiswereld, voor diverse media. Sinds 2007 is hij verbonden aan Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Eerste vlucht Delta op Tampa

Eerste vlucht Delta op Tampa

24/05/2019

Delta Air Lines, de partner van KLM en Air France, is vandaag begonnen met een nieuwe route vanuit Amsterdam naar Tampa, Florida. Delta breidt hiermee haar netwerk vanuit Nederland verder…

China eist geld voor MAX

China eist geld voor MAX

23/05/2019

De drie grote Chinese airlines eisen compensatie van Boeing voor het aan de grond houden van hun MAX-toestellen. Air China, China Southern en China Eastern hebben samen 42 Boeing MAX-8…

KLM in start-up Air Antwerp

KLM in start-up Air Antwerp

22/05/2019

KLM heeft met CityJet een nieuwe airline opgericht onder de naam Air Antwerp. Dit bevestigt een woordvoerder van de start-up tegen Zakenreis. Na de zomer wil de carrier beginnen met…

Bagagetoeslag KLM nu overal

Bagagetoeslag KLM nu overal

20/05/2019

KLM hanteert vanaf 21 mei op bijna het gehele netwerk een toeslag voor ruimbagage bij de goedkoopste tickets. Dit bevestigt Dries Klein, vice-president sales KLM Benelux, tegen Zakenreis. Het verschil…

Winstval Ryanair 29 procent

Winstval Ryanair 29 procent

20/05/2019

Ryanair heeft in het gebroken boekjaar 2018-19 de winst zien dalen met 29 procent, van 1,45 miljard naar 1,02 miljard euro. De Ierse prijsvechter noemt als oorzaken hogere brandstofkosten en…