Home / Luchtvaart / Weer hoog boekverlies Etihad

Weer hoog boekverlies Etihad

Weer hoog boekverlies Etihad

Etihad Airways heeft in 2018 een verlies geleden van 1,28 miljard dollar. Het is het derde jaar op rij dat de maatschappij uit Abu Dhabi meer dan een miljard in het rood uitkomt, al is er wel vooruitgang.

Het negatieve resultaat over de jaren 2016 (min 1,873 miljard), 2017 (1,52 miljard verlies) en 2018 komt bij elkaar opgeteld uit op bijna 4,8 miljard dollar. Etihad bracht de capaciteit vorig jaar terug met vier procent, waardoor het aantal vervoerde passagiers daalde van 18,6 miljoen naar 17,8 miljoen.

Etihad Airways kwam rond 2016 in de problemen toen de strategie van investeringen in verlieslijdende buitenlandse carriers, waarvan CEO James Hogan de grote protagonist was, op een faliekante mislukking was uitgelopen. Met name de forse belangen in airberlin en Alitalia eindigden in miljardenverlies.

Etihad trok zich uiteindelijk terug uit beide carriers; airberlin ging daarop meteen failliet, in augustus 2017 en werd in stukken verkocht. Ook Alitalia is technisch failliet, sinds mei 2018, maar wordt door de Italiaanse regering overeind gehouden, in afwachting van nieuwe aandeelhouders.

Hogan weg
James Hogan werd door de Arabische eigenaren van Etihad verantwoordelijk gehouden voor de verliezen en moest in juli 2017 het bedrijf verlaten. Het nieuwe management heeft het boekverlies  enigszins terug weten te dwingen, maar het lek is nog niet boven.

Door het enorme negatieve resultaat van Etihad in 2018 rijst opnieuw de vraag of een fusie met Emirates niet de voor de hand liggende oplossing is. Emirates is gevestigd in Dubai en Etihad in het ernaast gelegen Abu Dhabi, maar beide gebieden behoren tot hetzelfde land: de Verenigde Arabische Emiraten.

Emirates, dat veel groter is dan Etihad, was in 2017 verlieslijdend, maar herstelde zich een jaar later. De topman van Emirates, Tim Clark, heeft de afgelopen maanden verscheidene malen ontkend dat er met Etihad wordt gesproken over een fusie.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
ZAKENREIS stopt in 2022

ZAKENREIS stopt in 2022

31/12/2021

In april 1999 schreef mijn vader Kees Hundepool (92), die in 1967 Zakenreis lanceerde, zijn laatste voorwoord. Een maand later ik mijn eerste. Nu, ruim 27 jaar nadat ik in…

TMC Special 2022 – Uniglobe

TMC Special 2022 – Uniglobe

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – STI

TMC Special 2022 – STI

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – CWT

TMC Special 2022 – CWT

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….