Home / Luchtvaart / Weer cabine-acties bij KLM

Weer cabine-acties bij KLM

Weer cabine-acties bij KLM

KLM heeft vrijdag een ultimatum laten verlopen van FNV Luchtvaart over het terugdraaien van -1 CA. FNV stelt daarom nieuwe acties tegen KLM in het vooruitzicht en dat doet ook VNC, de andere bond.

Beide bonden willen dat de directie de omstreden  -1 CA maatregel (één cabin attendant – CA – minder op 40 procent van de long haul vluchten) terugdraait in een nieuwe cao, waar al meer dan een jaar over wordt onderhandeld. KLM beloofde dat eind 2016 ook, maar kwam daar later op terug, omdat er in haar ogen te weinig voortgang zat in de cao-onderhandelingen.

In het eindbod voor een nieuwe cao stond begin deze maand daarom niets over -1 CA, tot grote woede van de bonden. VNC voerde eerder al korte werkonderbrekingen. “Wij accepteren dit chantagemiddel niet,” zegt Birte Nelen, bestuurder van FNV Luchtvaart in een verklaring. “Als de maatregel wordt geschrapt, komt dat iedereen ten goede: het cabinepersoneel, de passagiers, de kwaliteit van het product aan boord en dus uiteindelijk ook KLM als organisatie.”

FNV gaat stiptheidsacties voeren om de druk op te voeren. Nelen: “Als vanaf zondag door vertragingen de werktijden uit de cao worden overschreden, zal het cabinepersoneel niet langer doorwerken. We gaan KLM strikt aan de afspraken uit de cao houden. Totdat KLM de -1 CA maatregel terugdraait.”

Innovatief voorstel
De leden van FNV Cabine wezen vorige week in een intern referendum het cao-eindbod van KLM af. Nelen: “FNV Luchtvaart heeft een zeer innovatief voorstel voor een nieuwe cao gedaan, waarin ook besparingen voor KLM zijn opgenomen. In ruil vragen wij: verlaging van de werkdruk, meer zeggenschap over de werkroosters en een fatsoenlijke loonsverhoging. We nodigen KLM dan ook uit om met ons een gebalanceerd cao-akkoord af te spreken dat breed wordt gedragen.”

Nelen voerde namens FNV  onderhandelingen voor de nieuwe cao. “Het personeel heeft de afgelopen jaren fors ingeleverd op hun arbeidsvoorwaarden,” aldus Nelen. “Nu KLM flinke winst boekt, is het tijd dat de luchtvaartmaatschappij weer investeert in haar mensen. De werkdruk voor het cabinepersoneel steeg het afgelopen jaar, omdat de directie eenzijdig -1 CA doorvoerde. Na verscheidene acties van het personeel beloofde KLM de maatregel terug te draaien.”

FNV Cabine hield deze week ook een picketline bij het bemanningencentrum van KLM op Schiphol, waarbij leden en niet-leden van de bond werd opgeroepen om een petitie te tekenen tegen -1 CA. VNC deed aan deze actie niet niet actief mee, maar ondersteunt de petitie wel.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Knokpartij op KLM-vlucht

Knokpartij op KLM-vlucht

03/08/2020

In een vliegtuig van KLM dat afgelopen vrijdag op weg was naar Ibiza heeft zich een vechtpartij tussen passagiers voorgedaan. Aanleiding zou de weigering zijn geweest van enkele van hen…

Akkoord bij BA: lager loon

Akkoord bij BA: lager loon

01/08/2020

De piloten van British Airways hebben ingestemd met een tijdelijke loonsverlaging van twintig procent. Er vallen ook 270 gedwongen ontslagen, wel veel minder dan de directie aanvankelijk wilde. Het akkoord…

Elbers: lagere lonen moeten

Elbers: lagere lonen moeten

31/07/2020

KLM maakt de grootste crisis ooit door en moet daarom hard ingrijpen, ook in de lonen en andere arbeidsvoorwaarden. Dit zei topman Pieter Elbers vrijdag tijdens een videoconferentie met de…

KLM schrapt tot 5.000 banen

KLM schrapt tot 5.000 banen

31/07/2020

KLM heeft vrijdagochtend bekendgemaakt 4.500 tot 5.000 banen te zullen schrappen als gevolg van de coronacrisis, waarvan 1.500 gedwongen ontslagen. De airline leed in het tweede kwartaal een verlies van…

Fors verlies Air France-KLM 

Fors verlies Air France-KLM 

30/07/2020

Air France-KLM heeft in het tweede kwartaal een nettoverlies geleden van 2,6 miljard euro. Dit heeft het Frans-Nederlandse concern donderdagavond bekendgemaakt. Door de corona-crisis daalde het aantal vervoerde passagiers met…