Home / Luchtvaart / Weer bonus Smith: 2 miljoen

Weer bonus Smith: 2 miljoen

Weer bonus Smith: 2 miljoen

CEO Ben Smith van Air France-KLM krijgt voor crisisjaar 2020 een voorwaardelijke bonus van twee miljoen euro, wegens zijn ‘sleutelrol’ bij het binnenhalen van staatssteun. Dit blijkt uit het afgelopen week gepubliceerde jaarverslag.

De twee miljoen euro betreft een aandelenpakket in de onderneming. Hij zal dit pas ontvangen nadat Air France-KLM driekwart van de ontvangen staatssteun heeft terugbetaald. Volgende maand moet de aandeelhoudersvergadering van de Frans-Nederlandse combinatie er nog wel goedkeuring aan geven. Het aandelenpakket vormde een deel van de in 2018 afgesproken remuneratie voor Smith, zegt de onderneming.

Prestaties
De raad van commissarissen van Air France-KLM “erkent” in het jaarverslag “de prestaties van de heer Smith.” De CEO heeft er volgens de raad voor gezorgd dat de holding tijdens de huidige crisis “over voldoende cash” beschikt. Een van zijn genoemde ‘verdiensten’ is het binnenhalen van loonsubsidie in Frankrijk en Nederland. Smith heeft volgens de commissarissen verder “een sleutelrol” gespeeld bij het verkrijgen van de leningen van de Franse en Nederlandse regeringen (7 miljard en 3,4 miljard), bedoeld “om de cohesie binnen de groep te verzekeren.”

Feit is dat echter Air France en KLM in 2020 onderhandelden op directieniveau met hun respectieve regeringen, over twee afzonderlijke financiële pakketten per land. Of Smith hierin een rol speelde is de vraag, maar belangrijker dan dat: Parijs en Den Haag wilden Air France en KLM niet in de steek laten en dus zou er in alle gevallen sprake zijn van steun. Het binnenhalen van de miljarden was geen verdienste van de bestuurders. Zonder hulp was de holding vermoedelijk in de zomer of herfst van 2020 failliet gegaan.

Oud recht
Toen Benjamin Smith in de zomer van 2018 aantrad als CEO van Air France-KLM stond de luchtvaartsector er florissant bij en niets wees erop dat daar verandering in zou komen. Maar begin 2020 sloeg de coronacrisis toe en werd alles anders. Hoewel Air France en KLM sinds maart/april 2020 aan een staatsinfuus liggen, gaf Smith aan recht te blijven houden op zijn langetermijnbonussen (aandelen) en hij kreeg hiervoor steun van de raad van commissarissen en van de meeste aandeelhouders.

Op de online aandeelhoudersvergadering in mei 2020 oordeelden de meeste deelnemers dat Smith niet mocht worden gekort over een boekjaar waarin er nog geen sprake was van corona. Eén aandeelhouder: de Nederlandse staat, was het daar niet mee eens. Minister Hoekstra van Financiën oordeelde toen dat Air France-KLM op alle fronten diende te bezuinigen en eiste ook van de top een offer, zonder bonussen.

Foto boven: Ben Smith © Air France-KLM

 

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Codeshare KLM en ITA 

Codeshare KLM en ITA 

05/12/2021

KLM en ITA Airways zijn een codeshare aangegaan, waardoor passagiers van beide carriers tickets kunnen boeken naar elkaars bestemmingen. KLM en ITA bieden daarnaast ‘gemakkelijke overstapmogelijkheden’ aan op de luchthavens…

FB-Miles langer geldig

FB-Miles langer geldig

04/12/2021

Flying Blue, de divisie voor frequent flyers van Air France-KLM, heeft de geldigheid van de gespaarde miles opnieuw verlengd. “Vanwege de coronacrisis hebben wij in 2020 beloofd dat wij u in…

NDC-deal Travelport en IAG 

NDC-deal Travelport en IAG 

02/12/2021

Travelport heeft een overeenkomst gesloten met de vier leden van de International Airlines Group (IAG) over NDC, de New Distribution Capability. Dit heeft het technologiebedrijf donderdag bekendgemaakt. IAG bestaat uit…

Trein wint terrein op vliegtuig

Trein wint terrein op vliegtuig

02/12/2021

Grote bedrijven nemen voor zakenreizen ‘steeds vaker’ de trein in plaats van het vliegtuig, zo blijkt uit een analyse van de Werkgroep Internationale Trein. Het onderzoek vond plaats vóór de…