Home / Luchtvaart / Walsh vertrekt met 10 miljoen

Walsh vertrekt met 10 miljoen

Walsh vertrekt met 10 miljoen

Topman Willie Walsh van IAG is vanaf heden met pensioen. Hij heeft ruim 10 miljoen euro aan salaris en bonussen meegekregen, hetgeen hem op veel kritiek van aandeelhouders is komen te staan. Zijn vertrek was al eerder voorzien, maar werd vanwege de coronacrisis uitgesteld.

Walsh stond bekend als een krachtige no-nonsense bestuurder en toen corona de luchtvaartbranche vanaf maart in een wurggreep nam, vroeg de board van de International Airlines Group (British Airways, Iberia, Vueling en Aer Lingus) hem daarom zijn geplande afscheid met een half jaar uit te stellen. De Ier nam het verzoek aan.

De man van tien miljoen
Nu is Walsh echt weg en opgevolgd door de Spanjaard Luis Gallego. Walsh ontvangt een salaris van 3,2 miljoen pond over 2019, waaronder een bonus van 833.000 pond. Verder krijgt hij aandelen mee ter waarde van 6,3 miljoen pond. De som van dit alles is 9,5 miljoen pond, omgerekend 10,4 miljoen euro.

De board van IAG liet hiermee de beloning voor Walsh onveranderd, vanuit de redenatie dat de afspraken vóór corona waren gemaakt. Op een recente aandeelhoudersvergadering ontstond veel tumult over de remuneratie van de scheidende CEO.

Aandeelhouders zijn meestal redelijk volgzaam, nu niet: een derde van hen stemde tegen het pakket voor Walsh. Ze vinden dat zijn beloning in geen verhouding staat tot wat veel personeelsleden van de groep de komende tijd zullen doormaken: verlaging van hun inkomen en mogelijk verlies van hun baan.

80 procent minder
Net als de hele internationale luchtvaart is ook IAG zeer hard getroffen door corona, met een terugloop in aantallen passagiers van 80 procent of meer sinds april. Walsh was meteen voor snoeiharde maatregelen in IAG, zonder staatssteun. De vier airlines zijn evenwel in drie verschillende landen  gevestigd: de UK, Ierland en Spanje.

In tijden van crisis is nationaliteit van  belang: in sommige naties wordt hulp van de overheid verwacht, in andere juist niet. Voor IAG betekent dit dat Iberia en Vueling wel hulp krijgen uit Madrid, in de vorm van een lening ter waarde van een miljard euro, terwijl BA niets ontvangt en dat ook niet wil. Walsh en topman Cruz van BA zien corona als een bedrijfsrisico waar ondernemingen zelf mee af moeten rekenen.

Waar alle leden van IAG wel gebruik van hebben gemaakt in de coronatijd is subsidie op de loonsom van de afzonderlijke regeringen. Zowel bij BA als Iberia, Vueling en Aer Lingus zijn grote ingrepen op komst wanneer de komende maanden de subsidie wordt afgebouwd.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
ZAKENREIS stopt in 2022

ZAKENREIS stopt in 2022

31/12/2021

In april 1999 schreef mijn vader Kees Hundepool (92), die in 1967 Zakenreis lanceerde, zijn laatste voorwoord. Een maand later ik mijn eerste. Nu, ruim 27 jaar nadat ik in…

TMC Special 2022 – Uniglobe

TMC Special 2022 – Uniglobe

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – STI

TMC Special 2022 – STI

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – CWT

TMC Special 2022 – CWT

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….