Home / Luchtvaart / Walsh vertrekt met 10 miljoen

Walsh vertrekt met 10 miljoen

Walsh vertrekt met 10 miljoen

Topman Willie Walsh van IAG is vanaf heden met pensioen. Hij heeft ruim 10 miljoen euro aan salaris en bonussen meegekregen, hetgeen hem op veel kritiek van aandeelhouders is komen te staan. Zijn vertrek was al eerder voorzien, maar werd vanwege de coronacrisis uitgesteld.

Walsh stond bekend als een krachtige no-nonsense bestuurder en toen corona de luchtvaartbranche vanaf maart in een wurggreep nam, vroeg de board van de International Airlines Group (British Airways, Iberia, Vueling en Aer Lingus) hem daarom zijn geplande afscheid met een half jaar uit te stellen. De Ier nam het verzoek aan.

De man van tien miljoen
Nu is Walsh echt weg en opgevolgd door de Spanjaard Luis Gallego. Walsh ontvangt een salaris van 3,2 miljoen pond over 2019, waaronder een bonus van 833.000 pond. Verder krijgt hij aandelen mee ter waarde van 6,3 miljoen pond. De som van dit alles is 9,5 miljoen pond, omgerekend 10,4 miljoen euro.

De board van IAG liet hiermee de beloning voor Walsh onveranderd, vanuit de redenatie dat de afspraken vóór corona waren gemaakt. Op een recente aandeelhoudersvergadering ontstond veel tumult over de remuneratie van de scheidende CEO.

Aandeelhouders zijn meestal redelijk volgzaam, nu niet: een derde van hen stemde tegen het pakket voor Walsh. Ze vinden dat zijn beloning in geen verhouding staat tot wat veel personeelsleden van de groep de komende tijd zullen doormaken: verlaging van hun inkomen en mogelijk verlies van hun baan.

80 procent minder
Net als de hele internationale luchtvaart is ook IAG zeer hard getroffen door corona, met een terugloop in aantallen passagiers van 80 procent of meer sinds april. Walsh was meteen voor snoeiharde maatregelen in IAG, zonder staatssteun. De vier airlines zijn evenwel in drie verschillende landen  gevestigd: de UK, Ierland en Spanje.

In tijden van crisis is nationaliteit van  belang: in sommige naties wordt hulp van de overheid verwacht, in andere juist niet. Voor IAG betekent dit dat Iberia en Vueling wel hulp krijgen uit Madrid, in de vorm van een lening ter waarde van een miljard euro, terwijl BA niets ontvangt en dat ook niet wil. Walsh en topman Cruz van BA zien corona als een bedrijfsrisico waar ondernemingen zelf mee af moeten rekenen.

Waar alle leden van IAG wel gebruik van hebben gemaakt in de coronatijd is subsidie op de loonsom van de afzonderlijke regeringen. Zowel bij BA als Iberia, Vueling en Aer Lingus zijn grote ingrepen op komst wanneer de komende maanden de subsidie wordt afgebouwd.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
IATA-top 2021 in Boston

IATA-top 2021 in Boston

25/11/2020

IATA houdt in juni 2021 haar jaarvergadering in Boston, Massachusetts, met JetBlue als ‘host.’ Of het om een live top zal gaan of een virtuele, zoals dit jaar, is afhankelijk…

Verlies luchtvaart $ 118 mld

Verlies luchtvaart $ 118 mld

24/11/2020

De internationale luchtvaart stevent af op een nooit eerder vertoond netto boekverlies van 118 miljard dollar over 2020. Dit heeft IATA dinsdag gezegd tijdens de virtuele jaarvergadering. In juni ging…

IATA: Walsh vervangt Juniac

IATA: Walsh vervangt Juniac

23/11/2020

Alexandre de Juniac stapt per 31 maart 2021 op als directeur-generaal van IATA. Willie Walsh is zijn opvolger. De brancheorganisatie van airlines heeft dit maandagavond bekendgemaakt. Een reden voor het…