Home / Luchtvaart / Vrachtvluchten KLM, Philips met steun van de overheid

Vrachtvluchten KLM, Philips met steun van de overheid

Vrachtvluchten KLM, Philips met steun van de overheid

KLM begint een luchtbrug van vrachtvluchten naar China, in samenwerking met Philips en  financieel gesteund door de overheid. De airline zet twee pas afgedankte Boeing 747 combi’s in op de routes.

Doordat het passagiersverkeer sinds enkele weken grotendeels plat ligt als gevolg van de corona-pandemie – KLM opereert nu nog tien procent van de capaciteit – is ook de vracht sterk geraakt, want in normale tijden wordt heel veel commerciële lading vervoerd in de laadruimtes (belly’s) van de passagiersvliegtuigen.

“Tegelijkertijd is er juist door de crisis rondom corona een enorme behoefte om medische apparatuur en andere benodigdheden snel tussen de Verenigde Staten, Europa en China te kunnen vervoeren,” zegt KLM.

Luchtbrug vanaf 13 april
Het bedrijf heeft nu ‘de handen ineengeslagen’ met Philips en de Nederlandse overheid om hiervoor een ‘tijdelijke speciale vracht-luchtbrug’ te creëren tussen Nederland en China. “Ook van veel andere partijen komen er verzoeken binnen voor extra capaciteit.” De luchtbrug richting Azië begint op 13 april.

Vóór de corona-uitbraak zou een dergelijk contract een commerciële waarde hebben. Nu gaat het om pure hulpverlening, want hoewel KLM geen mededelingen heeft gedaan over de financiering, lijkt het erop dat de Nederlandse overheid de kosten voor de luchtbrug op zich zal nemen. De operatie zal zes tot acht weken duren.

Continue stroom
Het zorgt straks voor ‘een continue stroom van speciale vrachtcapaciteit’ zegt KLM. Er zal twee keer per week op Beijing worden gevlogen en drie keer per week op Shanghai. Hierdoor ontstaat 250 ton aan extra vrachtcapaciteit per richting per week.

De vrachtvluchten zullen opereren naast de bestaande vluchten van de  ‘skeleton dienstregeling’ die sinds 29 maart van kracht is, met twee keer naar Beijing en twee keer naar Shanghai per week, uitgevoerd met de Boeing 787 en Boeing 777-300ER.

Verder blijven de KLM &/Martinair full freighters ingezet worden op de Noord-Atlantische routes. Met Philips wordt zo ook een luchtbrug gecreëerd vanuit Amsterdam naar distributiepunten in de VS. De full freighters zullen ook op Zuid-Atlantische routes en op Afrika blijven vliegen, zegt KLM.

Nood een deugd
KLM maakt meteen van de nood een deugd door twee Boeing 747-combi’s in te zetten voor de luchtbrug. De toestellen, die voorheen in actieve dienst in het voorste gedeelte passagiers vervoerden, worden nu omgebouwd voor uitsluitend vracht.

De laatste Boeing 747’s van KLM werden onlangs vervroegd aan de kant gezet, omdat de vraag naar tickets was geïmplodeerd. Het zadelde KLM wel met een probleem op, want voor de piloten was nog geen plan bedacht – de Boeing 747’s zouden pas in 2021 uit de vloot verdwijnen. Met de luchtbrug kan nu een deel van die piloten tijdelijk toch weer aan de slag.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Enorme groei Zoom  in 2020

Enorme groei Zoom in 2020

01/12/2020

Zoom heeft de verwachte omzet voor boekjaar 2020/21 bijgesteld naar 2,5 miljard dollar, een verdubbeling van de raming uit maart. Het Amerikaanse videobedrijf profiteert in hoge mate van de coronacrisis…

Delta test coronavrije vlucht

Delta test coronavrije vlucht

26/11/2020

Delta Air Lines wil vanaf 19 december tussen Atlanta en Rome passagiers en bemanning testen vóór hun vlucht. Amerikanen die om essentiële redenen moeten reizen, hoeven dan na aankomst niet…

Nieuwe bestuursleden NATM

Nieuwe bestuursleden NATM

26/11/2020

De Nederlandse Associatie voor Travel Management (NATM) heeft woensdag, tijdens haar algemene ledenvergadering en vooruitlopend op de bestuurswisseling in april 2021, twee nieuwe bestuursleden gekozen. Om de continuïteit van het…