Home / Luchtvaart / Vraagtekens over flight safety bij Air France

Vraagtekens over flight safety bij Air France

Vraagtekens over flight safety bij Air France

Air France heeft krijgt voor de tweede keer deze maand te maken met een onderzoek naar veiligheid, met een vermoeden van pilot error. Naar nu pas bekend is geworden raakte een Boeing 777-vrachtvliegtuig van Air France op 22 mei vlak na de start op Parijs Charles de Gaulle in de problemen, wegens een te lage snelheid bij het opstijgen.

De bemanning slaagde erin het toestel onder controle te krijgen door de automatische piloot uit te schakelen en full thrust te geven. Volgens persbureau Reuters ontstond het probleem vermoedelijk doordat het toestel veel zwaarder was beladen dan in de boordcomputer was ingevoerd. Er zou een verschil zijn geweest van 100.000 kilo, ongeveer een derde van het maximum take-off weight van de Boeing. Het vliegtuig maakte daardoor niet voldoende snelheid op het moment dat het de baan verliet. De Franse luchtvaartautoriteit BEA onderzoekt het incident. De twee piloten zijn voorlopig op non-actief gesteld.

In een reactie aan Zakenreis erkent Air France dat er een probleem was met de vlucht. “De crew reageerde ogenblikkelijk door full thrust te geven,” zegt een woordvoerder. “Inspectie van het toestel heeft uitgewezen dat er geen schade was en er geen sprake is geweest van een tail strike. Gebaseerd op wat we nu weten, is het onduidelijk wat de oorzaak was.”

Begin deze maand botste een Boeing 777-200ER bijna tegen Mount Cameroun in Afrika. Het toestel was met 37 mensen aan boord op weg van Malabo, in Equatoriaal Guinee naar Douala, in Kameroen, waar meer passagiers aan boord zouden komen voor de eindbestemming Parijs. De piloten weken af van de geplande route, om onweer te omzeilen, maar lijken daarbij in het donker de 4.000 meter hoge vulkaan over het hoofd te hebben gezien. Het toestel lag op ramkoers met de berg toen in de cockpit de waarschuwing  ‘pull-up’ klonk, waarna de bemanning snel naar grotere hoogte steeg. De vlucht verliep verder zonder problemen, maar de piloten moesten zich naderhand wel verantwoorden bij BEA. Ook Air France onderzoekt dit incident.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
ZAKENREIS stopt in 2022

ZAKENREIS stopt in 2022

31/12/2021

In april 1999 schreef mijn vader Kees Hundepool (92), die in 1967 Zakenreis lanceerde, zijn laatste voorwoord. Een maand later ik mijn eerste. Nu, ruim 27 jaar nadat ik in…

TMC Special 2022 – Uniglobe

TMC Special 2022 – Uniglobe

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – STI

TMC Special 2022 – STI

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – CWT

TMC Special 2022 – CWT

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….