Home / Luchtvaart / Voorstellen bonden moeten KLM redden van ondergang

Voorstellen bonden moeten KLM redden van ondergang

Voorstellen bonden moeten KLM redden van ondergang

Piloten en grondpersoneel bij KLM hebben voorstellen gedaan om bij te dragen aan overleving van het bedrijf. Vooral de vliegers zijn bereid fors in te leveren. Op 1 oktober moet KLM een herstructureringsplan gereed hebben, als voorwaarde voor de miljardensteun van de regering.

Pilotenvakbond VNV zegt maandag “een integraal voorstel” te hebben neergelegd. “Daarmee helpen we KLM te voldoen aan de afspraken met de overheid en dragen de vliegers bij aan KLM’s strijd.”

Op KLM ligt een steunpakket van de regering te wachten ter waarde van 3,4 miljard euro om de coronacrisis te overleven; een deel hiervan is inmiddels overgeboekt. Het pakket bestaat uit ‘leningen’ waarvan de rente, zoals minister Wopke Hoekstra van Financiën vorige week aangaf, vrijwel nul is.

Het bedrijf moet wel uiterlijk 1 oktober met een saneringsplan komen, waarin de uitgaven fors naar beneden gaan. De hoogste kostenpost van het bedrijf is de loonsom. KLM ontvangt sinds maart ook loonsubsidie via NOW. Dit bedrag loopt eind 2020 op tot een miljard euro.

Eenzijdig
VNV is niet bepaald te spreken over de directie van KLM, die de afgelopen weken “meerdere voorstellen” van de piloten naast zich neer zou hebben gelegd. Afgelopen vrijdag brak KLM een overleg “vroegtijdig en eenzijdig” af, zegt de bond, die daarom nu zelf naar buiten is gekomen met een plan.

VNV-voorzitter Willem Schmid zegt hierover: “Wij vinden het gezien de toekomst van KLM van belang om te komen tot een bezuinigingsafspraak en hopen dat KLM dit voorstel zal omarmen.” Hij vindt dat KLM te lang heeft gewacht met ingrijpen. “De coronacrisis heeft een ongekende impact op de luchtvaartsector en het herstel is onzeker. Daarom hebben wij al in mei KLM aangeboden in gesprek te gaan over maatregelen. En al eind juli hebben wij een eerste integraal voorstel gedaan, dat KLM direct heeft afgewezen,” aldus de VNV-voorman.

Schmid: “Sindsdien hebben wij meerdere voorstellen gedaan aan KLM. Pas eind augustus zijn gesprekken door KLM opgestart. Daarmee is wat ons betreft kostbare tijd verloren gegaan en is nu geen tijd meer te verliezen.”

Concreet plan
Het plan van de VNV omvat onder meer het volgende:
– openbreken van de lopende cao tot 1 maart 2022 en aanpassing van arbeidsvoorwaarden in lijn met overheidsvoorwaarden;
– algemene loonsverlaging;
– loonsverlagingen door het afzien van eindejaarsuitkeringen;
– loonsverlaging door het afzien van de eerder verdiende winstdelingsregeling over het pre-coronajaar 2019;
– tijdelijk loslaten van productieafspraken om KLM maximale flexibiliteit te geven

Volgens de VNV leveren de vliegers hiermee op jaarbasis meer dan 20 procent van hun loon in en doen bovendien “vele niet-loongerelateerde arbeidsvoorwaardelijke concessies.”

Grondpersoneel
Drie van de vier grondbonden bij KLM zijn eveneens met een voorstel gekomen voor de cao van hun werknemers. NVLT, VKP en CNV stellen voor de lonen tót modaal niet te korten in plaats van de eerdere eis tot anderhalf keer modaal. Ze zeggen zo “alles op alles” te willen zetten om tot een akkoord te komen met de directie. De vierde bond, FNV, steunt het plan niet.

De drie bonden zeggen dat hun voorstel meehelpt “de reddingsboei van de overheid te pakken voor de toekomst van het bedrijf.” Het uitgangsprincipe voor NVLT, VKP en CNV is dat “de sterkste schouders de zwaarste lasten dragen.” De bonden erkennen dat KLM alleen kan overleven met staatssteun. “Het is niet onwaarschijnlijk is dat er naast de lening ook nog overheidsgeld rechtstreeks richting een herkapitalisatie moet gaan,” schrijven ze in een gezamenlijke verklaring.

Cabine?
Van de derde beroepsgroep bij KLM, het cabinepersoneel, is nog niets vernomen, maar het ligt voor de hand dat ook de twee bonden daar (VNC en FNV) met voorstellen komen. Het is nu aan de directie van KLM om te beoordelen wat ze met de ideeën van de bonden doen. Vóór corona hadden de bonden altijd middelen tot nu beschikking om voorstellen kracht bij te zetten, zoals werkonderbrekingen.

Door corona is hun het stakingswapen uit handen geslagen. Van de  productie bij KLM is al weinig over (het aantal passagiers is hooguit nog 25 procent van 2019 en vermoedelijk nog lager) en wanneer de bonden actie zouden ondernemen zou dat de onderneming nog meer schaden.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Eurostar ‘leeg’ naar Londen

Eurostar ‘leeg’ naar Londen

26/10/2020

Maandagmorgen is de eerste overstapvrije Eurostar van Amsterdam naar Londen gereden. Door corona was de trein zo goed als leeg. Aan weerszijden van het traject moeten reizigers namelijk in quarantaine…

Europa gaat weer op slot

Europa gaat weer op slot

26/10/2020

De tweede coronagolf slaat hard toe in Europa. Veel landen voeren de reisrestricties op. Voor de luchtvaart is dit een doemscenario. Alleen Zweden en Griekenland zijn vanuit Nederland nog vrij…

EasyJet bepleit sneltest

EasyJet bepleit sneltest

26/10/2020

Niet zozeer een vaccin, maar testen die een corona-vrije vlucht garanderen zullen passagiers het vertrouwen geven om weer te gaan vliegen. Dit zegt William Vet van easyJet tijdens een online-event…

Delta weert 460 weigeraars

Delta weert 460 weigeraars

26/10/2020

Delta Air Lines heeft tot nu toe 460 mensen op de eigen ‘no-fly list’ gezet wegens hun weigering een mondkapje te dragen. Terwijl in de VS het aantal nieuwe coronagevallen…

Kan app reiswereld redden?

Kan app reiswereld redden?

23/10/2020

Er is een nieuwe app, CommonPass: een soort gezondheidspas die de wereldwijd gestagneerde luchtvaart en reisbranche weer op gang moeten brengen. Het is een initiatief van de non-profitorganisaties World Economic…

BA somber over de luchtvaart 

BA somber over de luchtvaart 

22/10/2020

De internationale luchtvaart komt volgens de CEO van British Airways mogelijk nooit terug op het niveau van topjaar 2019. BA’s moederbedrijf IAG heeft intussen de capaciteit verder teruggeschroefd na nieuwe…