Home / Luchtvaart / Voor een schonere lucht

Voor een schonere lucht

Voor een schonere lucht

KLM en Schiphol streven eensgezind naar een verdere verlaging van de uitstoot van broeikasgas. Dit hebben de topmannen van beide ondernemingen gezegd op het symposium van de Dutch Aviation Group in Noordwijk.

“De vraag is niet of verduurzaming moet, maar hoe we het invulling geven,’’ zei Pieter Elbers, de CEO van KLM op het symposium. “Duurzaamheid is een balans zoeken tussen mens, milieu en welvaart.” Hij benadrukte dat de luchtvaart al veel schoner is geworden. In de afgelopen zeven jaar vervoerde KLM dertig procent meer passagiers, terwijl de toename van CO2 bij KLM in die periode vijf procent was, rekende Elbers voor. “Met de CO2-offset hebben we zelfs vier procent minder uitgestoten.”

De Nederlandse (en internationale) luchtvaart streeft op termijn naar klimaatneutrale groei. Elbers: “Dat lukt nog niet helemaal, maar met de versnelling die nu gaande is in de technologische vooruitgang zijn we daar op termijn wel toe in staat.”

Mondiaal, niet lokaal
Elbers bepleitte verder ‘mondiale oplossingen voor mondiale problemen’ en vindt dat er in de Nederlandse politiek vaak te lokaal wordt gedacht. “Groei hoeft voor KLM op zich geen doel te zijn, maar een bedrijf dat stilstaat erodeert. Groei is eerder een middel om te komen tot welvaart. Zonder welvaart kun je ook niet investeren in het milieu. Een win-win situatie is mogelijk: een luchtvaart die groeit en toch minder uitstoot.”

Dick Benschop, de president-directeur van Schiphol onderschreef in Noordwijk de groeidoelstelling van KLM. “Mij wordt vaak gevraagd: ‘Waarom moet Schiphol eigenlijk groeien? Kan het niet met wat we nu hebben?’ Mijn bedrijf kan een gelukkig bestaan leiden met 500.000 vliegbewegingen, maar voor airlines geldt dat niet, die hebben altijd groei nodig. Hoeveel? We streven nu naar  gematigd en gecontroleerd groeien. Daarmee geven we eigenlijk al iets heel bijzonders aan, want we zeggen dat we niet geheel zullen kunnen voldoen aan de vraag. Weinig sectoren in de economie kunnen ons dat nazeggen.”

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft vanaf 2002 over de luchtvaart en reiswereld, voor diverse media. Sinds 2007 is hij verbonden aan Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Eerste vlucht Delta op Tampa

Eerste vlucht Delta op Tampa

24/05/2019

Delta Air Lines, de partner van KLM en Air France, is vandaag begonnen met een nieuwe route vanuit Amsterdam naar Tampa, Florida. Delta breidt hiermee haar netwerk vanuit Nederland verder…

China eist geld voor MAX

China eist geld voor MAX

23/05/2019

De drie grote Chinese airlines eisen compensatie van Boeing voor het aan de grond houden van hun MAX-toestellen. Air China, China Southern en China Eastern hebben samen 42 Boeing MAX-8…

KLM in start-up Air Antwerp

KLM in start-up Air Antwerp

22/05/2019

KLM heeft met CityJet een nieuwe airline opgericht onder de naam Air Antwerp. Dit bevestigt een woordvoerder van de start-up tegen Zakenreis. Na de zomer wil de carrier beginnen met…

Bagagetoeslag KLM nu overal

Bagagetoeslag KLM nu overal

20/05/2019

KLM hanteert vanaf 21 mei op bijna het gehele netwerk een toeslag voor ruimbagage bij de goedkoopste tickets. Dit bevestigt Dries Klein, vice-president sales KLM Benelux, tegen Zakenreis. Het verschil…

Winstval Ryanair 29 procent

Winstval Ryanair 29 procent

20/05/2019

Ryanair heeft in het gebroken boekjaar 2018-19 de winst zien dalen met 29 procent, van 1,45 miljard naar 1,02 miljard euro. De Ierse prijsvechter noemt als oorzaken hogere brandstofkosten en…