Home / Luchtvaart / Voor een schonere lucht

Voor een schonere lucht

Voor een schonere lucht

KLM en Schiphol streven eensgezind naar een verdere verlaging van de uitstoot van broeikasgas. Dit hebben de topmannen van beide ondernemingen gezegd op het symposium van de Dutch Aviation Group in Noordwijk.

“De vraag is niet of verduurzaming moet, maar hoe we het invulling geven,’’ zei Pieter Elbers, de CEO van KLM op het symposium. “Duurzaamheid is een balans zoeken tussen mens, milieu en welvaart.” Hij benadrukte dat de luchtvaart al veel schoner is geworden. In de afgelopen zeven jaar vervoerde KLM dertig procent meer passagiers, terwijl de toename van CO2 bij KLM in die periode vijf procent was, rekende Elbers voor. “Met de CO2-offset hebben we zelfs vier procent minder uitgestoten.”

De Nederlandse (en internationale) luchtvaart streeft op termijn naar klimaatneutrale groei. Elbers: “Dat lukt nog niet helemaal, maar met de versnelling die nu gaande is in de technologische vooruitgang zijn we daar op termijn wel toe in staat.”

Mondiaal, niet lokaal
Elbers bepleitte verder ‘mondiale oplossingen voor mondiale problemen’ en vindt dat er in de Nederlandse politiek vaak te lokaal wordt gedacht. “Groei hoeft voor KLM op zich geen doel te zijn, maar een bedrijf dat stilstaat erodeert. Groei is eerder een middel om te komen tot welvaart. Zonder welvaart kun je ook niet investeren in het milieu. Een win-win situatie is mogelijk: een luchtvaart die groeit en toch minder uitstoot.”

Dick Benschop, de president-directeur van Schiphol onderschreef in Noordwijk de groeidoelstelling van KLM. “Mij wordt vaak gevraagd: ‘Waarom moet Schiphol eigenlijk groeien? Kan het niet met wat we nu hebben?’ Mijn bedrijf kan een gelukkig bestaan leiden met 500.000 vliegbewegingen, maar voor airlines geldt dat niet, die hebben altijd groei nodig. Hoeveel? We streven nu naar  gematigd en gecontroleerd groeien. Daarmee geven we eigenlijk al iets heel bijzonders aan, want we zeggen dat we niet geheel zullen kunnen voldoen aan de vraag. Weinig sectoren in de economie kunnen ons dat nazeggen.”

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Nieuwe route Vueling

Nieuwe route Vueling

24/10/2021

De Spaanse carrier Vueling, onderdeel van de International Airlines Group (IAG), vliegt vanaf 3 december tussen Amsterdam en Praag. De Tsjechische hoofdstad wordt vier keer week aangevlogen op zondag, dinsdag,…

Te veel fijnstof op Schiphol

Te veel fijnstof op Schiphol

21/10/2021

Op en rondom Schiphol is te veel fijnstof, door de uitstoot van vliegtuigen, zo concludeert de luchthaven zelf op basis van onderzoek door TNO. Het bedrijf wil ‘extra maatregelen’ nemen…

KLM en IATA versus ACNL

KLM en IATA versus ACNL

20/10/2021

KLM keert zich tegen een nieuw systeem van slottoewijzing dat ACNL volgend jaar wenst door te voeren. De airline krijgt hierbij steun van brancheorganisatie IATA die de slotcoördinator voor de…

Frankfurt-Hahn Airport failliet

Frankfurt-Hahn Airport failliet

20/10/2021

De HNA-Group heeft faillissement aangevraagd voor luchthaven Frankfurt-Hahn waarin het Chinese bedrijf zelf grootaandeelhouder is. De airport zag ruim vóór de coronacrisis de aantallen passagiers en omzet al teruglopen, de…