
De VNV heeft dinsdag in haar rechtszaak tegen KLM over de pensioenregeling het aanbod van de rechter voor bemiddeling (mediation) van de hand gewezen. De VNV wil een uitspraak van het hof, die over twee weken zal komen.
De VNV (Vereniging Nederlandse Verkeersvliegers) had een kort geding aangespannen tegen KLM. Aanleiding was dat KLM het STROT (Structueeel Overschotten en Tekorten)-protocol met de VNV en de uitvoeringsovereenkomst met het pensioenfonds per 1 december 2016 heeft opgezegd. Op basis van de huidige afspraken zou KLM honderden miljoenen moeten bijstorten in het pensioenfonds van de vliegers en dat is volgens KLM financieel onverantwoord. De zaak diende voor de rechtbank van Amsterdam.
Tijdens de zitting riep de rechter partijen op om al dan niet door middel van mediation op zoek te gaan naar een oplossing te gaan voor het geschil. Nog voordat KLM kon aangeven dat zij hiertoe bereid zou zijn, gaf de VNV aan eerst een uitspraak in deze zaak te willen hebben voordat zij bereid is verder te praten.
“De VNV waardeert de poging van de rechter om via mediation uit de impasse te komen,” stelt de pilotenvakbond. “De VNV verkiest echter eerst duidelijkheid omdat gezien de grote belangen geen tijd verloren mag gaan en omdat het speelveld niet gelijk is. Praten in deze situatie is het accepteren van een sociale partner die eenzijdig de spelregels wijzigt,” aldus de VNV.
De bond wil dus een gerechtelijke uitspraak over de vraag of KLM de pensioenregeling mocht opzeggen. De uitspraak wordt op 27 september a.s. verwacht.
Weinig blijk van waardering
“Het ging hard tegen hard in de pleidooien van de advocaten,” zei Steven Verhagen de voorzitter van de VNV na afloop. “KLM gaf weinig blijk van waardering voor een goede arbeidsrelatie met haar piloten, terwijl wij juist de groep zijn die bij het meest recente cao-akkoord kolossaal hebben ingeleverd in het bedrijfsbelang. De opzegging van de afspraak zit een structurele oplossing in de weg. KLM heeft naar onze stellige overtuiging zonder geldige reden, prematuur en onrechtmatig de afspraken opgezegd.”
Volgens Verhagen was er ‘voldoende tijd” voor KLM om de opzegging van tafel te halen en er met elkaar uit te komen. “Maar KLM kiest hier niet voor.”
KLM verwijst op haar beurt naar de huidige lage rentestand als reden voor een soberder pensioenregeling. Door nieuwe regels van De Nederlandsche Bank voor pensioenbuffers zou de maatschappij 600 miljoen euro moeten bijstorten in het pensioenfonds van de piloten en dat geld zegt KLM niet te hebben.
De VNV bestrijdt de redenering van KLM en zegt dat het gaat om een bijstorting van ‘slechts’ 115 miljoen euro. De bond eist dat KLM de waardevastheid van pensioenen garandeert, zoals eerder zou zijn toegezegd. Volgens de advocaat van KLM echter ontvangt een piloot van het bedrijf bij pensionering een pensioen van 10.000 euro bruto. De VNV zegt dat het pensioen lager ligt.

