Home / Luchtvaart / VNV wil daadkracht overheid

VNV wil daadkracht overheid

VNV wil daadkracht overheid

Europa moet daadkrachtiger optreden om de eigen belangen van de luchtvaart te verdedigen. Dit heeft voorzitter Steven Verhagen van de Vereniging Nederlandse Verkeersvliegers (VNV) gezegd op een nieuwjaarsbijeenkomst.

“De toekomst van de Europese luchtvaart loopt steeds groter gevaar door gesubsidieerde carriers uit het Midden-Oosten zoals Emirates, Etihad en Qatar Airways,” aldus Verhagen. “Europese maatschappijen worden onder de voet gelopen door de armada van Boeing 777’s en Airbus A380-toestellen die de Europese vijver volledig leegvissen.”

Verhagen zegt dat “honderdduizenden Europese luchtvaartbanen” op de tocht staan. “Wij vragen niet om protectionisme of staatssteun. Wij vragen om een daadkrachtige Nederlandse en Europese overheid die glasheldere en harde afspraken maakt met het Midden-Oosten over eerlijke concurrentie. KLM kan met iedereen concurreren, maar niet met staten die uit zijn op de teloorgang van de Europese legacy carriers.”

Steven Verhagen kritiseert ook de opstelling van Schiphol in deze problematiek. “Schiphol subsidieert en faciliteert luchtvaartmaatschappijen die geen directe bijdrage leveren aan de hub-functie van de luchthaven en geeft waardevolle slots weg waardoor de ontwikkelingsmogelijkheden van de homecarrier en de hub grote schade oplopen.” De voorman van de Nederlandse vliegers is van mening dat de Nederlandse regering moet ingrijpen om “Schiphol terug te begeleiden naar het juiste spoor.”

Begin vorig jaar kwamen de drie grote Amerikaanse carriers met een rapport, later gesteund door Lufthansa en Air France-KLM, waarin ze stelden dat de drie maatschappijen uit de Golf door hun overheden financieel worden gespekt. Emirates, Etihad en Qatar Airways ontkennen dit in alle toonaarden. Maar ook als ze wél staatssteun zouden krijgen is dat geen overtreding van internationale handelsverdragen, want de luchtvaart valt niet onder de Wereldhandelsorganisatie WTO. Emirates en co hebben er op hun beurt op gewezen dat Europese carriers in het verleden ook (of wel) steeds staatssteun kregen en dat geldt voor sommige nog steeds, terwijl de Amerikaanse luchtvaart enkele jaren geleden een  reorganisatie kon doorvoeren dankzij de door de staat gesteunde faillissementsbescherming (Chapter 11).

 

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft vanaf 2002 over de luchtvaart en reiswereld, voor diverse media. Sinds 2007 is hij verbonden aan Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Corona doodsteek voor HNA

Corona doodsteek voor HNA

21/02/2020

De Chinese overheid is van plan de verlieslijdende HNA Group te nationaliseren. HNA, met een reeks airlines in portefeuille en belangen in hotels en banken, sukkelde de afgelopen jaren al….

Kleine groei BCD Travel

Kleine groei BCD Travel

20/02/2020

Zakenreisorganisatie BCD Travel is in 2019 licht gegroeid, met een omzetstijging van één procent naar 27,5 miljard dollar, waarvan 10,9 miljard uit de omzet van partners. BCD Travel is onderdeel…

Air France-KLM: winst daalt

Air France-KLM: winst daalt

20/02/2020

Air France-KLM heeft over 2019 aanzienlijk minder winst gemaakt dan een jaar eerder. Zowel bij Air France als KLM daalden de resultaten. Voor de groep kromp de operationele winst met…