Home / Luchtvaart / VNV: KLM laat situatie bij vliegdienst escaleren

VNV: KLM laat situatie bij vliegdienst escaleren

VNV: KLM laat situatie bij vliegdienst escaleren

De VNV voelt zich voor het karretje van KLM gespannen. De KLM-directie wil het eerder met de VNV gesloten cao-akkoord gebruiken als oplossing voor het conflict met de Groepscommissie Vliegers over werkdruk. Die koppeling is ten onrechte, zegt de bond vandaag. Ze vindt dat KLM het conflict laat escaleren.

De Groepscommissie Vliegers (GC32) bij KLM, een onderdeel van de ondernemingsraad, zegde vorig week het vertrouwen op in het hoofd van de vliegdienst bij KLM, Bart de Vries. De piloten klagen al langere tijd over de in hun ogen te hoge werkdruk en vinden dat de vliegdienst niet met oplossingen komt.

KLM verwees vervolgens naar het principeakkoord over een nieuwe cao, dat op 1 mei is bereikt met de VNV en waarin volgens de directie ook afspraken staan over de werkdruk van de vliegers. De leden van de VNV moeten zich nog uitspreken over dit akkoord.

VNV is ineens partij
‘De VNV was geen partij in dit conflict en heeft zich daarom afzijdig gehouden,’ schrijft de bond vandaag in een verklaring aan haar leden bij KLM. ‘Maar nu KLM heeft gepubliceerd dat zij het cao-akkoord met de VNV als de oplossing voor het herstel van vertrouwen zien, wordt de VNV ineens wel partij. KLM koppelt hiermee haar conflict met een andere partij aan een separate afspraak met de VNV.’

De bond vervolgt: ‘De samenloop van de nieuwe cao-afspraken en het opzeggen van vertrouwen (in Bart de Vries, red.) is onwenselijk en leidt af van de inhoud van de cao-afspraken. Een goede discussie en goedkeuring van de afgesproken structurele cao-verbeteringen komt daarmee in gevaar. Dat willen wij niet laten gebeuren en mede daarom dient KLM per direct actie te ondernemen.’

KLM: oplossing na het weekeinde
De voorzitter (president) van de VNV, Arthur van den Hudding (op foto bij deze post), heeft dit weekeinde contact gehad met Pieter Elbers, de CEO van KLM. ‘Er is ons verzekerd dat er door KLM aan een oplossing wordt gewerkt die na het weekeinde concreet moet zijn. Deze verregaande escalatie kan niet lang blijven liggen en dient te worden opgelost,’ aldus de VNV.

Een bron bij de KLM-piloten voegt er tegenover Zakenreis aan toe het ‘absurd’ te vinden dat de top van KLM het conflict met de vliegdienst laat voortbestaan. ‘Pieter Elbers en COO René de Groot zouden de regie moeten nemen in deze situatie en dat doen ze niet.’

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
AmEx GBT naar de beurs

AmEx GBT naar de beurs

08/12/2021

American Express Global Business Travel (GBT) gaat samen met een speciaal vehikel naar de beurs, als aparte entiteit. De geschatte waarde van deze Initial Public Offering ligt rond de 5,3…

Wat doen we met Schiphol?

Wat doen we met Schiphol?

08/12/2021

Het demissionaire kabinet zit in zijn maag met Schiphol. Adviseurs hebben erop gewezen dat de luchthaven niet voldoet aan de milieunormen en fors zou moeten krimpen. De NOS meldt dat…

EASA: bliksemgevaar A350

EASA: bliksemgevaar A350

07/12/2021

EASA waarschuwt dat bliksemafleiders op de A350 mogelijk niet goed werken, waardoor het composiet-toestel bij een inslag gevaar kan lopen. Het is niet het enige probleem van het type: ook…

Codeshare KLM en ITA 

Codeshare KLM en ITA 

05/12/2021

KLM en ITA Airways zijn een codeshare aangegaan, waardoor passagiers van beide carriers tickets kunnen boeken naar elkaars bestemmingen. KLM en ITA bieden daarnaast ‘gemakkelijke overstapmogelijkheden’ aan op de luchthavens…

FB-Miles langer geldig

FB-Miles langer geldig

04/12/2021

Flying Blue, de divisie voor frequent flyers van Air France-KLM, heeft de geldigheid van de gespaarde miles opnieuw verlengd. “Vanwege de coronacrisis hebben wij in 2020 beloofd dat wij u in…