
De onderhandelingen tussen de Vereniging Nederlandse Verkeersvliegers (VNV) en KLM over pensioenen zijn vastgelopen. De VNV zegt het ‘zat’ te zijn en dreigt met acties.
De KLM-directie heeft in een eerder stadium per 1 december 2016 eenzijdig de pensioenovereenkomst met de VNV opgezegd. De twee partijen gingen aan tafel in een poging tot een oplossing te komen, maar daar is het nog niet van gekomen. Vandaag om 12.55 uur verstreek de deadline van het eindvoorstel van de VNV aan KLM. “KLM deed exact op de deadline nog een tegenvoorstel, maar dit was wederom oude wijn in nieuwe zakken”, aldus de bond.
De VNV zegt ‘bijzonder teleurgesteld’ te zijn in de opstelling van de KLM-directie. “Met het opzeggen van de langdurige pensioenovereenkomst bleek ‘afspraak is afspraak’ al sinds deze zomer niet langer bij de KLM-directie van kracht te zijn. De VNV heeft zich de afgelopen maanden vergeefs tot het uiterste ingespannen om de KLM-directie tot enige vorm van redelijkheid te bewegen via een alternatieve pensioenovereenkomst.”
Ondankbaar
En VNV-voorzitter Steven Verhagen voegt daar aan toe: “Zeker na de grote cao-inleveractie van vorig jaar voelt dit als uitermate ondankbaar en onredelijk (van de kant van KLM, red.) en moeten we nu concluderen dat we er pratend niet uitkomen. Vandaag hebben we dan ook besloten om een Actie Informatie Team (AIT) op te richten om acties van het KLM-vliegerkorps te gaan voorbereiden. We zijn het namelijk zat dat KLM maar blijft proberen een extra bezuiniging te realiseren via het aanpakken van een vermeend pensioenprobleem”, aldus VNV-voorzitter Steven Verhagen.
De VNV zegt ‘extra verbolgen’ te zijn over het feit dat de KLM-directie in rechtszittingen de feiten ‘opzettelijk verdraait’ en de rechter ‘bewust en bedoeld onjuist heeft geïnformeerd’ over de huidige pensioenovereenkomst.
Welke acties mogen we verwachten? De VNV zegt dat het Actie Informatie Team een strategie zal uitstippelen. “De oprichting van een AIT betekent niet automatisch dat er acties dan wel stakingen zullen volgen, maar dit ligt wel in de lijn der verwachtingen.” aldus de VNV
Steven Verhagen: “Het is wel bijzonder jammer dat we na 21 jaar zonder grote arbeidsonrust deze stap hebben moeten zetten. Wij hopen dat acties nog te voorkomen zijn. De bal ligt echter bij de KLM-directie.”
Cabine
Het conflict tussen KLM en de piloten komt op een moment dat ook de cabinebonden overhoop liggen met de directie. Ook hier is de pensioenregeling de aanleiding, maar heeft KLM om het personeel te ‘straffen’, in de optiek van de bonden, vanaf eind oktober de -1 CA maatregel doorgevoerd: een cabin attendant minder op een deel van de langere vluchten. Ook het overleg met de cabinebonden zit nog vast.

