
De Vereniging Nederlands Cabinepersoneel is ‘geschokt’ over de plannen van KLM, waar Zakenreis een maand geleden al melding van maakte en die nu centraal staan in de lopende CAO-onderhandelingen. De VNC spreekt over ‘een complete kaalslag’.
Voor Europavluchten ligt het ‘KLC-model’ weer op tafel, waarbij de purser wordt vervangen door een ‘gewone’ cabin attendant als leidinggevende. KLC staat voor dochter KLM Cityhopper, die regionale vluchten uitvoert, met personeel dat lager in de hiërarchie staat en minder wordt betaald.
De vakbond levert op de eigen site in felle bewoordingen commentaar op de huidige CAO-onderhandelingen tussen de VNC en andere bonden met de directie. Op Europese vluchten (EUR) lijkt de rol van purser ‘uitgespeeld’, zegt de VNC.
Andere plannen van de KLM-directie waar de VNC aan refereert en het niet mee eens is, zijn:
1. één leidinggevende op intercontinentale vluchten (ICA) die ook leidinggevende wordt op Europa long haul;
2. alle cabin crew moet zowel ICA als EUR gaan vliegen;
3. in de business class moet ‘top gekwalificeerde crew’ komen.
De VNC is ‘geschokt’ over deze plannen die het management ‘met droge ogen’ heeft gepresenteerd. “De visie van KLM blijkt dus een ordinaire bezuinigingsklapper verpakt onder het mom dat de klant dit wil… Het is echter KLM die low-cost arbeidsvoorwaarden met een high performance service wil. De visie werd door de KLM een ‘duivelse uitdaging’ genoemd, maar is wat betreft de VNC ronduit een enorme, respectloze en beledigende uiting richting het cabinekorps.”
Misrekening
Woensdagavond kwam volgens de bond ook een productieprobleem voor de komende winter aan het licht. “KLM wilde ‘nog even’ met ons in overleg treden om kosten te besparen. Voor de winterproductie heeft KLM zich namelijk weer lelijk misrekend door op de muziek vooruit te lopen en gemakshalve uit te gaan van opnieuw vier procent productiviteitsverhoging van cabinepersoneel. Een misrekening die het bedrijf vorig jaar in zijn zomerplanning ook al maakte, met alle gevolgen van dien.”
Volgens de VNC vroeg KLM gisteren aan de bonden ‘bij het kruisje te tekenen’ voor het plan om pursers per 1 september op vluchten in te zetten als gewone cabin attendants. KLM hield de bonden voor, zo zegt de VNC, dat instemming met het plan ‘minder tijd kost dan aanpassingen in de WRR (Wet op Rij- en Rusttijden) te regelen’.
“Dit zou voor KLM een mooi begin zijn met het uitvoeren van hun visieplan. Uiteraard zijn de VNC en FNV hiertoe niet bereid.”
Pensioen
KLM koppelt de CAO-onderhandelingen aan het bezuinigingsplan Perform 2020 van de holding Air France-KLM, zegt de VNC. De bond benadrukt zich ‘nooit aan Perform 2020 te hebben gecommitteerd’. De VNC vindt dat het pensioenconflict eerst moet zijn opgelost alvorens over andere CAO-punten kan worden gepraat met de directie. Pensioen is ‘uitgesteld loon’ en een van de ‘belangrijkste en kostbaarste arbeidsvoorwaarden’, stelt de bond.
“KLM heeft eenzijdig de bijstortingsverplichting uit de uitvoeringsovereenkomst van de pensioenovereenkomst geschrapt. KLM houdt zich niet aan haar verplichting om herstelpremies te betalen. Het geld dat bijgestort dient te worden als ons pensioenfonds er slecht voorstaat, verdwijnt tegenwoordig in KLM’s eigen zak. Voor 2016 gaat het al over tientallen miljoenen euro’s waarvan onze pensioenen slechter zijn geworden,” aldus de VNC.

