Home / Luchtvaart / VNC: Jean-Marc Janaillac had niet moeten opstappen als CEO bij Air France-KLM

VNC: Jean-Marc Janaillac had niet moeten opstappen als CEO bij Air France-KLM

VNC: Jean-Marc Janaillac had niet moeten opstappen als CEO bij Air France-KLM

Jean-Marc Janaillac had als CEO van Air France-KLM met de bonden bij Air France moeten blijven praten in plaats van het probleem op de spits te drijven. Dit zegt Annette Groeneveld, de voorzitter van cabinevakbond VNC. Janaillacs vertrek was ook niet verstandig, vindt zij.

‘Het conflict tussen de directie van Air France en de Franse bonden moeten ze in Frankrijk proberen op te lossen middels de dialoog. Dat zou een eerste stap in de goede richting zijn. Opstappen zoals Janaillac heeft gedaan of de deur dicht houden zoals Air France nu doet, leidt nergens toe, want de impasse verdwijnt daar niet mee,’ aldus Groeneveld.

De directie van KLM slaagde er de afgelopen maanden wél in met de bonden van zowel de cabine, de piloten als de grond nieuwe cao’s af te sluiten.

Referendum
Jean-Marc Janaillac stapte deze week op, als gevolg van een door hemzelf uitgeschreven referendum onder het personeel van Air France over een geleidelijke loonsverhoging. 55 procent van de werknemers verwierp zijn aanbod en Janaillac had van te voren gezegd te zullen vertrekken als er een meerderheid tegen zijn plan was.

Groeneveld wijst er op dat de vakbonden bij Air France een punt hebben dat de directie met twee maten meet. ‘Een deel van de nee-stemmers heeft zich afgezet tegen de eenmalige beloning van veertig procent voor de top. Als er geen middelen zijn bij Air France, zou daar ook geen geld voor vrijgemaakt moeten worden.’

Interim managementteam
Air France-KLM heeft nu inderhaast een interim managementteam aangesteld, met Frédéric Gagey, de CFO van de holding, als waarnemend CEO. Pieter Elbers, de CEO van KLM en Franck Terner, CEO van Air France, zijn de andere twee leden van het team. Terwijl de onderneming naarstig op zoek is naar een nieuwe, vaste CEO, moeten zij met zijn drieën een oplossing zien te vinden voor de huidige impasse bij Air France.

De bonden in Frankrijk staakten sinds eind februari op vijftien, niet aaneensluitende dagen. De kosten daarvan bedragen minimaal 300 miljoen euro, maar vallen mogelijk hoger uit. De stakingen zijn in afwachting van de komst van een nieuwe CEO opgeschort.

Annette Groeneveld adviseert de managers om de dialoog open te houden. ‘De Franse bonden willen wel praten. Dat zou de directie niet moeten afslaan, zoals nu wel gebeurt. Er moeten toch genoeg capabele topmanagers zijn om het gesprek met de bonden aan te gaan. Alleen práten kan leiden tot een oplossing.’

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft vanaf 2002 over de luchtvaart en reiswereld, voor diverse media. Sinds 2007 is hij verbonden aan Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

nieuws
Codeshare KLM in Z-Afrika

Codeshare KLM in Z-Afrika

23/05/2018

KLM heeft een codeshare afgesloten met de Zuid-Afrikaanse low cost carrier kulula, ook wel aangeduid als kulula.com. Het gaat om doorverbindingen op vluchten van en naar Nederland binnen Zuid-Afrika. De…

Meer krediet voor KLM

Meer krediet voor KLM

23/05/2018

KLM heeft met twaalf internationale banken een overeenkomst getekend voor een doorlopende stand-by kredietfaciliteit ter waarde van 665 miljoen euro. Hiermee wordt de vroegtijdige herfinanciering van de kredietfaciliteit van KLM,…