Home / Luchtvaart / VNC en FNV oneens over invulling ontslagen bij KLM

VNC en FNV oneens over invulling ontslagen bij KLM

VNC en FNV oneens over invulling ontslagen bij KLM

De cabinebonden bij KLM zijn het oneens over invulling van een ontslagronde. VNC houdt vast aan lifo (last in first out) en sleept KLM voor de rechter. FNV Cabine is daarentegen bereid te praten over een ‘maatwerkmethode.’

De directie van KLM zat woensdag aan tafel met VNC en FNV om te praten over ontslagen. Deze zijn noodzakelijk geworden omdat de passagiersaantallen een vrije val hebben doorgemaakt en daarmee is ook de omzet gekelderd. Herstel van de markt zal naar verwachting lang duren. KLM herhaalde tijdens het overleg, volgens FNV ‘in glasheldere bewoordingen,’ dat zij niets ziet in lifo. “Dit onder andere vanwege ongewenste effecten voor het toekomstige korps, zoals onevenwichtige opbouw in functies en leeftijd, en de hoge kosten,” zo verwoordt FNV Cabine het standpunt van de directie.

Onderzoek
FNV, de kleinste van de twee bonden, zou het liefst ook lifo als criterium hanteren, maar zegt open te staan voor een ‘maatwerkmethode.’ Arbeidsjuristen van FNV hebben ‘uitgebreid onderzoek’ gedaan naar ‘artikel 4.3.3’ in de cao, dat lifo behelst. De bond komt tot de conclusie dat het artikel ‘juridisch niet houdbaar is’ en is daarom bereid met KLM te praten over ‘maatwerkvarianten.’

FNV Cabine wil ‘verschillende methodes’ doorrekenen, ‘zodat de effecten per methode zichtbaar worden.’ De bond vervolgt: “KLM wil met open vizier in gesprek gaan met beide bonden over een maatwerkmethode en de daarvoor benodigde, nog in te richten, ontslagcommissie. Wij wijzen afspiegeling af en willen onderzoeken welke maatwerkmethode wél recht doet aan de belangen van het cabinekorps en aan onze promotiesystematiek.”

Overtolligheid
VNC wil de ‘overtolligheid’ met de KLM-directie alleen verder bespreken als lifo het uitgangspunt is. “De VNC vindt dat de gemaakte afspraken juist nu nagekomen moeten worden. Omdat KLM dit bij het cabinepersoneel weigert, zien we ons genoodzaakt om de zaak voor te leggen aan de kortgedingrechter,” zegt het ‘KLM-bestuur’ van VNC in een verklaring. “Het is ontzettend spijtig dat het zo ver moet komen, maar er moet nu echt zo snel mogelijk helderheid komen. Ondertussen zitten duizenden collega’s in spanning over hun baan en hun toekomst.”

De twee bonden geven in hun verklaringen ook elkaars tegengestelde standpunten weer. FNV wijst er daarbij op dat het achterwege blijven van een akkoord met de directie betekent dat er geen ontslagcommissie komt en KLM dan alsnog de afspiegeling mag hanteren. “Dat is voor FNV Cabine geen optie.”

 

 

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Meeste subsidie voor KLM

Meeste subsidie voor KLM

10/07/2020

Sinds april heeft KLM van alle Nederlandse bedrijven de meeste subsidie voor de loonkosten ontvangen: ruim 330 miljoen euro. Dit blijkt uit het zogeheten Register NOW dat het UWV vrijdagavond…

Overleeft GBTA de crisis wél?

Overleeft GBTA de crisis wél?

10/07/2020

GBTA heeft deze week een interim-CEO benoemd, hangende het ethisch onderzoek naar de topman. Hoofdzorg voor de vereniging voor travel management is echter niet de bestuurscrisis, maar corona. Collega-organisatie ACTE…

ACTE failliet door corona

ACTE failliet door corona

09/07/2020

De Association of Corporate Travel Executives (ACTE) heeft deze week in de Verenigde Staten faillissement aangevraagd en alle activiteiten met onmiddellijke ingang topgezet. De corona-crisis heeft sinds maart geleid tot…

RAI schrapt kwart banen

RAI schrapt kwart banen

08/07/2020

RAI Amsterdam heeft woensdag een reorganisatie aangekondigd waarbij 125 banen, ruim een kwart van het totaal, verloren gaan. Het congrescentrum was tussen medio maart en 1 juli dicht door corona…