Home / Luchtvaart / VLM opnieuw failliet

VLM opnieuw failliet

VLM opnieuw failliet

VLM is voor de tweede keer in twee jaar tijd bankroet. Aandeelhouder SHS Aviation besloot afgelopen weekeinde de airline met onmiddellijke ingang te ontbinden en faillissement aan te vragen.

Begin augustus staakte VLM al de meeste van haar vluchten. Het heette toen nog dat de carrier, gevestigd op Antwerpen Airport, de chartermarkt op wilde, maar het was de voorbode van de ondergang, die na een eerder faillissement in 2016 wel eens definitief zou kunnen zijn.

De laatste twee routes, van Antwerpen naar Londen City en van Antwerpen naar Zürich, zijn gestaakt. De overgebleven 85 werknemers staan op straat.

Luchttransport
VLM, opgericht in 1992 als Vlaamse Luchttransportmaatschappij, had vele eigenaars en was op haar hoogtepunt, begin deze eeuw, een belangrijke speler in het zakelijk lijnverkeer over de korte afstand in de Benelux, het Verenigd Koninkrijk, Duitsland en Frankrijk. Rond 2005 was VLM de grootste carrier op Londen City, een luchthaven met voornamelijk zakelijk verkeer.

Maar daarna ging het helemaal mis met VLM. In  2007 verkocht de toenmalige Nederlandse eigenaar Jaap Rosen Jacobson zijn bedrijf voor goud geld aan Air France-KLM. Het plan van de Frans-Nederlandse onderneming om VLM te laten fuseren met een andere dochter, CityJet, mislukte volkomen. VLM zakte weg naar een marginaal bestaat in de groep.

Air France-KLM wilde VLM en CityJet weer verkopen, maar kon aanvankelijk geen gegadigden vinden. In 2014 lukte het met een opsplitsing van de twee, al was de verkoopprijs van VLM een fractie van de oorspronkelijke aankoopprijs.

Zelfstandig
VLM was daarna weer even zelfstandig, ging in 2016 failliet, maar maakte in hetzelfde jaar onder SHS als nieuwe eigenaar een doorstart. SHS Aviation is een brievenbusfirma, zonder website. Volgens een opgave van VLM is zestig procent van de aandelen van SHS in handen van Nederlandse investeerders en veertig procent van Chinezen. Maar wie deze investeerders zijn valt moeilijk te achterhalen. De Belgische krant De Tijd gaat ervan uit dat Chinese geldschieters het voor het zeggen hebben in SHS.

VLM vloog op een licentie uit Slovenië. Een van de laatste bestuurders was de Sloveen Boris Bobek, tot twee weken directeur van het piepkleine Maribor Airport. Hij werd toen vervangen door een Chinees. VLM was de enige airline die recentelijk nog vloog op Maribor, in het noordoosten van Slovenië.

Wat de bedoeling van SHS precies is geweest met VLM blijft onduidelijk. De grootste plannen, onder meer met vluchten vanuit Maribor naar China, waren niet erg realistisch en het kwam er ook nooit van. In Europa vloog de carrier deels op ongebruikelijke routes, zoals van Antwerpen naar het Duitse Rostock, waar weinig eer aan te behalen viel.

Harm Prins
Ook trok VLM bestuurders aan met een twijfelachtig verleden, onder wie zakenman Harm Prins, die in 2003 met zijn zakelijke partner Erik de Vlieger betrokken was bij de overname van Air Holland (2003) dat zij omvormden tot Holland Exel.

Daar liep het niet goed mee af, twee jaar later ging die airline failliet. De ondernemingskamer achtte de twee bestuurders naderhand schuldig aan wanbeleid. De namen van Prins en De Vlieger werden voorts in die jaren genoemd rond een afpersingszaak in de Amsterdamse onderwereld– hierin kregen beiden vrijspraak.

Prins werd in 2016 met veel trompetgeschal gepresenteerd als de CEO van het nieuwe VLM. Een jaar later werd hij aan de kant gezet, volgens de Belgische krant De Tijd op instigatie van de Chinese investeerders in SHS. De achtergrond hiervan is evenmin opgehelderd.

Harm Prins’ rol is daarmee nog niet uitgespeeld. Zijn naam is nu weer in verband gebracht met een mogelijke doorstart van VLM. Prins beschikt namelijk over twee Airbussen, ondergebracht zijn BV Soft Flight Holding, die hij mogelijk zou willen inzetten voor VLM 3.0.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft vanaf 2002 over de luchtvaart en reiswereld, voor diverse media. Sinds 2007 is hij verbonden aan Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Eerste vlucht Delta op Tampa

Eerste vlucht Delta op Tampa

24/05/2019

Delta Air Lines, de partner van KLM en Air France, is vandaag begonnen met een nieuwe route vanuit Amsterdam naar Tampa, Florida. Delta breidt hiermee haar netwerk vanuit Nederland verder…

China eist geld voor MAX

China eist geld voor MAX

23/05/2019

De drie grote Chinese airlines eisen compensatie van Boeing voor het aan de grond houden van hun MAX-toestellen. Air China, China Southern en China Eastern hebben samen 42 Boeing MAX-8…

KLM in start-up Air Antwerp

KLM in start-up Air Antwerp

22/05/2019

KLM heeft met CityJet een nieuwe airline opgericht onder de naam Air Antwerp. Dit bevestigt een woordvoerder van de start-up tegen Zakenreis. Na de zomer wil de carrier beginnen met…

Bagagetoeslag KLM nu overal

Bagagetoeslag KLM nu overal

20/05/2019

KLM hanteert vanaf 21 mei op bijna het gehele netwerk een toeslag voor ruimbagage bij de goedkoopste tickets. Dit bevestigt Dries Klein, vice-president sales KLM Benelux, tegen Zakenreis. Het verschil…

Winstval Ryanair 29 procent

Winstval Ryanair 29 procent

20/05/2019

Ryanair heeft in het gebroken boekjaar 2018-19 de winst zien dalen met 29 procent, van 1,45 miljard naar 1,02 miljard euro. De Ierse prijsvechter noemt als oorzaken hogere brandstofkosten en…