Home / Luchtvaart / VLM in surseance

VLM in surseance

VLM in surseance

De verlieslijdende Vlaamse Luchtvaart Maatschappij vraagt surseance van betaling aan. VLM verkleinde eerder het netwerk om kosten te besparen – zo verdween onlangs Rotterdam onaangekondigd als bestemming.

Maar de ingrepen mochten niet baten: de kleine carrier in Antwerpen kan de 160 personeelsleden niet meer betalen, moet daarom surseance aanvragen en lijkt niet meer te redden.

VLM werd in 1992 opgericht en in 1995 opgekocht door de Nederlandse zakenman Jaap Rosen Jacobson. Hij bouwde VLM, met een vloot van Fokker 50’s, uit tot een succesvolle regionale maatschappij, die onder meer veel zakelijk verkeer tussen Schiphol en Londen City verzorgde. Air France-KLM kocht VLM in 2007 voor 178 miljoen euro en voegde de maatschappij samen met een andere dochter: CityJet. Het logo en de naam van VLM verdwenen, maar de Belgische vlieglicentie bleef wel bestaan.

VLM/ CityJet bleek geen succes. In mei 2014 deed Air France-KLM het inmiddels verlieslijdende CityJet van de hand aan Intro Aviation, een Duitse investeerder, gespecialiseerd in het opkopen en weer verkopen van bedrijven. VLM werd afgesplitst van CityJet, kreeg haar eigen livery terug en begon charters en wet-leasevluchten uit te voeren. Intro Aviation zette zo VLM in de etalage. Eind 2014 werd VLM weer zelfstandig, via een management buy-out. VLM begon aan een tweede leven en streek ook weer neer op Rotterdam The Hague, om net als voorheen een verbinding op te zetten naar Hamburg.

Maar VLM wist het succes van de eerste jaren niet te herhalen en had nooit zicht op winst. Vorig jaar bedroeg het nettoverlies 13 miljoen euro, erg veel voor een kleine carrier. Het Nederlandse dochterbedrijf werd eind vorig jaar al gesloten, de 75 medewerkers kwamen op straat te staan. De twee dagelijkse vluchten tussen Rotterdam The Hague Airport en Hamburg gingen nog even door, tot VLM dit voorjaar met stille trom uit Rotterdam vertrok.

Het netwerk werd de laatste tijd steeds kleiner. De surseance lijkt het laatste hoofdstuk te worden in het verhaal van VLM.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft vanaf 2002 over de luchtvaart en reiswereld, voor diverse media. Sinds 2007 is hij verbonden aan Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Een Vlijtig Liesje voor KLM

Een Vlijtig Liesje voor KLM

18/10/2019

KLM heeft haar tweede Boeing 787-10 Dreamliner ontvangen na een ‘ferry-vlucht’ vanuit de fabriek in Charleston, South Carolina. Het toestel heeft de naam Vlijtig Liesje gekregen. Alle Dreamliners van KLM…

Flybe wordt Virgin Connect

Flybe wordt Virgin Connect

17/10/2019

Flybe zal vanaf volgend jaar verdergaan als Virgin Connect. De regionale Britse carrier werd begin 2019 overgenomen door een consortium onder leiding van Virgin Atlantic. Virgin neemt de felrode bedrijfskleur…

Netwerk IoT op Schiphol

Netwerk IoT op Schiphol

17/10/2019

Schiphol heeft haar eigen netwerk voor Internet of Things-toepassingen volledig uitgerold. Er is  dekking in alle publieke gebieden zoals aankomst- en vertrekhallen, lounges, pieren en op Schiphol Plaza, evenals niet-publieke…

MoU met China Eastern

MoU met China Eastern

16/10/2019

Air France, KLM en China Eastern Airlines hebben vandaag in Shanghai een Memorandum of Understanding (MoU) getekend om hun huidige joint venture uit te breiden met Virgin Atlantic. De vergrote…