Home / Luchtvaart / Vliegen in tijden van corona

Vliegen in tijden van corona

Vliegen in tijden van corona

Versoepeling van het corona-regime voor de dienstensector komt er niet vóór 20 mei, heeft de regering bekengedmaakt. Dit geldt evenwel niet voor de luchtvaart, benadrukt KLM, omdat dit een ‘vitaal proces’ is volgens de overheid. KLM denkt met ‘seat blocking’ wel in de buurt te komen van de richtlijnen van het RIVM.

Anderhalve meter afstand aanhouden tussen passagiers, hoe gaat dat in een vliegtuig? Op de weinige vluchten die KLM momenteel nog uitvoert – tien procent of minder van de capaciteit – is de bezettingsgraad ook nog eens zo laag dat social distancing haalbaar is. “In de praktijk betekent dit dat er zoveel mogelijk ruimte rondom de passagier wordt gecreëerd door stoelen leeg te houden,” zegt KLM.

Lage load factor nu
De bezettingsgraad bij KLM was vorig jaar bijna 90 procent. Hoewel KLM recentelijk geen cijfers heeft gedeeld over de ‘load’, heeft zij wel aangegeven dat de meeste vluchten dezer dagen zijn bedoeld om mensen te repatriëren en dat de toestellen bij vertrek vanaf Schiphol nagenoeg leeg zijn. Op de terugweg zitten de vliegtuigen wel redelijk vol, maar dit betekent dat de gemiddelde bezettingsgraad nooit hoger kan zijn dan 50 procent en waarschijnlijk zelfs de 30 procent niet haalt.

In dat geval is 1,5 meter afstand tussen passagiers haalbaar. Neem de Boeing 737-800, het meest gebruikte vliegtuig bij KLM, waarin 176 stoelen staan. De cabine is 3,5 meter breed en een stoel meet ongeveer 40 centimeter. Als in een rij van zes stoelen de twee uitersten worden bezet, bijvoorbeeld 1A en 1F, is er voldoende afstand over de breedte.

En in de lengte? Tussen twee stoelen achter elkaar zit 80 centimeter, van hoofdsteun tot hoofdsteun, dus een combinatie van 1A en 2A kan niet. 1A en 2C kan wel, maar in dat geval moet 2F leeg blijven.

Onrendabel
Op deze manier zou KLM ongeveer 45 passagiers op gepast afstand van elkaar in de Boeing 737 kunnen vervoeren, een bezettingsgraad van 25 procent. Dat dit in normale omstandigheden volkomen onrendabel zou zijn – tenzij de ticketprijs zou worden verveelvoudigd – speelt momenteel geen rol.

KLM wil een minimale dienstregeling gaande houden en heeft zich allang neergelegd bij het feit dat het bedrijf het zonder enorme financiële steun van de overheid niet zal redden. Het operationele verlies van de vluchten wordt dus op de koop toegenomen en het rijk draagt nu al bij aan de repatriëringsvluchten. “De overheid vindt dat de luchtvaart essentieel is voor de samenleving en dat daarom continuïteit van een vlucht-operatie prioriteit heeft,” zegt KLM.

“Vliegen tijdens de coronacrisis betekent voor luchtvaartmaatschappijen dat zij moeten opereren onder uitzonderlijke omstandigheden. De huidige situatie vraagt om een reeks van maatregelen die KLM uitvoert om haar operatie voor passagiers en bemanning zo veilig mogelijk te kunnen uitvoeren. Deze maatregelen zijn in lijn met informatie en instructies van de WHO, het RIVM en GGD en eigen veiligheids- en gezondheidsdiensten,” aldus KLM.

Repatriëring
Seat blocking is een van die maatregelen, maar hoe doet de maatschappij dit als de bezettingsgraad op bepaalde vluchten veel hoger is, zoals op veel repatriëringsvluchten naar Amsterdam? In dat geval is het afblokken van stoelen geen optie, zegt KLM. “Het terugbrengen van zoveel mogelijk Nederlanders naar huis heeft dan de hoogste prioriteit.”

En hoe voorkomt KLM eventuele besmetting van de cabin crew? De  bemanning draagt aan boord mondkapjes en beschermende handschoenen. En er zijn extra hygiënemiddelen aan boord zoals handgels. Op elke vlucht wordt één toilet exclusief voor de crew vrijgehouden. “Zo hebben zij onbeperkt toegang tot een ruimte waar zij zichzelf kunnen verzorgen en hun handen kunnen wassen,” zegt de airline.

Vereenvoudigde catering
De toestellen worden ook extra schoongemaakt na elke vlucht met ‘daarvoor geschikte schoonmaakmiddelen’. Ook de luchtverversing is aangepast: “De lucht aan boord van vliegtuigen is droger en wordt in hoog tempo ververst langs hoog efficiënte filters zodat de lucht van mogelijke schadelijke deeltjes en virussen gefilterd wordt.” De drank- en maaltijdservice aan boord is vereenvoudigd.

Bij het aan boord gaan en het verlaten van de vliegtuigen let KLM erop dat passagiers afstand van elkaar houden. “Er zijn aangepaste boarding processen ingesteld zoals het in kleinere groepen aan boord gaan.”

Verscheidene landen eisen intussen dat luchtvaartmaatschappijen voorafgaand aan het vertrek een gezondheidscheck uitvoeren op alle passagiers. Dit geldt momenteel voor vluchten naar Canada, Singapore en Zuid-Korea. Passagiers die vliegen op de laatste twee bestemmingen krijgen ook een aanvullende temperatuurmeting. Dit gebeurt op Schiphol door grondpersoneel van KLM in samenwerking met medewerkers van KLM Health Services en Airport Medical Services.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
CWT afgeperst: 4 mln euro

CWT afgeperst: 4 mln euro

03/08/2020

CWT heeft vorige week 414 bitcoin, een kleine vier miljoen euro, betaald aan hackers die erin waren geslaagd via gijzelsoftware de computers van het bedrijf deels uit te schakelen. Persbureau…

Knokpartij op KLM-vlucht

Knokpartij op KLM-vlucht

03/08/2020

In een vliegtuig van KLM dat afgelopen vrijdag op weg was naar Ibiza heeft zich een vechtpartij tussen passagiers voorgedaan. Aanleiding zou de weigering zijn geweest van enkele van hen…

Akkoord bij BA: lager loon

Akkoord bij BA: lager loon

01/08/2020

De piloten van British Airways hebben ingestemd met een tijdelijke loonsverlaging van twintig procent. Er vallen ook 270 gedwongen ontslagen, wel veel minder dan de directie aanvankelijk wilde. Het akkoord…

Elbers: lagere lonen moeten

Elbers: lagere lonen moeten

31/07/2020

KLM maakt de grootste crisis ooit door en moet daarom hard ingrijpen, ook in de lonen en andere arbeidsvoorwaarden. Dit zei topman Pieter Elbers vrijdag tijdens een videoconferentie met de…

KLM schrapt tot 5.000 banen

KLM schrapt tot 5.000 banen

31/07/2020

KLM heeft vrijdagochtend bekendgemaakt 4.500 tot 5.000 banen te zullen schrappen als gevolg van de coronacrisis, waarvan 1.500 gedwongen ontslagen. De airline leed in het tweede kwartaal een verlies van…

Fors verlies Air France-KLM 

Fors verlies Air France-KLM 

30/07/2020

Air France-KLM heeft in het tweede kwartaal een nettoverlies geleden van 2,6 miljard euro. Dit heeft het Frans-Nederlandse concern donderdagavond bekendgemaakt. Door de corona-crisis daalde het aantal vervoerde passagiers met…