Home / Luchtvaart / Virgin bestelt Airbus A350

Virgin bestelt Airbus A350

Virgin bestelt Airbus A350

Virgin Atlantic Airways heeft vandaag op Farnborough een order geplaatst voor twaalf vliegtuigen van het type Airbus A350-1000. KLM-partner Delta Air Lines heeft een belang van 49 procent in de Britse carrier; miljardair Richard Branson bezit de andere 51 procent.

Virgin zal de Airbussen ontvangen vanaf 2019 en zet ze in op vluchten vanaf Gatwick en Heathrow. Virgin zegt de Airbus A350-1000, de grootste variant van dit nieuwe Airbus-product, te hebben gekozen ‘na een intensieve en gedetailleerde evalutatie van de huidige en toekomstige mogelijkheden’.

De demissionaire Britse premier David Cameron was vandaag persoonlijk aanwezig op Farnborough, bij Londen, om het ‘goede nieuws voor de UK’ te verwelkomen. Het zal een van de laatste publieke optredens an Cameron zijn – komende woensdag heeft de UK een nieuwe premier in de persoon van Theresa May.

Waarom is de bestelling door Virgin Atlantic volgens Cameron goed nieuws voor ‘Britain’? Omdat de Airbus A350 grotendeels in de UK wordt gebouwd, evenals de motoren dier ‘eronder’ hangen, die afkomstig zijn van Rolls-Royce.

Wat Brexit voor de Britse luchtvaartindustrie zal betekenen en of de productie van Airbus op termijn in de UK zal blijven, is onduidelijk; Cameron ging daar ook niet op in. Zowel hij als zijn opvolgster May waren overigens tegen Brexit en vóór het EU-lidmaatschap van de UK.

Sterke maatschappij
Craig Kreeger, de CEO van Virgin Atlantic, zei op een persbriefing vandaag: “Deze order toont aan dat wij investeren in de toekomst en dat Virgin een sterke maatschappij is.”

De cijfers van Virgin gaven de afgelopen jaren een ander beeld. De relatief kleine carrier (een vloot van 40 toestellen, waaronder negen verouderde A340’s) leed tussen 2012 en 2014 verlies en boekte in 2015 een kleine winst. Het aantal passagiers steeg nauwelijks.

Delta Air Lines nam in 2012 het belang van 49 procent in Virgin Atlantic over van Singapore Airlines. Van de Amerikaanse plannen om van Virgin een belangrijke poot te maken in Europa is weinig terechtgekomen. En Brexit lijkt die situatie niet te zullen verbeteren.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft vanaf 2002 over de luchtvaart en reiswereld, voor diverse media. Sinds 2007 is hij verbonden aan Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
China erkent ‘EU-airline’

China erkent ‘EU-airline’

11/07/2019

De Europese Unie en China hebben een nog goed te keuren ‘horizontale luchtvaartovereenkomst’ gesloten waarin het principe van de EU-airline wordt erkend. Bijna vijftig landen deden dit al eerder, maar…

Nieuwe topman Norwegian

Nieuwe topman Norwegian

11/07/2019

Bjørn Kjos, één van de oprichters van Norwegian Air, is na zeventien jaar opgestapt als CEO. Kjos blijft wel aan als adviseur, maar draagt de leiding over aan Geir Karlsen,…

Vliegtaks in Frankrijk 

Vliegtaks in Frankrijk 

10/07/2019

Frankrijk voert volgend jaar een vliegtaks in voor alle vertrekkende passagiers, zo heeft de minister van transport bekendgemaakt. De opbrengst gaat naar ‘groen vervoer.’ Op binnenlandse of Europese vluchten in…

Afscheid Alders van ORS

Afscheid Alders van ORS

09/07/2019

Hans Alders heeft vanmiddag afscheid genomen van de Omgevingsraad Schiphol (ORS), na een voorzitterschap van 12,5 jaar. Zijn opvolger is Pieter van Geel, voor een interim-periode. Tijdens een symposium in…