Home / Luchtvaart / Virgin bestelt Airbus A350

Virgin bestelt Airbus A350

Virgin bestelt Airbus A350

Virgin Atlantic Airways heeft vandaag op Farnborough een order geplaatst voor twaalf vliegtuigen van het type Airbus A350-1000. KLM-partner Delta Air Lines heeft een belang van 49 procent in de Britse carrier; miljardair Richard Branson bezit de andere 51 procent.

Virgin zal de Airbussen ontvangen vanaf 2019 en zet ze in op vluchten vanaf Gatwick en Heathrow. Virgin zegt de Airbus A350-1000, de grootste variant van dit nieuwe Airbus-product, te hebben gekozen ‘na een intensieve en gedetailleerde evalutatie van de huidige en toekomstige mogelijkheden’.

De demissionaire Britse premier David Cameron was vandaag persoonlijk aanwezig op Farnborough, bij Londen, om het ‘goede nieuws voor de UK’ te verwelkomen. Het zal een van de laatste publieke optredens an Cameron zijn – komende woensdag heeft de UK een nieuwe premier in de persoon van Theresa May.

Waarom is de bestelling door Virgin Atlantic volgens Cameron goed nieuws voor ‘Britain’? Omdat de Airbus A350 grotendeels in de UK wordt gebouwd, evenals de motoren dier ‘eronder’ hangen, die afkomstig zijn van Rolls-Royce.

Wat Brexit voor de Britse luchtvaartindustrie zal betekenen en of de productie van Airbus op termijn in de UK zal blijven, is onduidelijk; Cameron ging daar ook niet op in. Zowel hij als zijn opvolgster May waren overigens tegen Brexit en vóór het EU-lidmaatschap van de UK.

Sterke maatschappij
Craig Kreeger, de CEO van Virgin Atlantic, zei op een persbriefing vandaag: “Deze order toont aan dat wij investeren in de toekomst en dat Virgin een sterke maatschappij is.”

De cijfers van Virgin gaven de afgelopen jaren een ander beeld. De relatief kleine carrier (een vloot van 40 toestellen, waaronder negen verouderde A340’s) leed tussen 2012 en 2014 verlies en boekte in 2015 een kleine winst. Het aantal passagiers steeg nauwelijks.

Delta Air Lines nam in 2012 het belang van 49 procent in Virgin Atlantic over van Singapore Airlines. Van de Amerikaanse plannen om van Virgin een belangrijke poot te maken in Europa is weinig terechtgekomen. En Brexit lijkt die situatie niet te zullen verbeteren.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft vanaf 2002 over de luchtvaart en reiswereld, voor diverse media. Sinds 2007 is hij verbonden aan Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
De Nooijer CEO Transavia

De Nooijer CEO Transavia

14/10/2019

Marcel de Nooijer wordt per 1 januari 2020 de nieuwe CEO van Transavia, zo heeft het bedrijf vandaag bekendgemaakt. De zittende topman, Mattijs ten Brink, is eind september vertrokken. Marcel…

Boete Sabre om Farelogix

Boete Sabre om Farelogix

14/10/2019

Sabre heeft van de Britse marktautoriteit CMA een boete gekregen van 20.000 pond (22.000 euro) vanwege nalatigheid bij de geplande overname van branchegenoot Farelogix. Beide bedrijven zijn Amerikaans, maar opereren…

BCD koopt L37 Creative

BCD koopt L37 Creative

14/10/2019

BCD Meetings & Events (BCD M&E) heeft het Amerikaanse bedrijf L37 Creative overgenomen. L37 is onder meer gespecialiseerd in ‘creative production’ en media content ontwikkeling. Hoeveel BCD, een niet-beursgenoteerde onderneming,…

Garuda zet A330-900neo in

Garuda zet A330-900neo in

13/10/2019

Garuda Indonesia zet vanaf 12 december de Airbus A330-900neo in op de route tussen Bali en Amsterdam. Eerder was nog sprake van een Boeing 777, maar de airline heeft de…

Listeria op KLM-vluchten?

Listeria op KLM-vluchten?

11/10/2019

Geserveerde vleeswaren in de business class van KLM waren mogelijk besmet met de listeriabacterie. Dit heeft KLM naar buiten gebracht. De airline heeft direct ingegrepen en de verdachte producten verwijderd…