Home / Luchtvaart / Vierde stakingsdag Lufthansa

Vierde stakingsdag Lufthansa

Vierde stakingsdag Lufthansa

De Duitse pilotenvakbond Vereinigung Cockpit (VC) heeft Lufthansa-vliegers opgeroepen ook zaterdag te staken, de vierde stakingsdag op rij. Vandaag treft de staking vooral vluchten op korte en middellange afstanden, zaterdag zullen meer long-haul vluchten uitvallen.

De Duitse luchtvaartmaatschappij heeft vandaag bekend gemaakt dat er morgen, in vergelijking met de eerdere werkonderbrekingen, minder vluchten worden geannuleerd. Meer dan 95 procent van de vluchten vertrekt. In totaal vallen 137 vluchten uit, waaronder 88 intercontinentale vluchten.

De stakingen zijn het gevolg van een loonconflict. De vakbond VC eist een loonsverhoging van 3,66 procent  met terugwerkende kracht voor vijf jaar. Dit komt neer op een verhoging van 22 procent. De lonen van de piloten zijn volgens VC al jaren bevroren, terwijl Lufthansa sinds 2011 vijf miljard euro winst zou hebben geboekt. Een groot deel van de winst is, net als bij andere luchtvaartmaatschappijen die de laatste jaren wat beter presteren, een gevolg van goedkopere brandstof. VC heeft eerder een aanbod van de directie verworpen voor een eenmalige betaling en een loonsverhoging van 4,4 procent, zonder terugwerkende kracht.

Er lijkt vooralsnog weinig schot in de onderhandelingen te zitten. Vakbond VC weigert aan de onderhandelingstafel plaats te nemen. Om de druk op de vakbond te verhogen heeft Lufthansa een oude schadeclaim voor stakingen in 2014 afgestoft, ter waarde van zestig miljoen euro, zo is te lezen in verscheidene Duitse kranten. Sinds 2014 hebben de piloten van Lufthansa dertien maal gestaakt – de laatste werkonderbreking was in september 2015.

De eerste drie stakingsdagen hebben geresulteerd in 2.618 geannuleerde vluchten, ruim 315.000 passagiers zijn gedupeerd. Bij andere luchtvaartmaatschappijen die tot de Lufthansa Group behoren (Eurowings, Germanwings, SWISS, Austrian Airlines, Air Dolomiti en Brussels Airlines) wordt niet gestaakt. De werkonderbrekingen zouden de maatschappij dagelijks tien miljoen euro kosten.

 

Lenneke Bosman
Door: | lenneke[at]zakenreis.nl | volg mij via @ lenneke_ZR
Lenneke Bosman schrijft sinds 2008 over de luchtvaart- en reiswereld. Met een achtergrond in de marketing van historische luchtvaart heeft zij ook ervaring opgedaan in de meetings- & incentivesbranche.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
ZAKENREIS stopt in 2022

ZAKENREIS stopt in 2022

31/12/2021

In april 1999 schreef mijn vader Kees Hundepool (92), die in 1967 Zakenreis lanceerde, zijn laatste voorwoord. Een maand later ik mijn eerste. Nu, ruim 27 jaar nadat ik in…

TMC Special 2022 – Uniglobe

TMC Special 2022 – Uniglobe

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – STI

TMC Special 2022 – STI

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – CWT

TMC Special 2022 – CWT

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….