Home / Luchtvaart / Vier vliegtuigen Jet aan de grond wegens wanbetaling

Vier vliegtuigen Jet aan de grond wegens wanbetaling

Vier vliegtuigen Jet aan de grond wegens wanbetaling

Jet Airways, de partner van KLM en Air France in India, moet vier vliegtuigen aan de grond houden wegens het niet nakomen van de betalingsverplichtingen aan de leasemaatschappijen. Jet verkeert sinds medio 2018 in zwaar weer.

Het beursgenoteerde Jet heeft in een brief aan de aandelenbeurs te Mumbai kond gedaan van de situatie. De carrier legt niet uit of het zelf heeft besloten tot de ‘grounding’, om kosten te besparen, dan wel dat de verhuurders de toestellen aan de ketting hebben gelegd en eerst geld willen zien. De airline least haar vliegtuigen van twintig verschillende verhuurders.

Ook is niet duidelijk om welke types het gaat. Jet Airways heeft onder meer 72 Boeing 737’s en tien Boeing 777-300ER’s in de vloot. “Het bedrijf doet zijn uiterste best om de ontwrichting in het netwerk zo beperkt mogelijk te houden,” schrijft Jet. “We zijn in contact met onze gedupeerde klanten en regelen andere vluchten voor hen.”

Hoge schuld
Jet heeft momenteel een schuld van ruim een miljard dollar. Voor een grote carrier als Jet (27 miljoen passagiers in 2018, marktaandeel in India 18 procent) hoeft dat geen probleem te zijn, maar dan moet er wel geld binnenkomen en dat is niet het geval – Jet lijdt boekverlies. De maatschappij uit Mumbai noemt de felle concurrentie op de binnenlandse markt, daling van de rupee en hogere brandstofprijzen als oorzaken.

KLM en Air France gingen eind 2017 een joint venture aan met Jet Airways voor het vervoer op de routes tussen India en Europa. Air France-KLM heeft recentelijk gezegd dat deze jv ‘een succes’ is en beide partijen winst oplevert. De jv zou daarom vooralsnog niet in gevaar zijn.

Maar Jet moet op het domestic verkeer zoveel toeleggen dat de airline over de gehele linie dik in het rood staat. Als in die situatie geen spoedige verandering komt, zal ook de samenwerking met Air France en KLM in de knel komen.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
ZAKENREIS stopt in 2022

ZAKENREIS stopt in 2022

31/12/2021

In april 1999 schreef mijn vader Kees Hundepool (92), die in 1967 Zakenreis lanceerde, zijn laatste voorwoord. Een maand later ik mijn eerste. Nu, ruim 27 jaar nadat ik in…

TMC Special 2022 – Uniglobe

TMC Special 2022 – Uniglobe

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – STI

TMC Special 2022 – STI

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – CWT

TMC Special 2022 – CWT

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….