Home / Luchtvaart / Vier miljard steun voor KLM

Vier miljard steun voor KLM

Vier miljard steun voor KLM

De Nederlandse regering is voornemens KLM met twee tot vier miljard euro te steunen. Dit hebben de ministers Hoekstra en Van Nieuwenhuizen vrijdagavond bekendgemaakt. Tegelijkertijd krijgt Air France zeven miljard euro hulp uit Parijs.

Voor KLM gaat het in eerste instantie om garantstellingen en leningen, waarvan de details nog moeten worden uitgewerkt, zei Wopke Hoekstra, de minister van Financiën, op een ingelaste persconferentie.

Wopke Hoekstra, minister van Financiën

“Het kabinet heeft steeds gezegd er alles aan te doen om KLM door deze crisis te helpen,” aldus de minister. Hij benadrukte dat de luchtvaart ‘van vitaal belang’ is voor de Nederlandse economie en de werkgelegenheid.

Zonder steun van de overheid zou KLM omvallen, zei Hoekstra “en dat zou de eerste van een hele rij domino’s zijn.” Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat) voegde eraan toe dat Nederland het zich niet kan verantwoorden zo’n ‘essentiële schakel’ in de infrastructuur te verliezen.

De nu gemaakte afspraken zijn nog wel onder het voorbehoud dat de Europese Commissie goedkeuring moet geven. In het ‘tijdperk’ vóór corona was die toestemming er vast niet gekomen, want de EU steunt de marktwerking en is tegen een te grote rol van overheden. Maar corona heeft alles anders gemaakt en ‘Brussel’ zal nu zeer waarschijnlijk wel instemmen met het hulppakket.

Nog maar een fractie vervoer over
KLM, dochtermaatschappij van Air France-KLM, is zoals de hele luchtvaartbranche zeer zwaar getroffen door de coronacrisis. Rond de 90 procent van de vloot staat sinds eind maart aan de grond en het aantal vervoerde passagiers is nog maar een fractie van voorheen. Het aandeel Air France-KLM is sinds eind februari gekelderd van 9,80 euro naar 4,46 euro op 24 april.

KLM en Air France krijgen in beide landen al ondersteuning van de overheid bij de loonsom. In Nederland geldt dit voor drie maanden. KLM hoeft dit niet terug te betalen. Omdat er nu grote sommen belastinggeld – direct of via leningen – naar KLM gaan heeft minister Hoekstra laten weten dat het bedrijf de loonkosten wel zal moeten drukken.

Salarissen vormen momenteel verreweg de hoogste kostenpost bij KLM. “De sterkste schouders moeten de zwaarste lasten dragen,” zei de minister, onder verwijzing naar de beloningen voor de piloten en het management. Het ministerie is hierover in gesprek met de directie van KLM. Hoekstra sluit niet uit dat uiteindelijk alle lonen bij de airline naar beneden zullen moeten.

Verder eist de minister van Financiën eist dat er geen dividenduitkering komt aan de aandeelhouders, geen bonussen en geen winstdeling voor het personeel. Van Nieuwenhuizen wil van de gelegenheid om aan KLM eisen te stellen die zijn vóór de coronacrisis al van belang achtte, vooral op het gebied van geluidsoverlast en duurzaamheid.

Subsidie Air France
De Franse regering maakte eerder vrijdagavond bekend dat zij met een steunpakket ter waarde van 7 miljard euro komt voor Air France. De samenstelling is wezenlijk anders dan in Nederland. Air France krijgt 3 miljard subsidie en voorts bankleningen ter waarde van 4 miljard, waarvoor de overheid garant staat.

In Frankrijk was de afgelopen tijd sprake van mogelijke nationalisatie van Air France, maar de complicatie is dat Air France-KLM een Nederlandse (KLM) en een Franse (Air France) dochter heeft. In dat geval had de holding waarschijnlijk moeten worden ontmanteld en was KLM weer een volledig Nederlands bedrijf geworden.

Zover is het niet gekomen, nog niet althans. Wopke Hoekstra zei vrijdagavond niet te weten of KLM – en Air France – het met de nu aangeboden hulp wél zullen redden. Alles hangt immers af van de vraag hoe snel en in welke mate het luchtverkeer zich zal herstellen. Naar het zich laat aanzien zal het in het meest gunstige scenario nog zeker enkele jaren duren voordat het niveau van vóór de corona-crisis terug is.

Groter staatsaandeel?
Zowel de Nederlandse als de Franse staat zijn aandeelhouders in de holding Air France-KLM, voor respectievelijk 14 en 14,3 procent. Hoekstra wees er op dat enkele andere aandeelhouders zelf in de problemen zitten en dus geen hulp zullen bieden. Hij noemde geen namen, maar het ligt voor de hand dat hij Delta Air Lines en China Eastern Airlines bedoelde, die beide een belang van ruim 8 procent hebben.

Hoekstra heeft daarom wel een plan B achter de hand: het opvoeren van de staatsbelangen en het uitgeven van nieuwe aandelen in de holding.

 

 

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
AmEx GBT naar de beurs

AmEx GBT naar de beurs

08/12/2021

American Express Global Business Travel (GBT) gaat samen met een speciaal vehikel naar de beurs, als aparte entiteit. De geschatte waarde van deze Initial Public Offering ligt rond de 5,3…

Wat doen we met Schiphol?

Wat doen we met Schiphol?

08/12/2021

Het demissionaire kabinet zit in zijn maag met Schiphol. Adviseurs hebben erop gewezen dat de luchthaven niet voldoet aan de milieunormen en fors zou moeten krimpen. De NOS meldt dat…

EASA: bliksemgevaar A350

EASA: bliksemgevaar A350

07/12/2021

EASA waarschuwt dat bliksemafleiders op de A350 mogelijk niet goed werken, waardoor het composiet-toestel bij een inslag gevaar kan lopen. Het is niet het enige probleem van het type: ook…

Codeshare KLM en ITA 

Codeshare KLM en ITA 

05/12/2021

KLM en ITA Airways zijn een codeshare aangegaan, waardoor passagiers van beide carriers tickets kunnen boeken naar elkaars bestemmingen. KLM en ITA bieden daarnaast ‘gemakkelijke overstapmogelijkheden’ aan op de luchthavens…

FB-Miles langer geldig

FB-Miles langer geldig

04/12/2021

Flying Blue, de divisie voor frequent flyers van Air France-KLM, heeft de geldigheid van de gespaarde miles opnieuw verlengd. “Vanwege de coronacrisis hebben wij in 2020 beloofd dat wij u in…