Home / Luchtvaart / ‘Verwacht roestige piloten en air rage bij herstel na corona’

‘Verwacht roestige piloten en air rage bij herstel na corona’

‘Verwacht roestige piloten en air rage bij herstel na corona’

Bij de herstart na corona krijgt de luchtvaart te maken met onder meer piloten van wie de kennis is verwaterd, meer air rage onder passagiers en insecten in vliegtuigonderdelen. Dit schrijft luchtverzekeraar Allianz Global Corporate & Specialty (AGCS) in een rapport.

“Het wereldwijd aan de grond houden van vloten tijdens de pandemie is een ongekende gebeurtenis geweest voor de luchtvaartindustrie”, zegt Dave Warfel, regionaal hoofd luchtvaart bij AGCS. “Hoewel het moeilijk te voorspellen is in welke vorm de sector precies zal terugkeren, is één ding zeker: het zal anders zijn.”

De verzekeraar stipt enkele punten aan, waarmee de luchtvaart voor kortere of langere tijd mee te maken zal hebben.

– ‘roestige’ piloten: vliegers die lange tijd niet of nauwelijks in de cockpit hebben gezeten, hebben de maken met kennis die (een klein beetje) is verwaterd. “Luchtvaartmaatschappijen (en andere operators) zijn zich hier zeer bewust van trainingsprogramma’s ontwikkeld voor piloten die de dienst hervatten, afhankelijk van de duur van de afwezigheid,” zegt AGCS.

– meer air rage: “onhandelbaar gedrag van passagiers is in toenemende mate een punt van bezorgdheid, vooral in de Verenigde Staten; in een doorsnee jaar zijn er ongeveer 150 meldingen van verstoringen door passagiers aan boord van een vliegtuig; in juni 2021 waren dat er volgens de FAA 3.000.”

– schade aan geparkeerde vliegtuigen. “Geparkeerde vloten zijn  blootgesteld aan weersomstandigheden en daardoor beschadigd.  Vliegtuigen in opslag ondergaan regelmatig onderhoud, maar de sector heeft er nog nooit zoveel tegelijk tijdelijk buiten dienst gesteld.  Ook is het risico op rangeer- of grondincidenten is toegenomen, wat tot kostbare claims kan leiden.” AGCS meldt verder onzichtbare schade aan vliegtuigen (met name in tropische landen) doordat insecten zich zijn gaan nestelen in pitotbuizen en andere essentiële onderdelen.

– zakenreizen: “Nieuwe manieren van samenwerken, zoals videogesprekken, bleken tijdens de crisis effectief te zijn en steeds meer bedrijven streven naar het verminderen van zakenreizen om hun CO2-voetafdruk te verbeteren. Hoewel er een aanvankelijke stijging zal zijn zodra de lockdowns eindigen, bereiden veel luchtvaartmaatschappijen zich voor op een paradigmaverschuiving op de lange termijn, waarbij zakenreizen naar verwachting maar langzaam zullen aantrekken.”

Foto © Allianz

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Sunweb wint van Corendon

Sunweb wint van Corendon

03/08/2021

Het Gerechtshof Amsterdam heeft dinsdag in hoger beroep bepaald dat de Sunweb Group de overname van Corendon niet hoeft voort te zetten. In december 2020 won Sunweb al een rechtszaak…

Onrust bij Brussels Airlines 

Onrust bij Brussels Airlines 

03/08/2021

Bonden bij Brussels Airlines zijn in opstand gekomen tegen wat zij noemen ‘krankzinnige’ werkomstandigheden voor de cabine. Volgens de actievoerders grijpt eigenaar Lufthansa de pandemie aan om veranderingen door te…

BA in Q2: 7,6 pct van 2019

BA in Q2: 7,6 pct van 2019

02/08/2021

British Airways vervoerde in het tweede kwartaal een kleine 1 miljoen passagiers: 92,4 procent minder dan vóór corona; moederbedrijf IAG boekte opnieuw verlies. Verbetering is op komst nu de quarantaineplicht…

KLM: herstel zal hobbelig zijn

KLM: herstel zal hobbelig zijn

30/07/2021

KLM-topman Pieter Elbers ziet in een online gesprek met de pers, naar aanleiding van de cijfers uit het tweede kwartaal, ‘duidelijke tekenen van herstel.’ Maar hij manoeuvreert behoedzaam: “Als er…