Ryanair heeft in het derde kwartaal van haar boekjaar (oktober tot en met december 2013) een verlies geleden van 35 miljoen euro. Vorig jaar was dat nog een winst van 18,1 miljoen euro.
Het aantal passagiers groeide met 6 procent tot 18 miljoen, maar de opbrengsten per reiziger daalden met 6 procent. De tarieven namen met 9 procent af. Dit werd opgevangen door een stijging in de ancillary inkomsten van 13 procent. Ryanair introduceerde stoelreserveringen, voorrang bij het boarden en hogere creditcardtoeslagen.
De rode cijfers onderstrepen de noodzaak voor Ryanair om nieuwe markten aan te boren. De Ierse prijsvechter heeft bevestigd in gesprek te zijn met reisdistributiesystemen (GDS’en) voor opname in de systemen vanaf medio dit jaar. Tot nu toe verkocht Ryanair haar vliegtickets uitsluitend via de eigen website. Ryanair is ook in zee gegaan met Google: de tarieven en beschikbaarheid zijn te vinden in Google Flight Search. Ryanair verwacht veel van deze samenwerking. “We geloven dat Google’s Flight Search-machine dé favoriete transparante prijsvergelijkingssite zal worden van alle passagiers in Europa.”
In april zal Ryanair mobiele instapkaarten introduceren, in mei volgt een zakelijk reisproduct en voor juni staat de lancering van een mobiele app op het programma.

