Home / Luchtvaart / Verlies Lufthansa 6,7 miljard

Verlies Lufthansa 6,7 miljard

Verlies Lufthansa 6,7 miljard

De Lufthansa Group heeft over 2020 een nettoverlies geleden van 6,7 miljard euro, als gevolg van de coronacrisis. De Duitse onderneming kromp het personeelsbestand in met een vijfde.

De vraag naar tickets zakte vorig jaar “dramatisch” zei Lufthansa donderdag bij de presentatie van de jaarcijfers. Het aantal vervoerde passagiers van de groep (Lufthansa, Eurowings, Austrian, Swiss en Brussels Airlines) kwam uit op 36,4 miljoen, een daling van 75 procent ten opzichte van 2019.

De omzet kelderde navenant: van 36,4 miljard naar 13,6 miljard euro. De cijfers van Lufthansa zijn vergelijkbaar met die van de twee grote concurrenten Air France-KLM en IAG die de afgelopen weken een verlies van respectievelijk 7,1 miljard euro en 6,9 miljard euro bekendmaakten.

De enige positieve factor was vracht: Lufthansa Cargo realiseerde een nooit eerder vertoond bedrijfsresultaat (EBIT) van 772 miljoen euro. Een jaar eerder was dat slechts 1 miljoen euro. Deze stijging werd gerealiseerd ondanks het feit dat de vrachtcapaciteit daalde met 36 procent. Dit laatste was het gevolg van het wegvallen van ruimte (belly) aan boord van veel passagierstoestellen, die door de crisis aan de grond moesten blijven.

Kostenreductie
Lufthansa sneed als reactie hard in de kosten, onder meer door vrijwillig en gedwongen vertrek van personeel. Van de ruim 138.000 werknemers aan het eind van 2019 waren een jaar later nog 110.000 over. En bij deze krimp zal het niet blijven: nog eens 10.000 banen staan op het spel.

De omvang van de vloot staat ook onder druk: in 2023 zal het aantal vliegtuigen zijn “gereduceerd” tot 650, zegt Lufthansa. Momenteel hebben de vijf airlines uit de groep samen 576 toestellen in dienst, met nog eens een kleine 200 in bestelling.

De Lufthansa Group ontving in de vier vestigingslanden Duitsland, België, Zwitserland en Oostenrijk loonsubsidie van de regeringen, terwijl de Duitse staat ook met een leningenpakket kwam ter waarde van 7 miljard euro. Het bedrijf had eind 2020 voor 10,6 miljard euro aan liquide middelen en gaf vorige maand nog eens voor 1,6 miljard aan obligaties uit. Lufthansa zegt dat “over de gehele linie” de onderneming haar financiële risico’s voor 2021 heeft afgedekt.

CEO Carsten Spohr verwacht dat de vraag naar tickets vanaf de zomer 2021 weer zal stijgen, als de vaccinatiecampagne in veel landen ver is gevorderd en reisrestricties deels zijn opgeheven. Lufthansa mikt dan op het inzetten van 70 procent van de stoelcapaciteit, in vergelijking met 2019.

Illustratie: Lufthansa

 

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
ZAKENREIS stopt in 2022

ZAKENREIS stopt in 2022

31/12/2021

In april 1999 schreef mijn vader Kees Hundepool (92), die in 1967 Zakenreis lanceerde, zijn laatste voorwoord. Een maand later ik mijn eerste. Nu, ruim 27 jaar nadat ik in…

TMC Special 2022 – Uniglobe

TMC Special 2022 – Uniglobe

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – STI

TMC Special 2022 – STI

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – CWT

TMC Special 2022 – CWT

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….