
De Lufthansa Group heeft over 2020 een nettoverlies geleden van 6,7 miljard euro, als gevolg van de coronacrisis. De Duitse onderneming kromp het personeelsbestand in met een vijfde.
De vraag naar tickets zakte vorig jaar “dramatisch” zei Lufthansa donderdag bij de presentatie van de jaarcijfers. Het aantal vervoerde passagiers van de groep (Lufthansa, Eurowings, Austrian, Swiss en Brussels Airlines) kwam uit op 36,4 miljoen, een daling van 75 procent ten opzichte van 2019.
De omzet kelderde navenant: van 36,4 miljard naar 13,6 miljard euro. De cijfers van Lufthansa zijn vergelijkbaar met die van de twee grote concurrenten Air France-KLM en IAG die de afgelopen weken een verlies van respectievelijk 7,1 miljard euro en 6,9 miljard euro bekendmaakten.
De enige positieve factor was vracht: Lufthansa Cargo realiseerde een nooit eerder vertoond bedrijfsresultaat (EBIT) van 772 miljoen euro. Een jaar eerder was dat slechts 1 miljoen euro. Deze stijging werd gerealiseerd ondanks het feit dat de vrachtcapaciteit daalde met 36 procent. Dit laatste was het gevolg van het wegvallen van ruimte (belly) aan boord van veel passagierstoestellen, die door de crisis aan de grond moesten blijven.
Kostenreductie
Lufthansa sneed als reactie hard in de kosten, onder meer door vrijwillig en gedwongen vertrek van personeel. Van de ruim 138.000 werknemers aan het eind van 2019 waren een jaar later nog 110.000 over. En bij deze krimp zal het niet blijven: nog eens 10.000 banen staan op het spel.
De omvang van de vloot staat ook onder druk: in 2023 zal het aantal vliegtuigen zijn “gereduceerd” tot 650, zegt Lufthansa. Momenteel hebben de vijf airlines uit de groep samen 576 toestellen in dienst, met nog eens een kleine 200 in bestelling.
De Lufthansa Group ontving in de vier vestigingslanden Duitsland, België, Zwitserland en Oostenrijk loonsubsidie van de regeringen, terwijl de Duitse staat ook met een leningenpakket kwam ter waarde van 7 miljard euro. Het bedrijf had eind 2020 voor 10,6 miljard euro aan liquide middelen en gaf vorige maand nog eens voor 1,6 miljard aan obligaties uit. Lufthansa zegt dat “over de gehele linie” de onderneming haar financiële risico’s voor 2021 heeft afgedekt.
CEO Carsten Spohr verwacht dat de vraag naar tickets vanaf de zomer 2021 weer zal stijgen, als de vaccinatiecampagne in veel landen ver is gevorderd en reisrestricties deels zijn opgeheven. Lufthansa mikt dan op het inzetten van 70 procent van de stoelcapaciteit, in vergelijking met 2019.
Illustratie: Lufthansa

