Home / Luchtvaart / Verlies Brussels houdt aan

Verlies Brussels houdt aan

Verlies Brussels houdt aan

Brussels Airlines heeft over de eerste jaarhelft een operationeel verlies geleden van 143 miljoen euro. Het aantal vervoerde passagiers daalde met 57 procent, de omzet was 45 procent minder, beide ten opzichte van H1 in 2020.

“Het coronavirus blijft de financiële resultaten van de gehele luchtvaartindustrie en dus ook die van Brussel Airlines drastisch beïnvloeden,” zegt de Belgische carrier donderdag in een communiqué. “Het verbod op niet-essentiële reizen in het eerste kwartaal van het jaar, gevolgd door continue, strikte reisbeperkingen heeft een zware impact gehad.”

De inkomsten in het eerste halfjaar 2021 waren 138 miljoen euro tegenover 252 miljoen in het eerste semester van 2020. Behalve een daling van de aantallen passagiers ging ook de bezettingsgraad fors onderuit met 11,7 procentpunten tot 60,7 procent.

Tegenover het verlies aan inkomsten stonden ook besparingen. In de eerste jaarhelft van 2021 daalden de exploitatiekosten met 37 procent tot 290 miljoen euro. Brussels Airlines, een dochtermaatschappij van de Lufthansa Group, voerde een herstructurering door onder de naam Reboot Plus.

De vakbonden van het cabinepersoneel bij het bedrijf zijn niet bepaald gelukkig met de nieuwe situatie. Lufthansa zou van de pandemie gebruik hebben gemaakt om de werkroosters bij de dochteronderneming veel strakker te maken, stelden de bonden eerder deze week tijdens een picket line op Brussels Airport. De directie – van Brussels Airlines zelf – heeft toegezegd opnieuw naar de roosters te zullen kijken.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
ZAKENREIS stopt in 2022

ZAKENREIS stopt in 2022

31/12/2021

In april 1999 schreef mijn vader Kees Hundepool (92), die in 1967 Zakenreis lanceerde, zijn laatste voorwoord. Een maand later ik mijn eerste. Nu, ruim 27 jaar nadat ik in…

TMC Special 2022 – Uniglobe

TMC Special 2022 – Uniglobe

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – STI

TMC Special 2022 – STI

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – CWT

TMC Special 2022 – CWT

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….