Home / Luchtvaart / Fors verlies Air France-KLM

Fors verlies Air France-KLM

Fors verlies Air France-KLM

De stakingen bij Air France hebben Air France-KLM over het eerste kwartaal verlies opgeleverd. Terwijl bij KLM de operationele winst ruim verdubbelde naar 60 miljoen euro, leed Air France fors verlies: 178 miljoen.

Per saldo komt het operationele verlies voor de Frans-Nederlandse combine over de eerste drie maanden hiermee uit op 118 miljoen euro. Vorig jaar was er in Q1 een tekort van 33 miljoen, ook door toedoen van Air France dat uitkwam op min 57 miljoen. KLM pluste in Q1 van 2017: 28 miljoen.

Het nettoresultaat in Q1 ligt ook veel lager dan vorig jaar: een verlies van 269 miljoen tegenover min 126 miljoen in Q1 van 2017. De omzet van de groep steeg dankzij KLM, met 1,8 procent naar  5,8 miljard euro. De omzet van Air France daalde met 0,8 procent. Het aantal vervoerde passagiers voor de groep steeg met vijf procent naar 22 miljoen.

Effect stakingen
Air France-KLM becijfert het effect van de stakingsgolf bij Air France, sinds februari georganiseerd door de vakbonden, met deelname uit alle geledingen  (piloten, cabine en grondpersoneel), op 75 miljoen euro over Q1. Dit effect zal zich doorzetten in de rest van het jaar, omdat de arbeidsonrust nog niet is gaan liggen. Ook in april werd er gestaakt, terwijl gisteren, vandaag en 7 en 8 mei eveneens stakingsdagen zijn. Air France-KLM raamt de impact van de stakingen bij Air France voor heel 2018 op 300 miljoen euro.

De CEO van Air France-KLM, Jean-Marc Janaillac, vermoedt dat de besturen van de vele vakbonden bij Air France radicaler zijn dan hun leden. Hij schreef daarom eind april een elektronisch referendum uit, waarin de werknemers ja of nee kunnen zeggen tegen zijn aanbod van een loonsverhoging van zeven procent, uitgesmeerd over vier jaar. Het referendum loopt vandaag om 18.00 uur af. Als een meerderheid nee zegt, stapt Janaillac op.

KLM doet geen uitspraken over het arbeidsconflict bij de partner, maar de verschillen tussen de twee bedrijven zijn groot. Hoewel er ook in de Nederlandse arbeidsverhoudingen vaak strubbelingen zijn,  slaagt de KLM-directie er keer op keer in om met vakbonden overeenkomsten te bereiken over nieuwe cao’s.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft vanaf 2002 over de luchtvaart en reiswereld, voor diverse media. Sinds 2007 is hij verbonden aan Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

nieuws
Voor een schonere lucht

Voor een schonere lucht

16/11/2018

KLM en Schiphol streven eensgezind naar een verdere verlaging van de uitstoot van broeikasgas. Dit hebben de topmannen van beide ondernemingen gezegd op het symposium van de Dutch Aviation Group…

China Southern uit SkyTeam

China Southern uit SkyTeam

15/11/2018

China Southern Airlines verlaat per 1 januari 2019 SkyTeam. De alliantie zegt dat China Southern, een grote partner van KLM, een nieuwe strategie wil volgen. Het vertrek komt niet onverwacht….

Sabre koopt Farelogix

Sabre koopt Farelogix

15/11/2018

Sabre Corporation neemt Farelogix over, zo hebben beide Amerikaanse bedrijven bekendgemaakt. Het gecombineerde technologiebedrijf moet het ‘end-to-end’ NDC-aanbod van Sabre versnellen. De acquisitie moet nog goedkeuring krijgen van de mededingsautoriteiten…

Flybe opnieuw te koop

Flybe opnieuw te koop

14/11/2018

Flybe heeft zichzelf te koop aangeboden. De Britse regionale carrier moest vorige maand een winstwaarschuwing afgeven en denkt zelfstandig niet te kunnen overleven. Het is de tweede keer in korte…

Reisrapportagetool CWT

Reisrapportagetool CWT

13/11/2018

Carlson Wagonlit Travel heeft een nieuwe ‘reisrapportagetool’ gelanceerd. CWT AnswerIQ is een business intelligence tool die werkt als een gepersonaliseerde zoekmachine met toegang tot alle gegevens van het reisprogramma van…