
Air France-KLM heeft over de eerste zes maanden van 2021 een nettoverlies geleden van 2,97 miljard euro. Dit is weliswaar beter dan de min 4,4 miljard uit 2020, maar in vergelijking met H1 2019 nog steeds een enorme achteruitgang.
Uit de cijfers die de Frans-Nederlandse onderneming vrijdagmorgen over H1 en het tweede kwartaal publiceerde, komt een gemengd beeld naar voren: gedeeltelijk herstel ten opzichte van vorig jaar en eerdere kwartalen, maar nog ver achter op twee jaar geleden.
In 2019 vervoerde de groep 50,5 miljoen passagiers in H1, in 2020 kelderde dat naar 19,3 miljoen over dezelfde periode en in de eerste zes maanden van dit jaar was er sprake van verdere daling naar 11,8 miljoen. In de vervoerscijfers over de vergelijkbare tweede kwartalen zat wel een duidelijke verbetering: van 27,8 miljoen in 2019 naar 1,2 miljoen in 2020 en nu in 2021 terug op 7 miljoen.
De verklaring hiervoor is dat het eerste kwartaal 2020 nog goed was, vlak voor de pandemie uitbrak, terwijl Q2 van 2020 juist de minste periode was. Air France-KLM blijft met de aantallen passagiers in H1 2021 steken op minder dan een kwart van 2019. Financieel is de verbetering significant, jaar op jaar. In 2019 leed het concern overigens in H1 ook een nettoverlies, van 240 miljoen euro, maar dit staat in geen vergelijking met de verliezen in 2020 en 2021.
Lichtpunt was opnieuw de vrachtdivisie. De vervoerde tonnage in H1 daalde ten opzichte van 2019: 541.000 ton om 549.000, maar de opbrengst viel veel hoger uit: 1,7 miljard nu tegen 1,1 miljard in H1 van 2019.
Air France-KLM is voorzichtig met de vooruitzichten. “Sinds juni zijn de eerste tekenen van herstel zichtbaar in de boekingen, dankzij de stijgende vaccinatiegraad in alle Europese landen en het verlichten van de reisrestricties als gevolg daarvan,” zegt de onderneming in een communiqué.
Voor het derde kwartaal verwacht Air France-KLM uit te komen op een capaciteit (available seat kilometers – ASK) van 60 tot 70 procent in vergelijking met 2019. Maar ASK wil niet zeggen dat de stoelen ook worden opgevuld. De load factor (bezettingsgraad) lag in H1 van 2021 op 42 procent. Vooral naar Noord-Amerika (32 procent bezetting) en Azië (24 procent) waren de vliegtuigen voor het grootste deel leeg.
Foto © Air France

