Home / Luchtvaart / Verkoop van Transavia?

Verkoop van Transavia?

Verkoop van Transavia?

Onduidelijkheid over Transavia. Terwijl vrijdagavond de eerste vlucht van Eindhoven naar München vertrok, heeft de topman van moederbedrijf Air France-KLM gefilosofeerd over verkoop van de prijsvechter.

De verbinding naar München, twee keer per dag, vormt de opmaat voor Transavia naar de basis die eind volgende maand in de Beierse hoofdstad begint. Tijdens de presentatie van de jaarcijfers 2015 en de vooruitzichten 2016 van Air France-KLM, gisteren in Parijs, heette het nog dat de nieuwe basis past in een “versnelde ontwikkeling” van de eigen prijsvechter.

Maar zo snel gaat het niet met Transavia: de Duitse hub is ook de enige die Transavia straks heeft buiten de twee thuislanden Nederland en Frankrijk. Afgeronde plannen voor meer bases van Transavia bestaan er voor dit jaar niet en voor volgend is maar helemaal de vraag.

Transavia groeide weliswaar vorig jaar in passagiersaantallen met negen procent naar 10,8 miljoen passagiers, maar in vergelijking met Ryanair (ruim 100 miljoen passagiers) en easyJet (70 miljoen passagiers) is het peanuts. Bovendien zijn de financiële resultaten van de beide concurrenten gekmakend goed.

De cijfers van Transavia Nederland en Transavia Frankrijk zijn binnen Air France-KLM de afgelopen jaren geconsolideerd. Voorheen stond de Nederlandse tak zich er op voor bijna elk jaar winst te maken, maar sinds 2012 lijdt de gecombineerde onderneming verlies. Voor 2017 is een break-even nu het doel dat naar buiten is gebracht.

Twijfel
Binnenskamers betwijfelen Alexandre de Juniac, de CEO van Air France-KLM en zijn medebestuurders of het nog wel goed komt met Transavia onder de Frans-Nederlandse vlag. Een poging in 2014 om een nieuw Transavia Europe in het leven te roepen mislukte jammerlijk, voornamelijk door tegenwerking van de piloten bij Air France en sindsdien weten De Juniac en de zijnen niet zo goed meer waar ze heen moeten met Transavia.

Het bedrijf gaat in elk geval de Nederlandse en Franse tak samenvoegen in de Transavia Company. In een vraaggesprek met Het Financieele Dagblad oppert De Juniac vrijdag dat dit ook de opmaat kan zijn voor het afstoten van Transavia of het aangaan van een joint venture met een andere Europese prijsvechter. “Om te groeien is meer schaal nodig. Dat kan door Transavia samen te voegen met een andere budgetmaatschappij,” zegt De Juniac.

Hij sluit bij voorbaat samenwerking met Ryanair en easyJet uit, omdat die te groot zijn. Welke partner dan wel zou kunnen of willen is niet duidelijk; in de wandelgangen circuleert de naam van de Hongaarse prijsvechter Wizz Air.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft vanaf 2002 over de luchtvaart en reiswereld, voor diverse media. Sinds 2007 is hij verbonden aan Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
KLM: mondkapjes naar China

KLM: mondkapjes naar China

27/01/2020

KLM voorziet de crew op vluchten naar China sinds enkele dagen van mondkapjes, in verband met het daar heersende coronavirus. Dit zegt een woordvoerder tegen Zakenreis. Het dragen van de…

Eerste vlucht Boeing 777-9

Eerste vlucht Boeing 777-9

27/01/2020

Een Boeing 777-9 heeft zondag een eerste testvlucht afgelegd, nabij Seattle. De Amerikaanse fabrikant, die de vlucht van het nieuwe vliegtuig enkele malen uitstelde, zegt ‘tevreden’ te zijn over de…

Accor doet plastic in de ban

Accor doet plastic in de ban

24/01/2020

Accor wil binnen drie jaar alle plastic wegwerpartikelen voor de eigen hotelgasten verbannen en vervangen door duurzaam materiaal. De hotelgroep sluit hiermee aan bij het Global Plastics Initiative van de…

Air France vermijdt Wuhan

Air France vermijdt Wuhan

23/01/2020

Air France heeft de vluchtuitvoering naar Wuhan opgeschort wegens de uitbraak van het coronavirus in deze Chinese stad. De Franse partner van KLM is de enige Europese carrier die een…