Home / Luchtvaart / Verkoop van Transavia?

Verkoop van Transavia?

Verkoop van Transavia?

Onduidelijkheid over Transavia. Terwijl vrijdagavond de eerste vlucht van Eindhoven naar München vertrok, heeft de topman van moederbedrijf Air France-KLM gefilosofeerd over verkoop van de prijsvechter.

De verbinding naar München, twee keer per dag, vormt de opmaat voor Transavia naar de basis die eind volgende maand in de Beierse hoofdstad begint. Tijdens de presentatie van de jaarcijfers 2015 en de vooruitzichten 2016 van Air France-KLM, gisteren in Parijs, heette het nog dat de nieuwe basis past in een “versnelde ontwikkeling” van de eigen prijsvechter.

Maar zo snel gaat het niet met Transavia: de Duitse hub is ook de enige die Transavia straks heeft buiten de twee thuislanden Nederland en Frankrijk. Afgeronde plannen voor meer bases van Transavia bestaan er voor dit jaar niet en voor volgend is maar helemaal de vraag.

Transavia groeide weliswaar vorig jaar in passagiersaantallen met negen procent naar 10,8 miljoen passagiers, maar in vergelijking met Ryanair (ruim 100 miljoen passagiers) en easyJet (70 miljoen passagiers) is het peanuts. Bovendien zijn de financiële resultaten van de beide concurrenten gekmakend goed.

De cijfers van Transavia Nederland en Transavia Frankrijk zijn binnen Air France-KLM de afgelopen jaren geconsolideerd. Voorheen stond de Nederlandse tak zich er op voor bijna elk jaar winst te maken, maar sinds 2012 lijdt de gecombineerde onderneming verlies. Voor 2017 is een break-even nu het doel dat naar buiten is gebracht.

Twijfel
Binnenskamers betwijfelen Alexandre de Juniac, de CEO van Air France-KLM en zijn medebestuurders of het nog wel goed komt met Transavia onder de Frans-Nederlandse vlag. Een poging in 2014 om een nieuw Transavia Europe in het leven te roepen mislukte jammerlijk, voornamelijk door tegenwerking van de piloten bij Air France en sindsdien weten De Juniac en de zijnen niet zo goed meer waar ze heen moeten met Transavia.

Het bedrijf gaat in elk geval de Nederlandse en Franse tak samenvoegen in de Transavia Company. In een vraaggesprek met Het Financieele Dagblad oppert De Juniac vrijdag dat dit ook de opmaat kan zijn voor het afstoten van Transavia of het aangaan van een joint venture met een andere Europese prijsvechter. “Om te groeien is meer schaal nodig. Dat kan door Transavia samen te voegen met een andere budgetmaatschappij,” zegt De Juniac.

Hij sluit bij voorbaat samenwerking met Ryanair en easyJet uit, omdat die te groot zijn. Welke partner dan wel zou kunnen of willen is niet duidelijk; in de wandelgangen circuleert de naam van de Hongaarse prijsvechter Wizz Air.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Laatste dag van VVR bij KLM

Laatste dag van VVR bij KLM

12/07/2020

Zondag 12 juli is de laatste dag dat KLM’ers zich kunnen inschrijven voor de VRR, de vrijwillige vertrekregeling. Daarna bepaalt KLM zelf wie er weg moet. Dit najaar volgt een…

Meeste subsidie voor KLM

Meeste subsidie voor KLM

10/07/2020

Sinds april heeft KLM van alle Nederlandse bedrijven de meeste subsidie voor de loonkosten ontvangen: ruim 330 miljoen euro. Dit blijkt uit het zogeheten Register NOW dat het UWV vrijdagavond…

Overleeft GBTA de crisis wél?

Overleeft GBTA de crisis wél?

10/07/2020

GBTA heeft deze week een interim-CEO benoemd, hangende het ethisch onderzoek naar de topman. Hoofdzorg voor de vereniging voor travel management is echter niet de bestuurscrisis, maar corona. Collega-organisatie ACTE…

ACTE failliet door corona

ACTE failliet door corona

09/07/2020

De Association of Corporate Travel Executives (ACTE) heeft deze week in de Verenigde Staten faillissement aangevraagd en alle activiteiten met onmiddellijke ingang topgezet. De corona-crisis heeft sinds maart geleid tot…