Home / Luchtvaart / Verkeer Ryanair daalt 80 pct

Verkeer Ryanair daalt 80 pct

Verkeer Ryanair daalt 80 pct

Ryanair heeft in de eerste helft van 2020/21 tachtig procent minder passagiers vervoerd dan over H1 in het vorige boekjaar, blijkt maandag uit de gepubliceerde cijfers. Dit vertaalde zich in een financieel verlies van 197 miljoen euro netto, tegenover een winst van 1,1 miljard in H1 van 2019.

De opkomst van corona in Europa zette eind maart in op het moment dat Ryanair aan het nieuwe, gebroken boekjaar begon, dat loopt van 1 april tot en met 31 maart. Aan de cijfers van de Ierse prijsvechter is de impact van de crisis daarom mooi af te lezen, omdat de goede maanden januari tot en met maart 2020 vielen onder het vorige financiële jaar.

En de cijfers uit Dublin liegen er niet om: het aantal vervoerde passagiers tussen april tot en met september was 17,1 miljoen – vergeleken met de 85,7 miljoen passagiers in H1 van 2019/20 een teruggang van 80 procent. In het eerste kwartaal 2020 (april, mei, juni) stond de vloot van Ryanair vrijwel geheel (voor 99 procent) aan de grond. Vanaf 1 juli was er sprake van een “succesvolle terugkeer” en leek er sprake van een opleving van de markt. Topman Michael O’ Leary had al weer de gunstigste scenario’s voor ogen.

Venijnig
Het liep anders. Vanaf eind augustus stak het coronavirus in Europa weer venijnig de kop op  tweede golf en daalde de vraag naar vliegtickets navenant. Oktober was voor de luchtvaart (en Ryanair) al weer slechter dan september en in november lijken de vervoerscijfers nóg verder weg te zakken.

O’ Leary denkt nu dat Ryanair tussen november 2020 en eind maart 2021 maximaal 40 procent van de capaciteit aan stoelen zal inzetten. Ryanair heeft niettemin wel vertrouwen in de toekomst. Het bedrijf heeft nog 4,5 miljard euro in kas en denkt het daar nog wel enige tijd mee te kunnen uitzingen.

Ryanair veroordeelt maandag nogmaals de “illegale staatssteun” aan veel concurrenten in Europa, zoals Air France-KLM, Lufthansa, SAS en Alitalia.. “Het verstoort de concurrentieverhoudingen en stelt mislukte flag carriers in staat jarenlang tickets te verkopen onder de kostprijs,” aldus Ryanair, dat zelf geen hulp gevraagd van de Ierse regering, omdat het bedrijf vindt dat een virusuitbraak een ondernemersrisico is.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
ZAKENREIS stopt in 2022

ZAKENREIS stopt in 2022

31/12/2021

In april 1999 schreef mijn vader Kees Hundepool (92), die in 1967 Zakenreis lanceerde, zijn laatste voorwoord. Een maand later ik mijn eerste. Nu, ruim 27 jaar nadat ik in…

TMC Special 2022 – Uniglobe

TMC Special 2022 – Uniglobe

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – STI

TMC Special 2022 – STI

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – CWT

TMC Special 2022 – CWT

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….