Home / Luchtvaart / Verkeer Ryanair daalt 80 pct

Verkeer Ryanair daalt 80 pct

Verkeer Ryanair daalt 80 pct

Ryanair heeft in de eerste helft van 2020/21 tachtig procent minder passagiers vervoerd dan over H1 in het vorige boekjaar, blijkt maandag uit de gepubliceerde cijfers. Dit vertaalde zich in een financieel verlies van 197 miljoen euro netto, tegenover een winst van 1,1 miljard in H1 van 2019.

De opkomst van corona in Europa zette eind maart in op het moment dat Ryanair aan het nieuwe, gebroken boekjaar begon, dat loopt van 1 april tot en met 31 maart. Aan de cijfers van de Ierse prijsvechter is de impact van de crisis daarom mooi af te lezen, omdat de goede maanden januari tot en met maart 2020 vielen onder het vorige financiële jaar.

En de cijfers uit Dublin liegen er niet om: het aantal vervoerde passagiers tussen april tot en met september was 17,1 miljoen – vergeleken met de 85,7 miljoen passagiers in H1 van 2019/20 een teruggang van 80 procent. In het eerste kwartaal 2020 (april, mei, juni) stond de vloot van Ryanair vrijwel geheel (voor 99 procent) aan de grond. Vanaf 1 juli was er sprake van een “succesvolle terugkeer” en leek er sprake van een opleving van de markt. Topman Michael O’ Leary had al weer de gunstigste scenario’s voor ogen.

Venijnig
Het liep anders. Vanaf eind augustus stak het coronavirus in Europa weer venijnig de kop op  tweede golf en daalde de vraag naar vliegtickets navenant. Oktober was voor de luchtvaart (en Ryanair) al weer slechter dan september en in november lijken de vervoerscijfers nóg verder weg te zakken.

O’ Leary denkt nu dat Ryanair tussen november 2020 en eind maart 2021 maximaal 40 procent van de capaciteit aan stoelen zal inzetten. Ryanair heeft niettemin wel vertrouwen in de toekomst. Het bedrijf heeft nog 4,5 miljard euro in kas en denkt het daar nog wel enige tijd mee te kunnen uitzingen.

Ryanair veroordeelt maandag nogmaals de “illegale staatssteun” aan veel concurrenten in Europa, zoals Air France-KLM, Lufthansa, SAS en Alitalia.. “Het verstoort de concurrentieverhoudingen en stelt mislukte flag carriers in staat jarenlang tickets te verkopen onder de kostprijs,” aldus Ryanair, dat zelf geen hulp gevraagd van de Ierse regering, omdat het bedrijf vindt dat een virusuitbraak een ondernemersrisico is.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Te veel fijnstof op Schiphol

Te veel fijnstof op Schiphol

21/10/2021

Op en rondom Schiphol is te veel fijnstof, door de uitstoot van vliegtuigen, zo concludeert de luchthaven zelf op basis van onderzoek door TNO. Het bedrijf wil ‘extra maatregelen’ nemen…

KLM en IATA versus ACNL

KLM en IATA versus ACNL

20/10/2021

KLM keert zich tegen een nieuw systeem van slottoewijzing dat ACNL volgend jaar wenst door te voeren. De airline krijgt hierbij steun van brancheorganisatie IATA die de slotcoördinator voor de…

Frankfurt-Hahn Airport failliet

Frankfurt-Hahn Airport failliet

20/10/2021

De HNA-Group heeft faillissement aangevraagd voor luchthaven Frankfurt-Hahn waarin het Chinese bedrijf zelf grootaandeelhouder is. De airport zag ruim vóór de coronacrisis de aantallen passagiers en omzet al teruglopen, de…

8 november is de dag

8 november is de dag

18/10/2021

De Amerikaanse regering van president Biden heeft de dag bekendgemaakt dat de grenzen weer open zullen gaan voor iedereen die is gevaccineerd: over drie weken vanaf nu. En het lijkt…

Air Belgium breidt uit

Air Belgium breidt uit

14/10/2021

Air Belgium is donderdag begonnen vluchten uit te voeren naar Mauritius vanaf Brussels Airport, twee keer per week, met een nieuwe Airbus A330neo. Eerder nam de Belgische carrier Curaçao al…