Home / Luchtvaart / Vegetarisch eten bij Air India

Vegetarisch eten bij Air India

Vegetarisch eten bij Air India

Reizigers in economy class op binnenlandse vluchten van Air India krijgen voortaan alleen vegetarisch eten. Hoewel de meeste hindoes in het land toch al geen vlees eten, gaat het hier om een pure bezuinigingsmaatregel.

Vegetarisch eten is goedkoper dan maaltijden met vlees, zegt de airline. Overigens ging het alleen om kip – rundvlees mag in India niet worden gegeten, want de koe is voor de één miljard hindoes heilig, terwijl varkensvlees niet kan vanwege de grote moslimminderheid (180 miljoen mensen) in het land.

Het grootste deel van de vluchten van Air India is binnenlands, maar de carrier lijdt al jaren verlies en poogt op alle mogelijke manieren geld in het laatje te brengen. Het besluit om de kip van het menu te halen – in de kleine business class op binnenlandse vluchten kunnen passagiers nog wel vlees bestellen – heeft ook tot veel kritiek geleid op Air India, met name uit moslimhoek die de stap zien als bevoordeling van de hindoes.

Geen investering Oman Air
Intussen zoekt Air India, een staatsbedrijf en lid van Star Alliance, koortsachtig naar private investeerders uit binnen- en buitenland. De Indiase regering heeft ingestemd met privatisering.

Een van de airlines die de laatste tijd in verband werd gebracht met een mogelijk belang in Air India is Oman Air. Maar de CEO van Oman Air, Paul Gregorowitsch, heeft nu aan de Indiase krant The Hindu laten weten dat daar geen sprake van zal zijn. De voormalige KLM-bestuurder zegt alleen te willen investeren in maatschappijen die het goed doen.

“Kijk eens wat de airlines uit onze buurlanden in de Golf hebben gedaan in Europa. Dat is op een complete mislukking uitgedraaid,”  aldus Gregorowitsch. Hij doelt daarmee met name op Etihad uit Abu Dhabi dat forse investeringen deed in airberlin, Alitalia en enkele kleinere carriers in Europa, zonder dat dit ergens tot succes leidde.

Een andere potentiële bieder is IndiGo, de grootste airline van India, die in private handen is, maar IndiGo aarzelt. Voorlopig lijkt het erop dat niemand zich wil branden aan Air India, dat steeds meer marktaandeel verliest. Na IndiGo en Jet Airways is Air India nu nog de derde carrier van India; nummer vier SpiceJet zit de logge staatsmaatschappij op de hielen.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Codeshare KLM en ITA 

Codeshare KLM en ITA 

05/12/2021

KLM en ITA Airways zijn een codeshare aangegaan, waardoor passagiers van beide carriers tickets kunnen boeken naar elkaars bestemmingen. KLM en ITA bieden daarnaast ‘gemakkelijke overstapmogelijkheden’ aan op de luchthavens…

FB-Miles langer geldig

FB-Miles langer geldig

04/12/2021

Flying Blue, de divisie voor frequent flyers van Air France-KLM, heeft de geldigheid van de gespaarde miles opnieuw verlengd. “Vanwege de coronacrisis hebben wij in 2020 beloofd dat wij u in…

NDC-deal Travelport en IAG 

NDC-deal Travelport en IAG 

02/12/2021

Travelport heeft een overeenkomst gesloten met de vier leden van de International Airlines Group (IAG) over NDC, de New Distribution Capability. Dit heeft het technologiebedrijf donderdag bekendgemaakt. IAG bestaat uit…

Trein wint terrein op vliegtuig

Trein wint terrein op vliegtuig

02/12/2021

Grote bedrijven nemen voor zakenreizen ‘steeds vaker’ de trein in plaats van het vliegtuig, zo blijkt uit een analyse van de Werkgroep Internationale Trein. Het onderzoek vond plaats vóór de…