Home / Luchtvaart / Vegetarisch eten bij Air India

Vegetarisch eten bij Air India

Vegetarisch eten bij Air India

Reizigers in economy class op binnenlandse vluchten van Air India krijgen voortaan alleen vegetarisch eten. Hoewel de meeste hindoes in het land toch al geen vlees eten, gaat het hier om een pure bezuinigingsmaatregel.

Vegetarisch eten is goedkoper dan maaltijden met vlees, zegt de airline. Overigens ging het alleen om kip – rundvlees mag in India niet worden gegeten, want de koe is voor de één miljard hindoes heilig, terwijl varkensvlees niet kan vanwege de grote moslimminderheid (180 miljoen mensen) in het land.

Het grootste deel van de vluchten van Air India is binnenlands, maar de carrier lijdt al jaren verlies en poogt op alle mogelijke manieren geld in het laatje te brengen. Het besluit om de kip van het menu te halen – in de kleine business class op binnenlandse vluchten kunnen passagiers nog wel vlees bestellen – heeft ook tot veel kritiek geleid op Air India, met name uit moslimhoek die de stap zien als bevoordeling van de hindoes.

Geen investering Oman Air
Intussen zoekt Air India, een staatsbedrijf en lid van Star Alliance, koortsachtig naar private investeerders uit binnen- en buitenland. De Indiase regering heeft ingestemd met privatisering.

Een van de airlines die de laatste tijd in verband werd gebracht met een mogelijk belang in Air India is Oman Air. Maar de CEO van Oman Air, Paul Gregorowitsch, heeft nu aan de Indiase krant The Hindu laten weten dat daar geen sprake van zal zijn. De voormalige KLM-bestuurder zegt alleen te willen investeren in maatschappijen die het goed doen.

“Kijk eens wat de airlines uit onze buurlanden in de Golf hebben gedaan in Europa. Dat is op een complete mislukking uitgedraaid,”  aldus Gregorowitsch. Hij doelt daarmee met name op Etihad uit Abu Dhabi dat forse investeringen deed in airberlin, Alitalia en enkele kleinere carriers in Europa, zonder dat dit ergens tot succes leidde.

Een andere potentiële bieder is IndiGo, de grootste airline van India, die in private handen is, maar IndiGo aarzelt. Voorlopig lijkt het erop dat niemand zich wil branden aan Air India, dat steeds meer marktaandeel verliest. Na IndiGo en Jet Airways is Air India nu nog de derde carrier van India; nummer vier SpiceJet zit de logge staatsmaatschappij op de hielen.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft vanaf 2002 over de luchtvaart en reiswereld, voor diverse media. Sinds 2007 is hij verbonden aan Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Accor krimpt belang Huazhu

Accor krimpt belang Huazhu

08/12/2019

Accor halveert het eigen belang in de Chinese strategische partner Huazhu Hotels Group. Het Franse bedrijf heeft 5,8 procent van de aandelen van het beursgenoteerde Huazhu te koop aangeboden, voor…

Interim CEO bij Garuda

Interim CEO bij Garuda

06/12/2019

De  raad van commissarissen van Garuda Indonesia heeft Fuad Rizal benoemd tot waarnemend CEO, naast zijn huidige functie als directeur van finance & risk management van de airline. De aanstelling…

Z-Afrika pompt geld in SAA     

Z-Afrika pompt geld in SAA     

06/12/2019

De Zuid-Afrikaanse regering pompt 260 miljoen euro in het noodlijdende  South African Airways (SAA). De staatsmaatschappij is ook onder curatele gesteld. Vorige maand legde een grote staking SAA nog volledig…

Onderzoek nieuwe spoorlijnen

Onderzoek nieuwe spoorlijnen

06/12/2019

Er komen onderzoeken naar enkele nieuwe spoorverbindingen in Nederland. Het treinvervoer mag zich momenteel verheugen in een belangrijke impuls, ook onder zakelijke reizigers, als gevolg van de klimaatproblematiek. Nu het…

Weer staatslening Alitalia 

Weer staatslening Alitalia 

06/12/2019

De Italiaanse regering geeft Alitalia een nieuwe overheidslening, nu van 400 miljoen euro. De carrier, partner van KLM en Air France, is technisch failliet, maar kan via staatskrediet al twee…