Home / Luchtvaart / Vegetarisch eten bij Air India

Vegetarisch eten bij Air India

Vegetarisch eten bij Air India

Reizigers in economy class op binnenlandse vluchten van Air India krijgen voortaan alleen vegetarisch eten. Hoewel de meeste hindoes in het land toch al geen vlees eten, gaat het hier om een pure bezuinigingsmaatregel.

Vegetarisch eten is goedkoper dan maaltijden met vlees, zegt de airline. Overigens ging het alleen om kip – rundvlees mag in India niet worden gegeten, want de koe is voor de één miljard hindoes heilig, terwijl varkensvlees niet kan vanwege de grote moslimminderheid (180 miljoen mensen) in het land.

Het grootste deel van de vluchten van Air India is binnenlands, maar de carrier lijdt al jaren verlies en poogt op alle mogelijke manieren geld in het laatje te brengen. Het besluit om de kip van het menu te halen – in de kleine business class op binnenlandse vluchten kunnen passagiers nog wel vlees bestellen – heeft ook tot veel kritiek geleid op Air India, met name uit moslimhoek die de stap zien als bevoordeling van de hindoes.

Geen investering Oman Air
Intussen zoekt Air India, een staatsbedrijf en lid van Star Alliance, koortsachtig naar private investeerders uit binnen- en buitenland. De Indiase regering heeft ingestemd met privatisering.

Een van de airlines die de laatste tijd in verband werd gebracht met een mogelijk belang in Air India is Oman Air. Maar de CEO van Oman Air, Paul Gregorowitsch, heeft nu aan de Indiase krant The Hindu laten weten dat daar geen sprake van zal zijn. De voormalige KLM-bestuurder zegt alleen te willen investeren in maatschappijen die het goed doen.

“Kijk eens wat de airlines uit onze buurlanden in de Golf hebben gedaan in Europa. Dat is op een complete mislukking uitgedraaid,”  aldus Gregorowitsch. Hij doelt daarmee met name op Etihad uit Abu Dhabi dat forse investeringen deed in airberlin, Alitalia en enkele kleinere carriers in Europa, zonder dat dit ergens tot succes leidde.

Een andere potentiële bieder is IndiGo, de grootste airline van India, die in private handen is, maar IndiGo aarzelt. Voorlopig lijkt het erop dat niemand zich wil branden aan Air India, dat steeds meer marktaandeel verliest. Na IndiGo en Jet Airways is Air India nu nog de derde carrier van India; nummer vier SpiceJet zit de logge staatsmaatschappij op de hielen.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Schiphol: alles blijft in de tas

Schiphol: alles blijft in de tas

07/05/2021

Passagiers op Schiphol hoeven voortaan nergens meer vloeistoffen en elektronica uit hun handbagage te halen in het veiligheidsfilter. Alle controle vindt nu plaats via CT-scans. Op een deel van Schiphol…

Zaat CFO Air France-KLM

Zaat CFO Air France-KLM

07/05/2021

Steven Zaat wordt per 1 juli de nieuwe financieel directeur van Air France-KLM, als opvolger van Frédéric Gagey. De Nederlander vervult nu nog diezelfde functie bij Air France. Zaat (51)…

Delta, BCD samen in biofuel

Delta, BCD samen in biofuel

06/05/2021

Delta Air Lines en BCD Travel hebben een deal gesloten over het gebruik van biobrandstof voor personeelsreizen. De twee bedrijven zeggen hiermee het belang van duurzaamheid in de luchtvaart te…

Elbers: geen verdere krimp

Elbers: geen verdere krimp

06/05/2021

Het personeelsbestand van KLM zal dit jaar niet verder inkrimpen. Dit heeft CEO Pieter Elbers donderdag gezegd tijdens een persconferentie, per video, naar aanleiding van de kwartaalcijfers van Air France-KLM….

ANVR: willekeur bij steun

ANVR: willekeur bij steun

06/05/2021

De ANVR zegt dat kleine reisagenten moeilijk toegang krijgen tot de regeling Tijdelijke Ondersteuning Noodzakelijke Kosten (TONK) en constateert “grote verschillen” tussen gemeenten in het toepassen van criteria. De organisatie…