
De Lufthansa Group heeft in 2015 een nettowinst geboekt van 1,7 miljard euro. Een jaar eerder was dit 55 miljoen euro. Het resultaat is ook veel beter dan de 118 miljoen winst van concurrent Air France-KLM.
De omzet van de Lufthanss Group nam met 6,8 procent toe tot 32 miljard euro. In de cijfers zijn – naast die van Lufthansa zelf – ook de resultaten geconsolideerd van de volle dochters Austrian, Swiss en Eurowings/Germanwings. De cijfers van Brussels Airlines, waarin Lufthansa een belang heeft van 45 procent, zijn niet in die van de groep verdisconteerd.
De Lufthansa Group profiteerde in 2015, zoals de meeste luchtvaartbedrijven, vooral van de sterke daling van de olieprijzen, waardoor het bedrijf een miljard euro minder hoefde uit te geven aan brandstof. Voor 2016 verwacht de groep nog eens een miljard euro minder kwijt te zijn aan kerosine.
Germanwings
De winst van de Lufthansa Group kwam tot stand ondanks enkele fikse tegenslagen. Op 24 maart 2015 crashte een toestel van Germanwings, door toedoen van de suïcidale copiloot, die de 149 andere inzittenden mee de dood innam. Het aantal boekingen via Germanwings daalde even, maar keerde daarna terug. Germanwings wordt dit jaar samengevoegd met Eurowings, onder de naam van de laatste, een plan dat al bestond vóór de crash.
En Lufthansa zelf had in 2015 opnieuw te maken met verscheidene stakingen van piloten die tegen versobering van de arbeidsvoorwaarden zijn. Ook dit drukte de resultaten niet al te zeer.
Lufthansa heeft wel te maken met toegenomen concurrentie die de resultaten op langere termijn kunnen beïnvloeden. Binnen Europa groeien prijsvechters Ryanair en easyJet veel sneller dan de leden van de Lufthansa Group. Ryanair vervoerde in 2015 in haar eentje bijna evenveel passagiers als alle airlines van de Lufthansa Group samen (101 miljoen om 107 miljoen) en met het huidig groeitempo zal Ryanair in 2016 meer passagiers vervoeren dan Lufthansa c.s.
Alleen heeft Ryanair geen long haul en dus zijn de opbrengsten van de Ierse prijsvechter aanzienlijk lager. In de long haul heeft Lufthansa echter te maken met andere snel groeiende concurrenten, met name Turkish Airlines en de drie Golf-carriers: Emirates, Etihad en Qatar Airways.