
2018 gaat de boeken in als een slecht jaar op het gebied van verkeersveiligheid in de burgerluchtvaart. Dit blijkt uit een analyse die IATA vandaag op de Global Media Day heeft gepresenteerd.
Tot heden kwamen bij elf fatale vliegtuigongelukken 517 mensen om het leven. Vorig jaar waren er slechts zes serieuze crashes, met negentien doden in totaal.
De grootste crash in 2018 – tot nu toe – was die van een Boeing 737 MAX van het Indonesische Lion Air, op 29 oktober. Hierbij kwamen alle 181 passagiers en acht bemanningsleden om het leven. IATA wilde vandaag niet ingaan op de oorzaken van dit ongeluk met een spiksplinternieuw toestel.
Gilberto Lopez Meyer, Senior Vice President Safety & Flight Operations van IATA, zei hierover: “Het voorlopige onderzoek ligt er. Onze Accident Classification Task Force zal het rapport in januari bespreken om te kijken welke lessen we eruit kunnen leren.”
Trend
Lopez Meyer zei vandaag dat herhaling van het ‘vrijwel ongelukvrije jaar 2017’ niet realistisch was, maar voegde eraan toe dat veiligheid moet worden geanalyseerd als trend over een reeks van jaren, niet per twaalf maanden.
De conclusie is dan dat er sprake is van een ontwikkeling naar minder crashes. Het aantal ongelukken per miljoen gevlogen sectoren daalde sinds 2008 gemiddeld, van een factor 4.89 naar 2.31 dit jaar. In 2016 en 2017 was dit getal beide keren 1.78
Ondanks de stijging van het aantal dodelijke slachtoffers constateerde Lopez Meyer ook over 2018 lichtpunten. In de regio’s CIS (Rusland en voormalige satellietlanden) en Afrika is het aantal ongelukken in 2018 afgenomen, zei hij. Beide regio’s zijn nog steeds wel het gevaarlijkst voor de burgerluchtvaart.
En de enige regio waar in jaar 2017 geen enkel ongeluk plaatsvond: Oost-Azië (Japan, China, Zuid-Korea), staat ook in 2018 te boek als het veiligste gebied, zonder crashes.

