Home / Luchtvaart / Veel agressie door corona

Veel agressie door corona

Veel agressie door corona

De Inspectie Leefomgeving en Transport zegt maandag zich zorgen te maken over de vele meldingen van “misdragende passagiers” aan boord van vliegtuigen, met vertrek van of aankomst op Nederlandse luchthavens. De ILT constateert “een duidelijke samenhang” met de coronamaatregelen.

Inspecteur-generaal Jan van den Bos van de ILT vraagt alle betrokken partijen “alert” te blijven en “waar mogelijk meer preventieve maatregelen te nemen om hinderlijk gedrag van passagiers te voorkomen.”

Uit een analyse door de Inspectie van recente meldingen blijkt dat er “steeds meer incidenten” zijn als gevolg van “overlast door passagiers sinds het vliegverkeer weer is opgestart.” Dit is overigens logisch, want in de maanden april en mei werd er van en naar Nederland nauwelijks gevlogen, met een terugval in aantallen vervoerde passagiers van ruim 95 procent. De agressie in de lucht was daardoor uiteraard ook veel lager, gemeten in absolute aantallen.

Piek in mei 2019
In juli 2020 was het aantal ‘luchtvaartvoorvallen’ met 94 stuks lager dan in de piekmaanden van vorig jaar (zie bijgevoegde grafiek, met typo, van de ILT), zoals in mei 2019 (132 gevallen) en juni 2019 (107 gevallen). In juli 2019 noteerde de ILT 67 gevallen van air rage.

Relatief was er in juli 2020 wel degelijk sprake van meer agressie in de lucht dan ooit tevoren, omdat het aantal vervoerde passagiers een stuk lager lag. Schiphol komt eind deze week met vervoerscijfers over juli, maar dit aantal zal naar alle waarschijnlijkheid blijven steken op hooguit de helft van juli 2019.

En er is een agressiefactor bijgekomen: corona. De Inspectie meldt dit jaar ook de meldingen die zijn gerelateerd aan corona. In maart was dat één incident, april: twee, mei: drie, juni: 19 en in juli 58. Vooral het niet voldoende naleven van de maatregelen, zoals het verplicht dragen van een mondkapje, leidt nu herhaaldelijk tot problemen. Op een vlucht van KLM ontstond eind juli een heuse vechtpartij om deze reden.

Vliegveiligheid
“Overlast door passagiers brengt een risico voor de vliegveiligheid met zich mee, omdat cabinepersoneel daardoor ernstig kan worden gehinderd bij het uitvoeren van de gebruikelijke taken,” zegt de ILT. De Inspectie, die valt onder het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, is zelf niet verantwoordelijk voor de aanpak van overlast door passagiers. Die rol ligt primair bij de luchtvaartmaatschappijen en de Koninklijke Marechaussee.

“Wel ziet de ILT toe op luchtvaartmaatschappijen en de manier waarop deze het cabinepersoneel trainen en opleiden in de omgang met onveilige situaties aan boord en de omgang met reizigers die zich misdragen,” aldus de instantie. De ILT wijst er verder op dat luchthavens een preventieve rol kunnen vervullen met het “tijdig herkennen van potentiële ordeverstorende passagiers.”

 

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Air Belgium breidt uit

Air Belgium breidt uit

14/10/2021

Air Belgium is donderdag begonnen vluchten uit te voeren naar Mauritius vanaf Brussels Airport, twee keer per week, met een nieuwe Airbus A330neo. Eerder nam de Belgische carrier Curaçao al…

FNV-actie Schiphol dreigt

FNV-actie Schiphol dreigt

13/10/2021

FNV dreigt met acties bij afhandelingsbedrijven op Schiphol. In een brief schrijft de vakcentrale dat de arbeidsomstandigheden ‘snel’ moeten verbeteren, na een zomer waarin het ‘aan alle kanten mis ging.’…