
De vliegers van Air France gaan vooralsnog niet aan het werk. De pilotenvakbond heeft een voorstel van president-directeur Alexandre de Juniac van Air France-KLM, dat had moeten leiden tot het eind van de staking, afgewezen.
De piloten zijn ontevreden over de plannen van Air France-KLM met low-cost dochteronderneming Transavia. Zij zijn bang dat Europese vluchten zullen worden uitbesteed aan Transavia en er dus werkgelegenheid verdwijnt. Het Europese netwerk van zowel Air France als KLM is immers niet winstgevend.
Bovendien wil Transavia meer Europese bases, naast de bestaande in Nederland (Schiphol, Eindhoven Airport en Rotterdam The Hague Airport) en Frankrijk (Parijs Orly, Nantes en Lyon). Onder de naam Transavia Europe moeten vliegtuigen worden gestationeerd in Portugal, Duitsland, Spanje en België. Op die bases zal lokaal personeel worden ingezet tegen lokale arbeidsvoorwaarden. De positionering van de hele Transavia-groep wordt duidelijk leisure-gericht. Dat is althans de bedoeling.
De Juniac heeft de piloten aangeboden de plannen met Transavia France in de ijskast te zetten tot december. In ruil daarvoor wil hij dat de vloot van Transavia France mag worden uitgebreid van de huidige zeventien naar 37 vliegtuigen, zeven meer dan oorspronkelijk gepland. De piloten hebben nu dus nee gezegd tegen dat idee.De staking kost Air France 10 tot 15 miljoen euro per dag.

