Home / Luchtvaart / United zegt sorry voor onder dwang verwijderde passagier

United zegt sorry voor onder dwang verwijderde passagier

United zegt sorry voor onder dwang verwijderde passagier

De beelden gingen de hele wereld over: een passagier van United wilde niet vrijwillig zijn stoel afstaan op een overboekte vlucht van United en werd vervolgens hardhandig door het gangpad van het vliegtuig naar de uitgang getrokken. Na een magere eerste reactie heeft de baas van United Airlines nu toch voorlopig excuses gemaakt. De airline stelt een intern onderzoek in naar de gang van zaken.

Afgelopen zondag bleek vlucht UA3411 van United Express van Chicago naar Louisville overboekt te zijn. Airlines verkopen soms meer tickets dan er plaatsen zijn aan boord van een toestel om zo lege stoelen te voorkomen wanneer passagiers niet komen opdagen. Vaak gaat dit goed, maar soms ontstaan problemen. Bij de vlucht van United moest plaats gecreëerd worden voor vier bemanningsleden van United, die vanaf Louisville een vliegtuig moesten bemannen.

Bij overboeking wordt aan passagiers gevraagd om vrijwillig een latere vlucht te nemen. Zo ook bij de vlucht van United afgelopen zondag. Een eerste bonus van 400 dollar en een hotelovernachting was niet genoeg om passagiers te verleiden hun plek af te staan. De passagiers werden ondertussen aan boord gelaten. De bonus werd verhoogd naar 800 dollar maar nog meldden zich geen vrijwilligers om achter te blijven.

Een medewerker van de airline vertelde de passagiers dat een computer lukraak vier namen van passagiers zou kiezen die vervolgens hun stoel zouden moeten opgeven. Toen een van de geselecteerden toch weigerde op te staan, werd de man uit zijn stoel getrokken en door het gangpad het toestel uitgesleurd, tot ontzetting van de medepassagiers.

United volstond eerst met een kort excuus voor de overboek-situatie en verwees voor vragen door naar autoriteiten. Het incident ontketende echter een storm van verontwaardiging op social media, waarna een uitgebreider statement volgde van United CEO Oscar Munoz zelf waarin hij zegt dat het incident ook binnen United veel heeft losgemaakt. De airline heeft contact met de passagier die dit is overkomen en heeft in samenwerking met de lokale autoriteiten een onderzoek ingesteld. Een van de beveiligingsmedewerkers is geschorst.

 

Lenneke Bosman
Door: | lenneke[at]zakenreis.nl | volg mij via @ lenneke_ZR
Lenneke Bosman schrijft sinds 2008 over de luchtvaart- en reiswereld. Met een achtergrond in de marketing van historische luchtvaart heeft zij ook ervaring opgedaan in de meetings- & incentivesbranche.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Interim CEO bij Garuda

Interim CEO bij Garuda

06/12/2019

De  raad van commissarissen van Garuda Indonesia heeft Fuad Rizal benoemd tot waarnemend CEO, naast zijn huidige functie als directeur van finance & risk management van de airline. De aanstelling…

Z-Afrika pompt geld in SAA     

Z-Afrika pompt geld in SAA     

06/12/2019

De Zuid-Afrikaanse regering pompt 260 miljoen euro in het noodlijdende  South African Airways (SAA). De staatsmaatschappij is ook onder curatele gesteld. Vorige maand legde een grote staking SAA nog volledig…

Onderzoek nieuwe spoorlijnen

Onderzoek nieuwe spoorlijnen

06/12/2019

Er komen onderzoeken naar enkele nieuwe spoorverbindingen in Nederland. Het treinvervoer mag zich momenteel verheugen in een belangrijke impuls, ook onder zakelijke reizigers, als gevolg van de klimaatproblematiek. Nu het…

Weer staatslening Alitalia 

Weer staatslening Alitalia 

06/12/2019

De Italiaanse regering geeft Alitalia een nieuwe overheidslening, nu van 400 miljoen euro. De carrier, partner van KLM en Air France, is technisch failliet, maar kan via staatskrediet al twee…

Social media KLM in Japan

Social media KLM in Japan

05/12/2019

KLM heeft een nieuw servicekanaal geopend, gericht op de Japanse markt. Op het bestaande social media platform LINE wordt voortaan door KLM 24/7 service verleend aan Japanse klanten. Social media…