Home / Luchtvaart / United zegt sorry voor onder dwang verwijderde passagier

United zegt sorry voor onder dwang verwijderde passagier

United zegt sorry voor onder dwang verwijderde passagier

De beelden gingen de hele wereld over: een passagier van United wilde niet vrijwillig zijn stoel afstaan op een overboekte vlucht van United en werd vervolgens hardhandig door het gangpad van het vliegtuig naar de uitgang getrokken. Na een magere eerste reactie heeft de baas van United Airlines nu toch voorlopig excuses gemaakt. De airline stelt een intern onderzoek in naar de gang van zaken.

Afgelopen zondag bleek vlucht UA3411 van United Express van Chicago naar Louisville overboekt te zijn. Airlines verkopen soms meer tickets dan er plaatsen zijn aan boord van een toestel om zo lege stoelen te voorkomen wanneer passagiers niet komen opdagen. Vaak gaat dit goed, maar soms ontstaan problemen. Bij de vlucht van United moest plaats gecreëerd worden voor vier bemanningsleden van United, die vanaf Louisville een vliegtuig moesten bemannen.

Bij overboeking wordt aan passagiers gevraagd om vrijwillig een latere vlucht te nemen. Zo ook bij de vlucht van United afgelopen zondag. Een eerste bonus van 400 dollar en een hotelovernachting was niet genoeg om passagiers te verleiden hun plek af te staan. De passagiers werden ondertussen aan boord gelaten. De bonus werd verhoogd naar 800 dollar maar nog meldden zich geen vrijwilligers om achter te blijven.

Een medewerker van de airline vertelde de passagiers dat een computer lukraak vier namen van passagiers zou kiezen die vervolgens hun stoel zouden moeten opgeven. Toen een van de geselecteerden toch weigerde op te staan, werd de man uit zijn stoel getrokken en door het gangpad het toestel uitgesleurd, tot ontzetting van de medepassagiers.

United volstond eerst met een kort excuus voor de overboek-situatie en verwees voor vragen door naar autoriteiten. Het incident ontketende echter een storm van verontwaardiging op social media, waarna een uitgebreider statement volgde van United CEO Oscar Munoz zelf waarin hij zegt dat het incident ook binnen United veel heeft losgemaakt. De airline heeft contact met de passagier die dit is overkomen en heeft in samenwerking met de lokale autoriteiten een onderzoek ingesteld. Een van de beveiligingsmedewerkers is geschorst.

 

Lenneke Bosman
Door: | lenneke[at]zakenreis.nl | volg mij via @ lenneke_ZR
Lenneke Bosman schrijft sinds 2008 over de luchtvaart- en reiswereld. Met een achtergrond in de marketing van historische luchtvaart heeft zij ook ervaring opgedaan in de meetings- & incentivesbranche.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Qatar voert ‘face shield’ in

Qatar voert ‘face shield’ in

03/07/2020

Passagiers in economy class bij Qatar Airways moeten voortaan een doorzichtig gezichtsschild dragen, bovenop een chirurgisch mondkapje. In business class is dit niet verplicht. De carrier verstrekt beide items aan…

Twee nieuwe hotels van Accor

Twee nieuwe hotels van Accor

02/07/2020

Accor bouwt in Amsterdam twee nieuwe hotels van de merken Mercure en Tribe. De hotels komen in twee torens op ‘Gare du Nord,’ een gebied in ontwikkeling naast metrostation Noord….

Premier: racisme bij KLM 

Premier: racisme bij KLM 

02/07/2020

Premier Rutte heeft in de Tweede Kamer hard uitgehaald naar KLM over een vermeend incident dat hij ‘racistisch en revolting’ noemde. In een reactie tegen Zakenreis zegt KLM ‘geschrokken’ te…