Home / Luchtvaart / United krijgt klappen in eerste kwartaal

United krijgt klappen in eerste kwartaal

United krijgt klappen in eerste kwartaal

De winst over het eerste kwartaal is dramatisch teruggelopen voor United Airlines. De winst nam met 69 procent af ten opzichte van het eerste kwartaal in 2016 en kwam uit op 96 miljoen dollar. De oorzaak voor de terugval is duurder personeel en hogere brandstofprijzen.

De Amerikaanse maatschappij had al een moeilijke week achter de rug na het overboekingsschandaal dat een publiciteitsstorm ontketende. Dit incident vond vorige week plaats aan boord van de overboekte vlucht 3411 van United Express. Passagier David Dao werd met geweld van boord gehaald, nadat hij weigerde om vrijwillig plaats te maken voor personeel van de luchtvaartmaatschappij, dat mee moest naar de volgende bestemming om daar zelf een vlucht uit te voeren.

United CEO Munoz nam de gelegenheid ten baat om nogmaals spijt te betuigen over de gebeurtenis. Hij sprak over een keerpunt voor United, en zei: “Het is duidelijk dat we onze passagiers veel beter moeten behandelen. Dit incident was een vernederende ervaring, ik aanvaard de volle verantwoordelijkheid. Het zal een keerpunt blijken te zijn voor ons bedrijf. We zijn nu meer dan ooit vastbesloten om onze klanten centraal te stellen bij alles wat we doen.”

De omzet van United steeg wél in het eerste kwartaal, met 2,7 procent naar 8,4 miljard dollar. Maar dit was niet hard genoeg om de toenemende uitgaven -een stijging van 7,9 procent naar 8,1 miljard dollar- te kunnen compenseren. De brandstofkosten stegen ten opzichte van hetzelfde kwartaal een jaar eerder met ruim 28 procent en personeelskosten gingen 6,9 procent omhoog.

Lenneke Bosman
Door: | lenneke[at]zakenreis.nl | volg mij via @ lenneke_ZR
Lenneke Bosman schrijft sinds 2008 over de luchtvaart- en reiswereld. Met een achtergrond in de marketing van historische luchtvaart heeft zij ook ervaring opgedaan in de meetings- & incentivesbranche.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
ZAKENREIS stopt in 2022

ZAKENREIS stopt in 2022

31/12/2021

In april 1999 schreef mijn vader Kees Hundepool (92), die in 1967 Zakenreis lanceerde, zijn laatste voorwoord. Een maand later ik mijn eerste. Nu, ruim 27 jaar nadat ik in…

TMC Special 2022 – Uniglobe

TMC Special 2022 – Uniglobe

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – STI

TMC Special 2022 – STI

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – CWT

TMC Special 2022 – CWT

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….