De winst over het eerste kwartaal is dramatisch teruggelopen voor United Airlines. De winst nam met 69 procent af ten opzichte van het eerste kwartaal in 2016 en kwam uit op 96 miljoen dollar. De oorzaak voor de terugval is duurder personeel en hogere brandstofprijzen.
De Amerikaanse maatschappij had al een moeilijke week achter de rug na het overboekingsschandaal dat een publiciteitsstorm ontketende. Dit incident vond vorige week plaats aan boord van de overboekte vlucht 3411 van United Express. Passagier David Dao werd met geweld van boord gehaald, nadat hij weigerde om vrijwillig plaats te maken voor personeel van de luchtvaartmaatschappij, dat mee moest naar de volgende bestemming om daar zelf een vlucht uit te voeren.
United CEO Munoz nam de gelegenheid ten baat om nogmaals spijt te betuigen over de gebeurtenis. Hij sprak over een keerpunt voor United, en zei: “Het is duidelijk dat we onze passagiers veel beter moeten behandelen. Dit incident was een vernederende ervaring, ik aanvaard de volle verantwoordelijkheid. Het zal een keerpunt blijken te zijn voor ons bedrijf. We zijn nu meer dan ooit vastbesloten om onze klanten centraal te stellen bij alles wat we doen.”
De omzet van United steeg wél in het eerste kwartaal, met 2,7 procent naar 8,4 miljard dollar. Maar dit was niet hard genoeg om de toenemende uitgaven -een stijging van 7,9 procent naar 8,1 miljard dollar- te kunnen compenseren. De brandstofkosten stegen ten opzichte van hetzelfde kwartaal een jaar eerder met ruim 28 procent en personeelskosten gingen 6,9 procent omhoog.

