Home / Luchtvaart / Ultimatum FNV aan KLM

Ultimatum FNV aan KLM

Ultimatum FNV aan KLM

FNV Cabine heeft KLM vandaag ‘een laatste kans’ gegeven om met een nieuw cao-voorstel te komen, vóór dinsdag 29 oktober, zo niet dan ‘volgen er acties.’ VNC, de andere bond, heeft zich nog niet over acties uitgesproken, maar inhoudelijk zitten de twee cabinebonden op één lijn.

‘Het cabinepersoneel heeft KLM de afgelopen jaren meerdere malen uit de brand geholpen door op arbeidsvoorwaarden in te leveren. Nu is het tijd voor KLM om iets terug te geven,’ aldus FNV-bestuurder Birte Nelen.

FNV denkt nog na over welke acties er volgen als KLM niet ingaat op het ultimatum, maar zegt alvast dat werkonderbrekingen ‘niet worden uitgesloten.’

Veel nee-stemmers
Vorige week wees 65 procent van de leden van FNV Cabine het eindbod dat KLM op 1 oktober deed voor een nieuwe cao af. Bij VNC was het nee-kamp nog groter: tachtig procent.

Pikant detail is wel dat de onderhandelaars van FNV en VNC eerder wel hun handtekening onder het akkoord tussen de KLM-directie en alle bonden (voor de cockpit, de cabine en de grond) hadden gezet.

De nieuwe cao’s hadden met terugwerkende kracht per 1 juni 2019 moeten intreden. ‘De grond’ zou volgens het akkoord een loonsverhoging van 8,5 procent uitgesmeerd procent over twee jaar en negen maanden; de piloten en cabin crew konden zeven procent meer salaris ontvangen, in diezelfde periode. Verder maakten de partijen afspraken over betere roosters en vermindering van het aantal flexwerkers.

Meer geld
Maar de leden van de cabinebonden hebben hun eigen bestuurders dus teruggefloten en eisen dat KLM met meer geld over de brug komt. Welke standpunten de KLM-werknemers in de cockpit en aan de grond hebben ingenomen is nog niet duidelijk.

Het overleg tussen KLM en de acht bonden verliep lange tijd stroef. In september organiseerde FNV drie maal een staking namens het grondpersoneel om hun eisen kracht bij te zetten. Bij de andere sectoren bleven acties uit.

Op 1 oktober leek het erop dat de partijen het onderling eens waren, al gingen de cabinebonden pas op het laatste moment en met tegenzin akkoord met het laatste aanbod van KLM. Kennelijk voelden de onderhandelaars van de bonden aan dat hun achterban er anders over dacht. FNV eist nu vier procent loonsverhoging per jaar en een bodembedrag van 100 euro bruto per maand.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
ZAKENREIS stopt in 2022

ZAKENREIS stopt in 2022

31/12/2021

In april 1999 schreef mijn vader Kees Hundepool (92), die in 1967 Zakenreis lanceerde, zijn laatste voorwoord. Een maand later ik mijn eerste. Nu, ruim 27 jaar nadat ik in…

TMC Special 2022 – Uniglobe

TMC Special 2022 – Uniglobe

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – STI

TMC Special 2022 – STI

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – CWT

TMC Special 2022 – CWT

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….