Home / Luchtvaart / Uitstel Boeing 777X tot 2023

Uitstel Boeing 777X tot 2023

Uitstel Boeing 777X tot 2023

Het duurt nog ruim twee jaar voordat de Boeing 777X in dienst kan worden genomen, zo heeft de FAA aan de fabrikant laten weten. In een brief somt de Amerikaanse luchtvaartautoriteit een waslijst aan ernstige tekortkomingen op rond de nieuwe widebody, waardoor de geplande ‘entry into service’ nog op zich laat wachten.

“De tijd dat Boeing tegen ons kon zeggen: ‘Vertrouw nou maar gewoon op onze expertise,’ is allang voorbij,” aldus een FAA-woordvoerder tegen The Seattle Times, verwijzend naar het wegglijden van de historische reputatie van technische bekwaamheid van de fabrikant uit Chicago.

Uit de brief van de FAA blijkt dat een prototype van de Boeing 777X tijdens een testvlucht herhaaldelijk ongecontroleerde neusbewegingen maakte, zonder dat de piloten de stuurknuppel aanraakten. De bewuste testvlucht vond al in december vorig jaar plaats, maar de details zijn pas onlangs uitgelekt in een brief, uit mei, waarvan Reuters dezer dagen de details in handen kreeg. De problemen rond de nieuwste versie van de 777 zijn nog lang niet zijn opgelost, stelt de FAA daarin, goedkeuring van het type (certificering) kan daarom zeer waarschijnlijk niet vóór het midden of einde 2023 kan plaatsvinden.

737 MAX
De problemen rond de 777X lijken te worden veroorzaakt door niet goed functionerende software. Bij de FAA gaan dan alle alarmbellen rinkelen. Het drama rond de Boeing 737 MAX in 2019/20 draaide eveneens om software. Eind 2018 en in maart 2019 stortten twee MAX-en neer, waarbij 346 mensen omkwamen. In beide gevallen werden de toestellen vlak na vertrek  automatisch naar beneden geduwd en konden de piloten niets meer doen. Alle vliegende MAXen bleven daarna twintig maanden aan de grond.

Niet alleen Boeing kreeg hierover naderhand zeer zware kritiek te verduren, ook de FAA lag in de vuurlinie omdat de instantie het testen van de MAX te laks had opgevat. In sommige gevallen had  Boeing, tegen de regels in, van de FAA zelf onderdelen van de MAX mogen goedkeuren.

Dreamliner
In 2013 had Boeings paradepaardje van toen, de 787 Dreamliner, ook al eens maanden aan de grond moeten laten wegens brandende accu’s; ernstige ongelukken deden zich niet voor. En vorig jaar riep Boeing luchtvaartmaatschappijen op om hun Dreamliners even niet te gebruiken omdat er twee productiefouten in de romp waren geconstateerd die nodig moesten worden gerepareerd.

In het orderboek van Boeing staan nu 320 bestellingen voor de 777X, waaronder 115 voor Emirates, 31 voor Singapore Airlines en 18 voor British Airways. Boeing wilde het toestel aanvankelijk vorig jaar al op de markt brengen, maar ziet zich nu gedwongen om levering tot minstens eind 2023 uit te stellen. Met het gevaar dat al bestelde toestellen zullen worden ingeruild voor andere vliegtuigtypes, vanwege de verwachte explosieve groei van het luchtverkeer in de komende jaren. En dat hoeven geen Boeing-vliegtuigen te zijn.​

Foto © Boeing

Hansmaarten Tromp
Door: | hansmaarten[at]xs4all.nl
Hansmaarten Tromp is zelfstandig tekstschrijver en eindredacteur van Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Sunweb wint van Corendon

Sunweb wint van Corendon

03/08/2021

Het Gerechtshof Amsterdam heeft dinsdag in hoger beroep bepaald dat de Sunweb Group de overname van Corendon niet hoeft voort te zetten. In december 2020 won Sunweb al een rechtszaak…

Onrust bij Brussels Airlines 

Onrust bij Brussels Airlines 

03/08/2021

Bonden bij Brussels Airlines zijn in opstand gekomen tegen wat zij noemen ‘krankzinnige’ werkomstandigheden voor de cabine. Volgens de actievoerders grijpt eigenaar Lufthansa de pandemie aan om veranderingen door te…

BA in Q2: 7,6 pct van 2019

BA in Q2: 7,6 pct van 2019

02/08/2021

British Airways vervoerde in het tweede kwartaal een kleine 1 miljoen passagiers: 92,4 procent minder dan vóór corona; moederbedrijf IAG boekte opnieuw verlies. Verbetering is op komst nu de quarantaineplicht…

KLM: herstel zal hobbelig zijn

KLM: herstel zal hobbelig zijn

30/07/2021

KLM-topman Pieter Elbers ziet in een online gesprek met de pers, naar aanleiding van de cijfers uit het tweede kwartaal, ‘duidelijke tekenen van herstel.’ Maar hij manoeuvreert behoedzaam: “Als er…